Gå til innhold
Fiskersiden

Allroundstang – finnes den…?


Thomcon
 Share

Recommended Posts

Allroundstang – finnes den…?

Folkens – jeg vet at det finnes tråder å lese om det jeg har tenkt å ta opp her (har lest veldig mange av dem), men føler ikke jeg helt får svarene jeg ser etter…

Delvis inspirert av historier her inne (som Nikolassisens ”Kveite Action” – målte faktisk puls på 140 når jeg leste deler av denne) og delvis av snakk om lette, små sneller med god brems. Krydre alt dette med sexy bilder og tekst fra Charkbait.com så skal det ikke mye fantasi til for å skjønne hvor jeg er mentalt akkurat nå.

Jeg skal ha en stang som egner seg til Kveita – jada, vet at jeg bor i Stavanger, men har tenkt meg nordover minst en gang til neste sesong (har dessuten hørt at kveite lar seg fange i Rogaland også – men dette skal bekreftes av kjentmann).

Nå er saken den at all praten om stenger har fått meg veldig interessert i Greys Siege 24# - samtidig som jeg lurer på om jeg har en stang som egner seg for dette fisket…

Er det noen her inne som har erfaring med Okumas Solterra 6,6’ 20-30# (http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50353) - eller enda bedre: Er det noen som har prøvd både denne og Greys stanga?

Jeg har to av Solterraen som jeg synes er en fantastisk stang, men så sitter jeg og lurer på hvor bra denne ”Siegen” er, lovpriset av flere her inne som noe av det flotteste en Sportsfisker kan holde i…

Jeg åpnet med ordet ”Allroundstang” og snakker om kveitefiske, la meg forklare. Det sier seg selv at om jeg kjøper både stang (Greys) og snelle (en av High End snellene fra Charkbait evt Jigging Master), så legger jeg fort 6 – 8000 i dette utstyret… Da må jeg samtidig vite at jeg har utstyr for mye fiske utenom sjeldne og korte turer til Nord Norge.

Vil dette være slikt utstyr? Tenker eksempelvis på dorging etter laks, eller pilking / jigging etter torsk i Karmsundet, Speed jigging etter sei. Har for lite erfaring til å danne meg en mening om dette – tips?

Har allerede masse utstyr for agnfiske på dypet – trenger ikke mer av det. Spør etter tips til ”supersettet” for aktivt fiske etter ”mye rart” med stor kveite som det ultimate (oppnåelige?) målet.

La meg avslutte med å si at Shimano stenger er utelukket – har sett for mange stangringer ryke, både på egne og andre sine stenger til å ta sjansen – utover dette mottas tips om stenger med takk.

Ser frem til å høre fra dere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Berkley SIGNA Boat 7'6" (30-50 lb)

Kjempefin stang til allround norsk havfiske ! Medium aksjon. Gode auminiumoxid ringer. Foam håndtak. Designet av en av Norges fremste havfiskere; Tore Gismervik. http://baardsen.no/storefront.php?pid=676

Har den selv og anbefaler den å¨det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Shimano stenger, og har aldri testet Greys eller Okuma stenger. Derfor skal jeg la være å uttale meg :)

Bare et tips (som du sikkert allerede er klar over): ikke dra til nordnorge uten samtidig å ha med deg backup stang og snelle.

Backup ja... På hvilket nivå ville du lagt deg her. Det er synes opplagt at jeg ikke kan ha samme nivå på et backup sett som på Primary. Blir jo temmelig kostbart - samtidig skal man vel ikke fire for mye på kvaliteten heller...

Backup - hadde faktisk ikke tenkt på det, nå vet jeg ikke om jeg skal le eller grine :) Mulig jeg må overtale meg selv til enda mer utstyr - det pleier å gå greit. Takker for tipset.

Vil forresten komme med forslag allikevel: Penn Torque 6'6'' 30-50. Har bare håndtert den i butikken, men den er lett og fin, med følsom tupp.

