Gå til innhold
Fiskersiden

Sigve's Isfiske


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har blitt intrisert i isfiske og lager derfor en samletråd så jeg ikke spammer hele forumet :)

Har to vanlige stikker til blink, funker de også til mormyshka? eller bør jeg ha en egen til det? Isåfall, hvilken?

Har sett litt på denne: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12389

med dette snøre: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItems&ID_Category=593 NEDERST PÅ SIDEN.

Er dette bra eller bør jeg finne noe annet? :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en titt i myshkaboksen til en dyktig konkurransefisker her om dagen. Det gikk i sølv, gull, bronsje, svart og rødt i forskjellige størrelser. Skulle ha kikka i den boksen før jeg kjøpte en av hver crazy farge som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul kan også være en killer farge, men mest ørret får jeg på den minste balansen til rapala i fargen FT. Har rettet ut for mange myshkaer på kilosørreter ved tykk is, så tør ikke bruke de lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal huskes! Funker myska best til ørret eller ?

Noen som kan si hvordan den skal fiskes? :thumbsup:

Nesten litt skummelt å svare på dette for her er det mange som har grisepeiling,men du skal få noen stikkord.

- ørret på isen er ikke det enkleste bare så det er sagt

- ikke bråk for mye slik at du skremmer fisken

- fisk grunt ,gjerne ved innos/utos(for guds skyld vær forsiktig så du ikke detter igjennom)

- bor opp de høla du skal bruke med en gang og hold deg ved disse

- ørret tar gjerne stillestående agn,så sett gjerne ut et par passive oppsett i tillegg til det du bruker aktivt

skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal huskes! Funker myska best til ørret eller ?

Noen som kan si hvordan den skal fiskes? :thumbsup:

Mormyscha funker til det meste det, ørret, røye, sik, abbor++++. Fiskes ved å riste lett i stikka, holde den rolig, bevege den rolig opp og ned osv. Kan du kikkfiske der du fisker ser du fort hvordan fisken reagerer på ulike bevegelser. Fest en til to maggot på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes litt sånn basic info om det meste her: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/isfiske/274-generelt-om-isfiske-og-utstyr om du ikke allerede har fått skummet deg gjennom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt skummelt å svare på dette for her er det mange som har grisepeiling,men du skal få noen stikkord.

- ørret på isen er ikke det enkleste bare så det er sagt

- ikke bråk for mye slik at du skremmer fisken

- fisk grunt ,gjerne ved innos/utos(for guds skyld vær forsiktig så du ikke detter igjennom)

- bor opp de høla du skal bruke med en gang og hold deg ved disse

- ørret tar gjerne stillestående agn,så sett gjerne ut et par passive oppsett i tillegg til det du bruker aktivt

skitt fiske

Må si meg uenig i noen av disse punktene :) Er det ikke slitsom tykk is(vanskelig å bore pga. 1m is etc), så flytt på deg vært 20min. Først når du har fått noe, bør du vurdere å sitte der en times tid. Fisk aktivt, se hvordan ørreten reagerer på forskjellige bevegelser. Bytt mellom små balanser og myshka, agn om ofte med fersk maggot. Skal du fiske passivt, sett på en liten røyeblink og finn et sted med strøm i vannet. Blinken vil da få små bevegelser som lokker, store bevegelser med røyeblink skremmer ofte ørreten.

I tillegg til plassene don don ambefalte, kan området utenfor små bekker være bra, frittliggende grunner(ofte røye der også), steinurer og smale sund. Alt som skiller seg litt ut med andre ord, ofte leverer de samme plassene år etter år.

Fiska bare passivt før, men gidder ikke å sette ut stikker nå lenger. Går 90% i balanse og 10% i myshka nå, lite som slår et direkte napp i balansen bare 3 meter under føttene dine.

Dette var mine erfaringer fra de vanna jeg fisker i.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve, hvis jeg kan komme med en anbefaling så er varpestikke å foretrekke til mormyshka fiske. Dette pga at du slipper å ha sena utover hele isen hvor den har en lei tendens til å henge seg fast i alle is klumpene som er der. Valg av myshkaer er som en skrev i ett svar tidligere mange, men sekskant i gull og sølv 5mm fungerer veldig bra til abbor og mort. Orange/rødt gjerne med litt gult/blått er fint till Røya. Ørreten har jeg tatt mange av med sekskantgull med litt grønt eller blått. Valg av sene kan jeg komme med ett tips om carbotex dette er en sene som ikke iser før dett blir veeeeeeldig kalt, vi bruker den på konkuranser.

lykke til

isfiskern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.