Gå til innhold
Fiskersiden

Tråling i Mjøsa


sarepta
 Share

Recommended Posts

Tja, hvorvidt trål er en smart fangstmetode tviler jeg kanskje på, men det er helt klart at mange store vann produserer langt mer mat enn det som fiskes opp. Et lokalt eksempel her jeg bor er Norsjø, som huser enorme mengder sik, men hvor fisketettheten har ført til store problemer med parasitter i siken. Hadde fisken vært beskattet er det sannsynlig (men selvfølgelig ikke sikkert) at fisken hadde hatt matkvalitet. Tilveksten på sik i Norsjø regnes til rundt 100 tonn per år, muligens mer. Dette er en ressurs, og helt klart en ressurs som kunne vært beskattet. Sportsfisket hadde sannsynligvis bare hatt godt av det, noen kunne tjent penger på det og vi kunne kanskje spart 100 tonn fisk i sjøen (noe som monner lite, men kanskje hadde monnet litt hvis vi hadde hatt systemetisk matfiske i de store innsjøene i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trål er vel ett av de minst selektive fangstredskapen som brukes idag så det blir nokk desverre ikke bare sik som går i posen der.

Da er not og ruser bedre hvor fisken ikke blir drept under selve fangsten. Garn kan også vare forholdsvis selektivt hvis maskestørrelse anpasses etter fiskeslag og størrelse på ønsket fangst men her blir også overlevnaden på ikke ønsket fangst begrenset.

Mjøsa er vel også ein insjø hvor det er sleppt ut mye miljøgifter igenom åren og ein bunntrål som rører opp ein masse mudder og sediment kan jo ikke vare noe positivt. Her trur jeg man bør tenke seg nøye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med triturus her,tror nok prosjekt Sportsfiskerfjorden bør holde rene linjer i sin propaganda(her er ikke ordet propaganda ment som noe negativt).Fort gjort og rote det til med allverdens merkelige vinklinger og diskusjoner.

Enig, men ut fra sportsfiskeinteresser er jo dette med næringsfiske i store vann interessant. Hvis bestanden har blitt småfallen er det som regel fiske med stående redskap som skal til. Det samme gjelder bestander som har andre stressfølger av stor tetthet, eksempelvis ulike sykdommer og parasitter.

Fiske etter sik eller røye med storruse er eksempel på en fornuftig metoder for å tynne bestander. Et eksempel på et vann med småfallen røye er Møsvatn. Her var røyekvaliteten langt bedre tidligere, da flere grunneiere gadd å drive med garn. Nå er det meste smått, selv om det er en del stekefisk der også. Men hardt fiske med storruse hadde nok hatt positiv effekt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men ut fra sportsfiskeinteresser er jo dette med næringsfiske i store vann interessant. Hvis bestanden har blitt småfallen er det som regel fiske med stående redskap som skal til. Det samme gjelder bestander som har andre stressfølger av stor tetthet, eksempelvis ulike sykdommer og parasitter.

Fiske etter sik eller røye med storruse er eksempel på en fornuftig metoder for å tynne bestander. Et eksempel på et vann med småfallen røye er Møsvatn. Her var røyekvaliteten langt bedre tidligere, da flere grunneiere gadd å drive med garn. Nå er det meste smått, selv om det er en del stekefisk der også. Men hardt fiske med storruse hadde nok hatt positiv effekt over tid.

He,he nå hadde ikke jeg tenkt å kaste meg ut i en diskusjon angående tynningsfiske Skogtroll,det har jeg rett og slett ikke vett på. :) Det er ikke tvil om at mange røyevann kunne ha godt av litt tynningsfiske,men når det gjelder Mjøsa tror jeg ikke sportsfiskerne får noe godt utbytte av næringsfiske.Mjøsa = norges råeste ørret,abbor over 3kg,grisestore gjedder,grisestor brasme,grisestor mort,lake, vederbuk ........ Tviler sterkt på at denne sjøen trenger verken tynningsfiske eller trålkonsesjoner for å bli mer attraktiv for sportsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.