Andre som har prøvd denne stanga? Noen som vet hvor den er å få kjøpt - gjorde noen kjappe søk, men fant den ikke i norske nettbutikker. Fant den på CharkBait og et par andre amerikanske nettbutikker for ca $100.

Er det greit å handle med CharkBait? Dere som har gjort dette - hvor mye betaler man i frakt, sånn ca?

Berkley SIGNA Boat 7'6" (30-50 lb)

Kjempefin stang til allround norsk havfiske ! Medium aksjon. Gode auminiumoxid ringer. Foam håndtak. Designet av en av Norges fremste havfiskere; Tore Gismervik. http://baardsen.no/storefront.php?pid=676

Har den selv og anbefaler den å¨det sterkeste.

Dette er en stang som jeg aldri har hørt om før, litt kraftigere enn jeg hadde tenkt... Fant 20 - 30# på "Jakt og Friluft" til 700,-. Flere som vil anbefale denne stanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil nylig la jeg meg på et temmelig lavt nivå på backup utstyret (Penn Seaboy + en gammel Penn stang), da det stort sett bare ble brukt av andre som slang seg med ut. Men så kjøpte jeg meg haspel jigging utstyr, og nå dobler haspelutstyret som backup også. Behovet for back-up utstyr er jo mindre hvis du vet at du får kjøpt nytt på stedet du skal, evt at du får lånt av andre hvis uhellet skulle være ute. Det værste som kan skje er jo at kveita begynner å bite den siste dagen, og du nettopp har fått knust et par stangringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil nylig la jeg meg på et temmelig lavt nivå på backup utstyret (Penn Seaboy + en gammel Penn stang), da det stort sett bare ble brukt av andre som slang seg med ut. Men så kjøpte jeg meg haspel jigging utstyr, og nå dobler haspelutstyret som backup også. Behovet for back-up utstyr er jo mindre hvis du vet at du får kjøpt nytt på stedet du skal, evt at du får lånt av andre hvis uhellet skulle være ute. Det værste som kan skje er jo at kveita begynner å bite den siste dagen, og du nettopp har fått knust et par stangringer...

Har kjøpt stang - dro for å se om jeg kunne finne Penn Torque stanga som du snakket om, de hadde den på Kvadrat, og jeg likte den veldig godt. Jeg endte imidlertid opp med en stang som heter Penn Overseas, 6 ft 30 lbs. Utrolig lett (skal på kjøkkenvekta senere i dag), følsom tupp - og så var den rett og slett nydelig (ser ikke vekk fra at den må dokumenteres med et bilde etterhvert)...

Når det gjelder Backup - regner med at jeg her vil bruke en av mine Okuma Solterra stenger sammen med en snelle som jeg har allerede (Daiwa Millionaire eller Ambassadeur 7000). Vi får se etterhvert.

Ellers har jeg fått tips idag om at det tas endel kveite omtrent rett utenfor stuedøra mi - ikke sesong nå, men han jeg snakket med mente at mulighetene skulle være tilstede allerede fra Februar og utover... Ble tatt flere her i fjor.

Nå gjelder det å finne rette snellen. Her vil jeg også gjerne ha tips - blir advart mot å kjøpe fra USA pga Service tilbud osv. Likeledes blir jeg tilrådet å handle Shimano - dels fordi det er gode sneller og dels fordi service apparatet skal være fantastisk. Sitter og ser på Shimano Tallica og Torsa. Erfaringer med disse - evt andre tips om lett liten (multiplikator) snelle for aktivt fiske på lett stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt stang - dro for å se om jeg kunne finne Penn Torque stanga som du snakket om, de hadde den på Kvadrat, og jeg likte den veldig godt. Jeg endte imidlertid opp med en stang som heter Penn Overseas, 6 ft 30 lbs. Utrolig lett (skal på kjøkkenvekta senere i dag), følsom tupp - og så var den rett og slett nydelig (ser ikke vekk fra at den må dokumenteres med et bilde etterhvert)...

