Gå til innhold
Fiskersiden

Verktøy tråden


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Sikkert litt merkelig tråd, men lager den for det jeg ;)

Dette er en tråd der hvor man kan legge ut hjemmelaga verktøy til fisking eller når du sitter hjemme og forbereder deg, i form av tackel knytting ol.

selv har jeg ikke vært så oppfinsom enda men holder på å tenke fælt nå, HEHE!

Legg gjerne ved et bilde eller to av det du har laget, slik at andre kan også få nytte av verktøyet.

(Kanskje en utstyrsliuste over hva du har brukt av materialer)

Her er det bare å legge ut alt, man har av hjemmelaga/gode verktøy for fisking ;)

Kommer med ide i kveld som jeg har laget fra en annen tråd :)

Endret av Thomas94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting blir vel laget ved behov.

Mye verktøy kan brukes på forskjellige måter, så det å lage ting som

allerede finnes i "verktøykassa" blir bortkastet.

Ting man lager selv bør være av en slik kvalitet sånn at man slipper

å reparere det i felt. Reparere for å reparere er ingen god løsning.

Minst mulig hikkemikk byr sjelden på problemer.

Men det skal bli artig å se hva som dukker opp av finurligheter i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste proff maskinene kommer med opptil 13mm chuck, motek har hatt inne festool sine chucks opptil 20mm men disse er svindyre, så enten må det dreies eller gjøre det på don don's metode. På filmen mener jeg de hadde laget en adapter? er lett og lage selv, som låses med en bolt eller noe=) Men igjen burde det være en sterk maskin, med stål is vil disse fort slite, så 18v er nesten et must. Tror også de nye kombi drillene til makita med slagborfunksjon kan være geniale. Har testet bosch sin med slagbor, men denne var ubrukelig. Fikk teste en på jobb sin nye makita med slagbor og det funkerte som bare det! Også noe og tenke på til dette er hvordan du henter ut kraften. Mange kobler ut sluringa og kjører på borre funksjonen før og unngå at den begynner og slure når det blir tungt, spesielt på bosch er dette skummelt, er meget lett og brenne motoren da. Dessverre kommer mange av maskinene med et lavt sluregir, kanskje 18-20 nivåer. Det høyeste jeg har sett i klassen 14,4 -18 er Milwaukee. Kjøpte meg nettopp en 14,4v heavyduty som går opp til 24, en god og sterk maskin, men den er litt tung(vist du ikke er veldig slepphendt er ikke heavy duty nødvendig).

Ble litt offtopic men da har man litt å tenke på når man går etter det patentet! lykke til, må du si ifra hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Kan bidra med den jeg dro frem i en annen tråd her; min løsning på å få knuter stramme når man jobber med mono på 1 mm og oppover på svivler og øyer hvor man ikke får holdt fast ordenlig med fingrene.

17102010942.jpg

1 stk. standard strikkepinne bøyd til rett form, og dekket med el.-tape. Passe stor Mustad-krok med sammenklemt mottaker, og nedfilt spiss.

Som da brukes på denne måten for å få knuten til å gli jevnt og fint sammen når man surrer monoen rundt ene hånden, og strammer til:

Jonsknutestrammerpatent.jpg

Denne bruker jeg mye, og den tåler en støyt. "Korda" verktøy er laget for tynnere sene og mindre motstand; jeg har dratt de i stykker nok ganger. :)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at man må offre ett isbor som kan brukes manuelt ved å kappe tangen og fiinne på no lurt med resten. Det som hadde vært kult var om en greide å kombinere slik at man BÅDE kan bruke batteridrillen (som alle har med på tur uansett :thumbsup: ) OG! sveiva hvis en skulle gå tom for strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at man må offre ett isbor som kan brukes manuelt ved å kappe tangen og fiinne på no lurt med resten. Det som hadde vært kult var om en greide å kombinere slik at man BÅDE kan bruke batteridrillen (som alle har med på tur uansett :P ) OG! sveiva hvis en skulle gå tom for strøm.

Mora nova har et slikt system.Du kan velge mellom forlenger,adapter til batteridrill etc. Jeg bare brukte et gammalt bor jeg hadde liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig interessant å høre hvorfor et bor med slagborfunksjon er å anbefale i forhold til boring i is?

Blir spennende å høre om det funker, er vel noe spesielt med mora novasystemet også slik jeg har forstått det`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig interessant å høre hvorfor et bor med slagborfunksjon er å anbefale i forhold til boring i is?

Blir spennende å høre om det funker, er vel noe spesielt med mora novasystemet også slik jeg har forstått det`?

http://fiskejournalen.picsearch.tv/?cat=&q=&lmediaid=&order=posted&mediaid=LghkvrrZpP3T-IbKRFj71A&page=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig interessant å høre hvorfor et bor med slagborfunksjon er å anbefale i forhold til boring i is?

Blir spennende å høre om det funker, er vel noe spesielt med mora novasystemet også slik jeg har forstått det`?

Antakelig pga av at disse normalt har større dreiemoment en vanllige "skrudriller" da de er beregnet på tyngre oppgaver... Men jeg ville nok brukt de med slaget skrudd av da eggen på boret neppe har godt av den type behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

kult at isborret funka, btw, siden dette er verktøytråden, er det noen som vet hvordan man får i tak i en c ring tang? det er tydeligvis en tang som åpner den sikrings- halvringen (c ringen) som fungerer som en sikkerhetssplint inn til drag washern.

bilde av tangen kan dere se her(litt over midt på siden) http://alantani.com/index.php?PHPSESSID=2gb8v6atuebhhqqfsguia29jv2&topic=1005.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en slagdrill bruker momentet andeledes.

Men en vanlig skrudrill går momentet rett rundt, så når maskinen møter motstand går mye av momentet rett ut i armen, slik at du også må småbryte med drillen. Med en slagdrill begynner den og slå inn feks. skruen, slik at den bruker momentet til og svinge "hammeren" inno huset istede for og snurre rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.