Gå til innhold
Fiskersiden

NRK - Snøballkrigen . Fantastisk program


Remy
 Share

Recommended Posts

Digget det programmet. Helt utrolig å se hvordan noen lever i Nord. Hvor vanskelig det er og hvor lett det er for andre som bare driter i alt. En skikkelig reise inn i ett samfunn jeg bare har hørt om, men aldri bevitnet.

"sånn æ det no bare. Mennan kan gjøre som de vil, drikke på puben og leve livet. Men kjærringan må vera heime med ungan. Sånn æ det no bare å ha barn" Sa mammaen til en ung jente som hadde barn med en som drikker på puben flere dager i uken og føler seg noe forbigått.... wow

"no æ det ikkje drittvær. E det drittvær her så ser man ikkje kor man kjører inni byen. Nå ser eg alt. Har ikkje vært dritt vær i år" sa han mens han kjørte i noe vi søringer ville kalt "The Perfect Storm".... OG Espen, dette flyttet du til frivillig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digget det programmet. Helt utrolig å se hvordan noen lever i Nord. Hvor vanskelig det er og hvor lett det er for andre som bare driter i alt. En skikkelig reise inn i ett samfunn jeg bare har hørt om, men aldri bevitnet.

"sånn æ det no bare. Mennan kan gjøre som de vil, drikke på puben og leve livet. Men kjærringan må vera heime med ungan. Sånn æ det no bare å ha barn" Sa mammaen til en ung jente som hadde barn med en som drikker på puben flere dager i uken og føler seg noe forbigått.... wow

"no æ det ikkje drittvær. E det drittvær her så ser man ikkje kor man kjører inni byen. Nå ser eg alt. Har ikkje vært dritt vær i år" sa han mens han kjørte i noe vi søringer ville kalt "The Perfect Storm".... OG Espen, dette flyttet du til frivillig :thumbsup:

Genialt program. Rett og slett. Mye kjekk ungdom som ikke er redd for å ta i et tak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Genialt program. Rett og slett. Mye kjekk ungdom som ikke er redd for å ta i et tak ;-)

Desverre så virker det som en del av de er veldig redd for å ta i et tak også! Jeg er mektig imponert over rørleggeren, hvordan han hele tiden makter å se nytt lys i tunellen. Og jeg er mektig irritert over de som har barn sammen der gutten totalt driter i det, besteforeldrene oppfører seg som foreldrene og attpåtil har han smelt xdama på tjukka igjen! Det blir spennende å se utviklingen og utføringen av yukkagassen. Savnet han arbeidsløse bilmekanikeren som bare "bytta" dame på byen i den siste episoden. Bensinstasjonen stengte denen gangen, 7mil for å få tak i bensin! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk program ja, måtte se på det nå sist. Nivået hos enkelte virker til å være der hvor man bare venter på at en finner det for godt å sveise på en u-tappet bensintank eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far i en tidligere episode:

"Drekke og pule kan dem., men ikke reparere scooter" :D

Vi får bekreftet alle fordommene vi har. Jeg synes nesten litt synd i dem og tenker at det er litt dårlig gjort av Nrk å drite de så grundig ut.

Vi ser jo at de banner,drikker,røyker,p?$%",kjører scooter eller kaster snøball hele tiden :thumbsup:

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far i en tidligere episode:

"Drekke og pule kan dem., men ikke reparere scooter" :D

Vi får bekreftet alle fordommene vi har. Jeg synes nesten litt synd i dem og tenker at det er litt dårlig gjort av Nrk å drite de så grundig ut.

Vi ser jo at de banner,drikker,røyker,p?$%",kjører scooter eller kaster snøball hele tiden :thumbsup:

JEg vet, det er jo nettopp dette som er så trist og komisk på en gang. Fordommene stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Vardøs forsvar så viser vel serien sånn +/- 10 personer. Noe som tilsvarer 0,5% av innbyggerne og dermed neppe er spesielt represenativt utvalg av befolkningen. Tipper jeg skulle klart å plukke ut 2500 personer fra Østlandet som neppe hadde gjort en bedre figur. Vi har vel en 15-20 bare her blant forummedlemmene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Vardøs forsvar så viser vel serien sånn +/- 10 personer. Noe som tilsvarer 0,5% av innbyggerne og dermed neppe er spesielt represenativt utvalg av befolkningen. Tipper jeg skulle klart å plukke ut 2500 personer fra Østlandet som neppe hadde gjort en bedre figur. Vi har vel en 15-20 bare her blant forummedlemmene :D