Når det gjelder Backup - regner med at jeg her vil bruke en av mine Okuma Solterra stenger sammen med en snelle som jeg har allerede (Daiwa Millionaire eller Ambassadeur 7000). Vi får se etterhvert.

Ellers har jeg fått tips idag om at det tas endel kveite omtrent rett utenfor stuedøra mi - ikke sesong nå, men han jeg snakket med mente at mulighetene skulle være tilstede allerede fra Februar og utover... Ble tatt flere her i fjor.

Nå gjelder det å finne rette snellen. Her vil jeg også gjerne ha tips - blir advart mot å kjøpe fra USA pga Service tilbud osv. Likeledes blir jeg tilrådet å handle Shimano - dels fordi det er gode sneller og dels fordi service apparatet skal være fantastisk. Sitter og ser på Shimano Tallica og Torsa. Erfaringer med disse - evt andre tips om lett liten (multiplikator) snelle for aktivt fiske på lett stang?

Har ikke vært borti den stanga der, men har vært godt fornøyd med Penn stenger og sneller så langt.

Når det gjelder Shimano sneller så er det jo mye gromt å velge i. Talica er jo noe for seg selv. Ellers er ikke Tekota noe dumt valg heller, kjekt med snørefører og telleverk. Evt en TLD 15 på salg, da slipper du veldig billig unna, og det er lite som kan feile på en sånn en :bbq:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti den stanga der, men har vært godt fornøyd med Penn stenger og sneller så langt.

Når det gjelder Shimano sneller så er det jo mye gromt å velge i. Talica er jo noe for seg selv. Ellers er ikke Tekota noe dumt valg heller, kjekt med snørefører og telleverk. Evt en TLD 15 på salg, da slipper du veldig billig unna, og det er lite som kan feile på en sånn en :bbq:

Joda - det er nok endel sneller som kan gjøre jobben Jeg har imidlertid en "Genfeil" som gjør meg litt forfengelig når det kommer til fiskeutstyr... Ser ikke vekk fra at enkelte her inne vet hva jeg snakker om.

Dette medfører at det ikke bare skal være bra utstyr - det skal se bra ut òg. Totalfølelsen skal være bra - dette gjør selvsagt at en allerede dyr hobby blir enda mer kostbar, men kan ikke annet enn å si at det er verdt det.

Linefører og telleverk... Er blitt veldig vant til å legge snøret med tommelen på snellen. Finnes der ikke brukbare telleverk for montering på stanga..?

Skal prøve å få lagt ved et bilde av den nye stanga senere i kveld - akkurat nå er jeg på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - det er nok endel sneller som kan gjøre jobben Jeg har imidlertid en "Genfeil" som gjør meg litt forfengelig når det kommer til fiskeutstyr... Ser ikke vekk fra at enkelte her inne vet hva jeg snakker om.

Dette medfører at det ikke bare skal være bra utstyr - det skal se bra ut òg. Totalfølelsen skal være bra - dette gjør selvsagt at en allerede dyr hobby blir enda mer kostbar, men kan ikke annet enn å si at det er verdt det.

Linefører og telleverk... Er blitt veldig vant til å legge snøret med tommelen på snellen. Finnes der ikke brukbare telleverk for montering på stanga..?

Skal prøve å få lagt ved et bilde av den nye stanga senere i kveld - akkurat nå er jeg på jobb...

