Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har du på deg på fisketurer?


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

Har heller aldri helt skjønt poenget med de svindyre "jaktdressene". 8-10 tusen for jakke og bukse?!

Vel, vel. Blir vel litt som med biler det. Noen kjøper Toyota og noen kjøper Bentley. Skjønt han som kjøpte Toyota kan meget godt ha økonomi til å kjøpe Bentley, men bare føler det blir litt dumt å bruke 3 mill for å frakte seg fra a til b.

men......eeh. Har nok av egne svin på skogen i andre sammenhenger, så bør vel ikke rope for høyt....

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri helt skjønt poenget med de svindyre "jaktdressene". 8-10 tusen for jakke og bukse?!

Vel, vel. Blir vel litt som med biler det. Noen kjøper Toyota og noen kjøper Bentley. Skjønt han som kjøpte Toyota kan meget godt ha økonomi til å kjøpe Bentley, men bare føler det blir litt dumt å bruke 3 mill for å frakte seg fra a til b.

men......eeh. Har nok av egne svin på skogen i andre sammenhenger, så bør vel ikke rope for høyt....

Hvis kvaliteten forsvarer en pris på 12 tusen og du har penga,så hvorfor ikke?Men ikke gå i den fine klær/høy status fella.I dette gamet er det dine evner til å fange fisk som gir status ikke prisen på tøfla dine :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med f.eks. jaktdresser er at både bukse og jakte har Gore-tex membran (eller lignende ...-tex membran), tapede sømmer, nærmest lydløst stoff, forsterkede tekstiler på utsatte områder osv. Alt dette koster rimelig mye å produsere og importere, samt at ofte lider vi i Norge under fraktavgiftene, krav fra produsent om innkjøp av så-og-så mye varer o.l. Når alt dette blir lagt sammen med at produsenten er anerkjent for å lage svært gode produkter, så "rettferdiggjøres" ofte prisene vi finner på slike plagg i Norge. Härkila er et av flere merker som lager fantastisk flotte produkter, men man kjøper neppe de mest eksklusive varene med mindre man er en dedikert jeger som enten har penger til det, eller som er på flere jaktekspedisjoner enn kun elg- og hjortejakta hver høst.

For de som er sportsfiskere så er neppe disse produktene de mest aktuelle, selv om de fyller kriterier for å holde seg tørr, varm og den slags så lenge man kler seg riktig under ytterklærne.

(Og ja, jeg har blitt litt kles-nerd etter at jeg begynte i bransjen) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På sjøen har jeg brukt noen forholdsvis billige hansker fra Tools om det ikke er sprengkaldt. Du kan se de i videoen fra første turen utpå i fjor her:

Om du stopper filmen på ca 1:34 og ser i fullskjermvisning så vil du få et godt inntrykk. "Strikket" på oversiden og stort sett hele hånden består av en slags gummi.

Når det er sagt er det stor forskjell på hvor kald forskjellige folk blir på hender og det er ikke sikkert det er nok for deg, men det var nok for meg på de kaldeste dagene vi var utpå i fjor vinter og endatil de dagene det var noe regn i tillegg....

Fordelen med de er at de nær sagt ikke koster noen ting. I hvertfall ikke når jeg kjøpte 10 par av gangen. Før eller siden lukter jo fiskehansker omtrent som Bekkevold sine klassiske langstøvler og da er det bare å kaste de (eller agne med de)....

Hva heter de hanskene du har der fra Tools? Hvor får jeg kjøpt de? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker Bomullsklær kontra gore-tex, bedre mot kropp, enkelt å reparere (nål og tråd), prisgunstig. puster bedre, slitesterkt, men må nevnes at det er kjipt som ***** å bli våt i da.... Mørke klær gjør ikke merker så synlig heller, mesteparten av evt merker går det bort i vask, forsvinner merkene ikke i vask så er ikke det så altfor nøye, brukes tross alt på tur,

men dette bruker jeg vanligvis, litt varierende etter årstid: Jakke Norrøna svalbard anorakk (god jakken sin det), Helsetrøye, feltskjorte, Ullhals, Natogenser, Ullundertøy, Feltbukse med\uten for. M77. HH regntøy/Neos fotposer\Forsvarets Vindvotter + ullvotter + Norrøna Svalbard ullhansker+ fingerløse vanter i ull ligger alltid i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.