Så kan du si, men jeg tror ikke det er nrk eller dokumentar makerne sin agenda å fremstille de feil. Jeg tror de har prøvd så godt de kan å finne ulike personer. Nå skal det sies at rørleggeren og sønnene er pådrivere ut av en annen verden. Men uansett hvordan man vrir og vender på det. Hadde det vært 40% arbeidsledighet i Oslo, bygninger som forfaller, lite eller ingenting annet enn å drikke og lage unger på fritiden, så hadde nok det samme bildet vært representativt her. Miljøet former menneskene. MEd hånden på hjertet kan du vel si at hammerfest ikke er LIKE sivilisert som sentrale Østlandet? Selv om dere har rema1000 og elkjøp, så går vel livet i ett annet tempo og en del stereotyper er ganske mye lettere å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du si, men jeg tror ikke det er nrk eller dokumentar makerne sin agenda å fremstille de feil. Jeg tror de har prøvd så godt de kan å finne ulike personer. Nå skal det sies at rørleggeren og sønnene er pådrivere ut av en annen verden. Men uansett hvordan man vrir og vender på det. Hadde det vært 40% arbeidsledighet i Oslo, bygninger som forfaller, lite eller ingenting annet enn å drikke og lage unger på fritiden, så hadde nok det samme bildet vært representativt her. Miljøet former menneskene. MEd hånden på hjertet kan du vel si at hammerfest ikke er LIKE sivilisert som sentrale Østlandet? Selv om dere har rema1000 og elkjøp, så går vel livet i ett annet tempo og en del stereotyper er ganske mye lettere å se?

Nei, det vil jeg si - vil si det er hakket mer siviliserte former enn man gjerne ser i Oslo f.eks. Livet går kanskje i ett annet tempo, kanskje hovedsaklig fordi vi slipper kaste bort en time eller to i bilkø hver dag. Ellers tror jeg dagen er like hektisk for småbarnsforeldre her og der. Men det er jo litt tid å spare på at det meste av aktiviteter ligger innen kort omkrets og i og med at det aldri er kø, sparer man masse tid og får kanskje tid til overs som andre ikke har. Men det er faktisk tid man gjerne bruker til noe fornuftig i en ekstra forening eller klubb eller lignende man ikke hadde hatt tid til ellers. Mer tid til interessene sine med andre ord. Hva sterotyper angår tror jeg spekteret er vesentlig bredere i Oslo og kanskje derfor enklere å se. Stereotyper basert på fordommer er nok enklere å se og derfor ser du de kanskje tydeligere enn oss andre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil jeg si - vil si det er hakket mer siviliserte former enn man gjerne ser i Oslo f.eks. Livet går kanskje i ett annet tempo, kanskje hovedsaklig fordi vi slipper kaste bort en time eller to i bilkø hver dag. Ellers tror jeg dagen er like hektisk for småbarnsforeldre her og der. Men det er jo litt tid å spare på at det meste av aktiviteter ligger innen kort omkrets og i og med at det aldri er kø, sparer man masse tid og får kanskje tid til overs som andre ikke har. Men det er faktisk tid man gjerne bruker til noe fornuftig i en ekstra forening eller klubb eller lignende man ikke hadde hatt tid til ellers. Mer tid til interessene sine med andre ord. Hva sterotyper angår tror jeg spekteret er vesentlig bredere i Oslo og kanskje derfor enklere å se. Stereotyper basert på fordommer er nok enklere å se og derfor ser du de kanskje tydeligere enn oss andre ;-)

uff uff, samelua er dratt ned over hue til hva sømmene kan makte.... jaja, lobotomi er kanskje løsningen senere :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke så langt unna Oslo heller før prototypene er tydelig vettu. Skal ikke lengre unna enn å vokse opp ved Drøbak før man er predisponert for å like ting med motor som sier wrooom og er opptatt av å se svær ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke dere to, eller minst en av dere, heller avsluttet forrige års Fiskersiden Konkurranse i stedet for å "krangle" over hvem som er mest innavla?

he he, men denne "diskusjonen" er ganske underholdende for oss andre... ;):P

Og til saken; ja det er et lite utvalg, ikke nødvendigvis representativt. Men nettopp derfor burde kanskje NRK vært litt mer forsiktige? For de mer enn noen vet utmerket godt at dette bygger opp under generelle fordommer, og kan bidra til å stigmatisere folk fra utkantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.