Har man anledning til å spytte inn penger i hobbyen sin, er det ikke noe vits å være cheapo :bbq:

Når det gjelder telleverk har du helt rett. Og snørefører er bare kjekt å ha, ikke et must. Særlig på snellene med smale spoler. Bruker man tykk braid er man jo heller ikke så sårbar for sløv krysslegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en jigging master eller en Accurate du! man blir ofte ikke fornøyd før man skaffer seg det råeste=) ChristerS selger en JM pe4 på rubrikkannonsene. sålangt er det vel roybers seneteller som funker best. har bestilt fra charkbait 3 ganger og det funker eksepsjonelt. men du får toll på snella siden den er forsikret for stor verdi, slik at den blir skikkelig sendt med usps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal noe gå galt med Jigging Master eller Accurate er det jo et rent helvete og sende snella til USA om man ikke skrur selv. Mye papirarbeid og lang tid. Velger du shimano har du snella tilbake iløpet av max ei uke. Du nevner shimano torsa, ei snelle som i mine øyne blir for tung i sammenhengen du nevner. Jeg har selv en talica 10, og den gir meg følelsan av ei snelle som er optimal til kveitefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en jigging master eller en Accurate du! man blir ofte ikke fornøyd før man skaffer seg det råeste=) ChristerS selger en JM pe4 på rubrikkannonsene. sålangt er det vel roybers seneteller som funker best. har bestilt fra charkbait 3 ganger og det funker eksepsjonelt. men du får toll på snella siden den er forsikret for stor verdi, slik at den blir skikkelig sendt med usps.

Det er viktig å være fornøyd... Det er også viktig med hvilke parameter man måler "fornøydheten" ut i fra. Synes Vilhelm nedenfor har et veldig godt poeng i dette med service og tilgjengelighet... Jeg sliter med å se at jeg ville sendt en snelle til USA for å få den vedlikeholdt / reparert. Ville føles bittert om en så fin snelle skulle bli liggende i en skuff bare fordi den ikke er helt i orden. Først og fremst er det vel kanskje trist og irriterende om ting som service skal diktere valg av snelle...

Så på snella som ChristerS har for salg - og ja, det er skikkelig flott, har aldri holdt i en JM noen gang, men tror deg på at dette er bra greier.

I tillegg til alt annet er det blitt en slags fix idè at snellen min skal ha to gear.

Får tygge litt på det...

Skal noe gå galt med Jigging Master eller Accurate er det jo et rent helvete og sende snella til USA om man ikke skrur selv. Mye papirarbeid og lang tid. Velger du shimano har du snella tilbake iløpet av max ei uke. Du nevner shimano torsa, ei snelle som i mine øyne blir for tung i sammenhengen du nevner. Jeg har selv en talica 10, og den gir meg følelsan av ei snelle som er optimal til kveitefiske.

Interessant at du synes 856 gram (vekten på Torsa 20 lbs) er for tungt... Sier ikke at du tar feil, men at det får deg til å tenke. Vekten på Talica 12 lbs (som er tilgjengelig på Skittfiske) er 730 gr. Dette ville brakt totalvekten på stang og snelle opp i 1100-1130 gr snøre inkl. Må si dette høres veldig godt ut.

Kjøpte du din Talica i Norge? Hvilken spec har den (10 lbs) i forhold til den som er til salgs på SF (vekt / snørekapasitet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

510g veier snella uten snøre. Jeg la på 300 meter 0.35(som helt sikkert har høyere reell diameter)OZ har samme snella og brukte vel PP, mener han fikk på endel mer i samme diameter. Og kanskje en overdrivelse og si at den er for tung, men har brukt snella endel, og den falt ikke helt i smak hos meg.

Talica 10 selges pr i dag ikke på det norske marked desverre. Men Shimano har verdensomspennende garanti :bbq:

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hyggelig at folk blir inspirert av tråden min :thumbsup: Tror du har gjort et godt valg mhp stang. Kjenner ikke stanga, men ei 6 fots Penn 30lb egner seg nok ypperlig til kveitefiske. Kombinerer du denne med ei Talica har du et pålitelig arbeidsjern :goodjob:

Jigging Master er vel en kloning av Boss Accurate og jeg vil ikke anbefale denne til kveitefiske. Geir hadde ei JM og den har låst seg ved 2 anledninger og medførte at drømmefisken hans stakk av med både jig og snøre. Nå er det ikke synd på han ettersom han har fått sin part av storkveiter i år, men det er forferdelig trasig å miste drømmefisken pga at utstyret ikke holder mål.

