Gå til innhold
Fiskersiden

Tur på sjøisen!


Dan
 Share

Recommended Posts

I dag var det äntligen dags for vinterns første isfisketur, da til og med på saltvann! En mulighet man bare må benytte når isen først ligger!

Så jag, Gone_Fishing, Truttakiller og Rønsingen bestämde oss for at ta turen. Planen var at komme oss ivei i skaplig tid, gjerne når det lyssnet så vi kunde få med oss mest mulig av dagen. Dom som har varit på fisketur med oss før ligger sikkert på gulvet og ler nå, men vi hade trua på at klare det! Klokken 13:04 pakket vi ur fiskeutstyret ur volvon til Jan og sklei utover på isen med høye ambisjoner. Vi skulle fiske STOR lyr med balansepilk og meite litt grov lange med agn. Det gikk ju kjepprett til helvete men det kan vi ju komme tilbake til

Yr hadde meldt sludd og regn, masse regn, ja faktiskt så ufyslige mengder at vi var rädd at isen skulle bli utrygg. Men som tur var hadde yr feil.. igjen! Og det blev en nydelig dag med temperaturer som høll seg rätt under null, ingen vind, ja vi hadde til og med sol i starten. Rett og slett nydelig

Fisket startet ganske treigt, Trutta fikk en liten lange med lyrplassen var urovekkende stille, og ingen av oss klarte lure opp noe på balansepilken. Men til slutt begynte det nappe med det var bare en stim med småsei som hade tatt turen for at plage oss. Men uansett, det var bedre än inget og jag fikk min første fisk på balansepilk.

Jan venter på den store

5232223473_15fa1e6e79_b.jpg

Etter en stund fiske og nog småfisk til palesuppe får jag ett og napp som føles litt bedre än småpalen. Efter noen utras og noen triksing kommer det opp noen tentakler i hullet. Jag skjønte fint lite og fikk det ikke at stemme med fighten jag nettop hatt. Dette såg ut som en liten vanlig blekksprut. Men jag klarte ikke få opp den, så fort armerne vite seg i hullet var det stopp men tenkte det måtte vare pilken som satt seg i isen. Etter 5-6 førsøk kom alle armerne opp i hullet og jag skulle til att lyfte opp den men kroppen tar ikke slutt.. Akkar! Den var ganske stor og. Ting går ganske kjapt men hendelseførløpet er noe som dette, jag tar ett litet steg åt siden som jag prøver dra opp den ur hullet. Samtidigt som en massiv stråle svart blekk spruter upp av hålet og missar fjeset mitt med ett par centimeter samtidigt som kroken lossner og "beistet" svømmer ner i mørkert igjen.

5232223677_21db0f5224_b.jpg

Fan :P

Knarren på meitestanga mi begynner tikke i det jag står og prøver få mer akkar. Hiver stanga til Erling og løper (i den grad man kan kalle det løping med isfiskestøvler på blank stålis, Det blir mer en dobbling av frekvensen på beina og en marginal øking av fart). Kommer frem til stanga og får gjort tillslag. Det er noe som føles ganske tungt, men med skogseidstikka og 60m mono er det begrenset hvor mye feeling man får. Men det blir noen tunge utras og pumping før vi ser ett svært øye i bunn av isfiskehullet på 150mm og lurer på hvordan dette skall gå till. Jan får satt kleppen og vi får opp snuten av fisket i hullet sen var det stopp. Det var en tight fit, men med to poersoner som drar det dom kan går det meste.

5232816866_6bbb730d2e_b.jpg

8500g, ny pers.

5232817378_5ca8a9f23f_b.jpg

Erling får en pen sei 6.4kg på agn samtidigt som jag får denne seien på 5.6kg på balansepilke:

5232817036_eea1754a93_b.jpg

Litt senere får Jan en på riktigt side 5kg, også denne tar på balansen.

5232817248_7f170d4f66_b.jpg

5232224113_bff53efe4d_b.jpg

Men storlyren såg vi ikke noe till...

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket ikke på nån bestemt måte, uten det blir som med allt annat aktivt fiske, variasjon. Allt fra smånøkking - til helt passsivt - til lange forsiktige eller kjappe rørelser. Viktigt at fiske gjenom vannlagene.

Ok. Eg har provd med balansepilk men uten resultat så langt så eg bare lurte kva eg gjer feil i så fall... :) Men det er slik du beskriver det eg har gjort frem til no så då får eg smøre meg inn med tolmodighet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pen fisk på isen! ;)

Hiver stanga til Erling og løper (i den grad man kan kalle det løping med isfiskestøvler på blank stålis, Det blir mer en dobbling av frekvensen på beina og en marginal øking av fart).

Lo meg skakk av denne!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ok. Eg har provd med balansepilk men uten resultat så langt så eg bare lurte kva eg gjer feil i så fall... :goodjob: Men det er slik du beskriver det eg har gjort frem til no så då får eg smøre meg inn med tolmodighet... :P

Jeg tipper at hvis du prøver det Dan nevner, så vil du få fisk på balanse. B) Når det er stille, uansett hva man forsøker av lokke-bevegelser, så er det viktig å holde konsentrasjonen oppe. For plutselig smeller det; er ofte det som er spennende med balansefiske. Mine spede erfaringer så langt, har gitt mest fisk på nedslipp eller når balansen har stått helt/delvis stille i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.