Har forøvrig samme genfeil som du har - det har litt med eieglede å gjøre ;)

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

510g veier snella uten snøre. Jeg la på 300 meter 0.35(som helt sikkert har høyere reell diameter)OZ har samme snella og brukte vel PP, mener han fikk på endel mer i samme diameter. Og kanskje en overdrivelse og si at den er for tung, men har brukt snella endel, og den falt ikke helt i smak hos meg.

Talica 10 selges pr i dag ikke på det norske marked desverre. Men Shimano har verdensomspennende garanti :thumbsup:

Takk for svar - Har sittet og lest tester og uttalelser fra USA om Talica generellt og Talica versus Avet og Accurate spesielt. Mange snakker varmt om de to amerikanerne - nettopp fordi at de er amerikanske (patriotisme)... De som har prøvd Både Talica og A & A hevder at Shimano er bedre. Dette er bortimot uten unntak - veldig entydig! Også tester utført på vegne av seriøse sportsfiske magasiner er fulle av lovord - også her når de sammenligner med A & A...

Kjenner at jeg heller mot en Talica. Eneste entydig negative jeg leser er at overflate behandlingen på Talica er sårbar for riper - leste bl.a en uttalelse fra en eier som gikk på at vedkommende planla å demontere snella og få den lakkert... Antar jeg må være litt forsiktig da...

510 gram ! Ganske stort hopp da til den som er til salgs på Skittfiske - blir oppgitt til 730 gr. høres nesten utrolig ut... Glem det, ser at "Tackle Tour" oppgir vektene for hhv 10 lbs 12 lbs til være 18,6 og 26,7 Ounzes.

Javel - er vel tilnærmet overbevist. Hvor får man tak i Talica II 10???

Hei! Hyggelig at folk blir inspirert av tråden min :goodjob: Tror du har gjort et godt valg mhp stang. Kjenner ikke stanga, men ei 6 fots Penn 30lb egner seg nok ypperlig til kveitefiske. Kombinerer du denne med ei Talica har du et pålitelig arbeidsjern ;)

Tråden din gjorde at jeg kom alt for sent på jobb - to dager på rad... Syntes det var fantastisk lesning og har vist det til kompiser som nå - i etterkant - er sluttet å snakke om store sneller og dypt vann (akkurat som meg). Nå går det i lette stenger - lette sneller - og Nord Norge!!! Vi kommer oppover til sommeren / høsten - garantert! Bare tanken på å faktisk kunne se fisken når den biter gir meg gåsehud - sånt kan muligens gå an midtvinters her nede, om sommeren har vi tre til seks meter sikt - maks...

Stangen jeg kjøpte virker lovende - relativt stiv - veldig lett og smekker. Tippet den under 300 gr i butikken, men den viste seg å være 325. Må ha vært alt det andre jeg kjente på som var så jævlig "tungt"... hehe.

Med en Talica 10 vil dette holde seg rundt 900 gram med snøre - Fantastisk, ville sagt umulig om jeg ikke visste bedre. Det er under 2/3 av vekten på Maikaraen min - uten 1000 mtr snøre. Men den er til gjengjeld tøff å pilke med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Greys stanga men har bare fått testet den på ei småkveite (7 kg's). Har hatt flere på, men det er ikke nok til å få feelingen. Den er god å fiske med og tåler bra med press (har testa den mot moder jord). Men tror jeg ville valgt en litt kortere stang hvis jeg skulle valgt på nytt. Rundt 6 fot er nok fint til kveita. Til allroundfiske er den nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig samme genfeil som du har - det har litt med eieglede å gjøre :thumbsup:

Eieglede og nytelse... Tror dette blir ekstra tydelig med fiskesneller - forskjellene på dårlig og god kvalitet er så ekstreme. Alle har hatt dårlige sneller - når man så gjør spranget til noe som er virkelig bra så er det nødt til å gjøre noe med deg...

Fikk innpå 470 meter .36 PP på min Talica 10.

470 m !?!?! - det er jo ekstremt mye med såpass tjukt snøre. Mye mer enn jeg ville trodd. Har du topshot på i tillegg?

Jeg har Greys stanga men har bare fått testet den på ei småkveite (7 kg's). Har hatt flere på, men det er ikke nok til å få feelingen. Den er god å fiske med og tåler bra med press (har testa den mot moder jord). Men tror jeg ville valgt en litt kortere stang hvis jeg skulle valgt på nytt. Rundt 6 fot er nok fint til kveita. Til allroundfiske er den nok bra.

Jeg leste tråden din før jeg startet min - alle lovordene om Greys stanga hadde fått meg rimelig bestemt på at den var tingen. Men så nevnte Palkr Penn Torque, også denne har fått skryt her inne tidligere, måtte se etter den. Da jeg fant den likte jeg den veldig godt - helt til blikket og hendene falt på denne Penn Overseas stanga... Jeg klarte rett og slett ikke å få fingrene bort fra den (Bare Må ha den) - og jeg tror du har rett, lengden på 6 fot virker veldig "riktig". Kommer nok til å kjøpe Greys en gang også - spørsmål om tid - og "Behov!"

Èn ting som jeg har glemt å nevne - fikk tilbud i butikken da jeg kjøpte stanga på en liten og lekker Penn International. Skulle få den til 3 500,- eller halv pris... Er dette noe å vurdere? jeg mener at denne snellen målt mot Talica, Accurate og Avet virker litt tung og avlegs(?). Ikke minst virker 7 000,- (veiledende) veldig dyrt. Denne er single speed.

Bare en ting som Håndtaket virker litt lite og uergonomisk. Gi meg gjerne tilbakemeldinger på hva dere ville gjort om dere fikk dette tilbudet.

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn International er generelt bombesikre sneller, laget for svært krevende big game fiske med latterlig høy bremsekraft og lange service-intervaller. Men som du skriver er det old-school sammenlignet med f.eks. Talica, for vårt bruk her hjemme.

Lurer på om det er en eldre modell du har fått tilbud om? Minste International single speed størrelse er 30 såvidt jeg har sett, og det kan ikke kalles nett i denne sammenhengen.

En fin ting med International snellene er de doble bremsene, som eliminerer sideveis krefter på spolelageren ved høye bremsesettinger. På Talica'en vil du merke at det blir gradvis tyngre å sveive ved økende bremsekraft (lekte med en i str 12 i butikken, og det er allerede merkbart ved 4-5kg). Andre sneller med doble bremser er så vidt jeg husker Tiagra, Accurate Boss, JM, Avet Raptor.

Mange liker stjernebrems sneller til jigging, siden stjernebrems heller ikke har disse sideveis kreftene på kulelagrene, og dermed er like lett å sveive også for max brems. Fra Shimano er vel Ocea Jigger noe av det ypperste for sternebrems jigging.

Bare nevner det, siden du er opptatt av lav vekt og ergonomi :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn International er generelt bombesikre sneller, laget for svært krevende big game fiske med latterlig høy bremsekraft og lange service-intervaller. Men som du skriver er det old-school sammenlignet med f.eks. Talica, for vårt bruk her hjemme.

Lurer på om det er en eldre modell du har fått tilbud om? Minste International single speed størrelse er 30 såvidt jeg har sett, og det kan ikke kalles nett i denne sammenhengen.

En fin ting med International snellene er de doble bremsene, som eliminerer sideveis krefter på spolelageren ved høye bremsesettinger. På Talica'en vil du merke at det blir gradvis tyngre å sveive ved økende bremsekraft (lekte med en i str 12 i butikken, og det er allerede merkbart ved 4-5kg). Andre sneller med doble bremser er så vidt jeg husker Tiagra, Accurate Boss, JM, Avet Raptor.

Mange liker stjernebrems sneller til jigging, siden stjernebrems heller ikke har disse sideveis kreftene på kulelagrene, og dermed er like lett å sveive også for max brems. Fra Shimano er vel Ocea Jigger noe av det ypperste for sternebrems jigging.

Bare nevner det, siden du er opptatt av lav vekt og ergonomi :goodjob:

Jeg er usikker på hvilken modell jeg så på i butikken, men føler at det ikke er aktuelt - akkurat denne Penn snellen blir nok litt Old School opp mot Talica og andre som du nevner.

Det er rart hvordan man endrer synspunkter når man setter seg litt inn i ting - for en mnd siden ville jeg kjøpt Penn uten å blunke, ville vært fornøyd også. Har alltid likt utseende og utstrålingen på disse snellene.

Når jeg har lukket øynene og sett meg selv kjøre drømmefisken - så har det alltid sittet en "Big Ass" Penn på stanga :thumbsup:

Visste ikke at Penn hadde bremseskiver på begge sider.

Årsaken til forskjellene med spak kontra stjerne er vel at spak bruker skiver mens stjerne bremsen ligger på gearet?

Det du nevner om gradvis økende motstand ved sveiving visste jeg ikke - har ikke sett dette nevnt før... Snakker vi irritasjonsmoment her...? Hvis ja - hvor irriterende kan dette være på en skala fra 1 - 10..?

Har ellers sittet og lett litt på nettet etter billig Talica 10II - ser ut som det skal være mulig å få denne under $400 - eller rundt 2 400,- Dermed bør den være i Norge for mellom 3 100,- og 3 300,-.

Må si jeg er litt imponert av Skittfiske som selger den størr modellen for 3 500,- Tviler på at de tjener mye penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

talica snella er top notch! noe å satse på, eneste jeg kan utsette på er at jeg har mer sans for sneller med noe smalere spoler. synes snella blir mer stabil under innsveiving også er det lite område å fordele sena på(fordeler seg selv nesten) Ocea jigger er en snelle jeg har tenkt mye på i det siste. koster rindt 400usd på ebay. men så kommer den nye saltiga snella som blir en hard konkurrent til denne snella. har titta på saltiga 35. se www.charkbait.com hvis service er en stor faktor for deg så har vilhelm et poeng med å velge shimano, daiwa har vel også bra agentur i Norge så det skal vel ikke være noe prob. å sende den til service heller. en ocea jigger er såvidt jeg vet en japansk modell som de ikke har mange steder. sender du denne inn i Norge tror jeg nok den sendes til japan.

Har hatt penn overseas jeg også! veldig kul stang, men hadde en litt uheldig hendelse idet jeg kjente på aksjonen og stanga knakk... den hadde mest sannsynlig fått seg et slag fra før i butikken, så ingen grunn til bekymring

sjekk også langtesten av den gamle accuratemodellen her http://www.tackletour.com/reviewaccuratebossmagnumeseries197.html

en av de beste testene jeg har lest om på tackletour. den nye har jo blitt forbedret etter dette. skal du ha deg en solid snelle så er dette noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daiwa har vel også bra agentur i Norge så det skal vel ikke være noe prob. å sende den til service heller.

Dette skal du ikke være så sikker på, serviceapparatet har vel i beste fall vært horribelt. Men nå er det vel store omrokkeringer på gang, så vi får håpe på det beste.

en ocea jigger er såvidt jeg vet en japansk modell som de ikke har mange steder. sender du denne inn i Norge tror jeg nok den sendes til japan.

Nix, snelledoktoren hos Elbe skrur alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.