Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfiske Bjøra 2011


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Da er vi på nett fra nydelige Storskogmo!

Vi har vært en liten runde langs elva. Nydelige forhold! 55 kubikk og nydelig drag på hele elva. Bjøra ligger på 5-5,5 grader. Det som er litt bekymringsfullt er at Namsen er så vidt over 3 grader. Går laksen på Namsen tro? Gjør den det og møter varmere Bjøravann er det i alle fall ikke tvil om at den stryker rett på Bjøra. Vi har vært nedover Bjøra og det er heldigvis ikke tegn til at Namsen demmer opp innløpet.

Har også hatt Gammel-Eirik på tråden. Han sitter i bilen på tur nedover og får også selskap av Stig Helmersen. Spådommen min er at årets første Bjøralaks blir tatt av noen vi kjenner.......

Nå sitter vi oppe i JW huset. Har åpnet en pils og senket skuldrene. Snellene skal få nytt snøre, så tar vi vel turen ned i gapahuken utpå kvelden, med litt medbrakt grillmat og dertil hørende god drikke. (Olav vi savner pølse!!!!!) Planen er å finne køya i rett tid og starte fisket i morgen i 08-09 tiden. Vi har Fallet til kl 12 og setter nok inn et forsøk der først. Om det skulle stå en laks der så skal vi sørge for at det er vår redskap den får hilse på først, og ikke de som tar over Fallet fra 1200.....

rvx2bs.jpg

Hilsen Vassfis og NM på Bjørabredden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 195
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei folkens!

Da er vi på nett fra nydelige Storskogmo!

Vi har vært en liten runde langs elva. Nydelige forhold! 55 kubikk og nydelig drag på hele elva. Bjøra ligger på 5-5,5 grader. Det som er litt bekymringsfullt er at Namsen er så vidt over 3 grader. Går laksen på Namsen tro? Gjør den det og møter varmere Bjøravann er det i alle fall ikke tvil om at den stryker rett på Bjøra. Vi har vært nedover Bjøra og det er heldigvis ikke tegn til at Namsen demmer opp innløpet.

Har også hatt Gammel-Eirik på tråden. Han sitter i bilen på tur nedover og får også selskap av Stig Helmersen. Spådommen min er at årets første Bjøralaks blir tatt av noen vi kjenner.......

Nå sitter vi oppe i JW huset. Har åpnet en pils og senket skuldrene. Snellene skal få nytt snøre, så tar vi vel turen ned i gapahuken utpå kvelden, med litt medbrakt grillmat og dertil hørende god drikke. (Olav vi savner pølse!!!!!) Planen er å finne køya i rett tid og starte fisket i morgen i 08-09 tiden. Vi har Fallet til kl 12 og setter nok inn et forsøk der først. Om det skulle stå en laks der så skal vi sørge for at det er vår redskap den får hilse på først, og ikke de som tar over Fallet fra 1200.....

Hilsen Vassfis og NM på Bjørabredden!

Åhh, Helv****.....!

Her sitter jeg og koker kraft på skallene fra halvannet kilo reker, 2 kilo blåskjell og 3 hummere. Gledet meg til ei grei thaisjømatgryte og trodde det skulle være lykke sammen med noe sprudlende, bare for å få telefon fra elvebredden og bilde på Bjøratråden.

Trodde jeg hadde det bra, og at kjøkkenet mitt var nett stedet å være....

Det ER absolutt ikke her jeg egentlig vil være; det kjenner jeg godt akkurat nå :)

Men, jeg gleder meg på guttas vegne :D

Keep us posted!!

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen i overadministrasjonen få stengt denne tråden snarest ! Skulle ikke være lov å starte nå (ja det starter i dette minutt) mens vi andre enda må lide oss gjennom 16 dager :)

Og selvsagt måtte jeg få en tlf. fra gapahuket ved Bjøras bredd, høre stemningen fra kaillan. (Hørte stemmer i bakgrunnen der det ble fortalt laksehistorier) Der de sitter og ser på elva, og nyter en konjakker eller to. Rene torturen, og ufint så det holder.

-"Ha dæ oppover i morra, det e kjempefin marskelv" ! Raga, Master og Vassfis er på plass, og stemningen i taket.

Ha mæ oppover i morra ! Går da ikke an. Jeg som må ha minst 1 uke på å forberede meg. Kan ikke bare dra på laksefiske sånn promte. Herregud hvor mange unnskyldninger går det an å finne på.

Ikke har jeg drømt om alle laksene i Bjøra heller i vinter. Ikke planlagt hvor den tok, og hvor stor den var utallige ganger. Så da er det jo håpløst. Går ikke an å dra på fisketur, når man ikke har "kjørt" laksen på forhånd. Og Raga, du er ikke helt normal mann. Rett fra Nordsjøen, pakke bilen i full fart og rett til Bjøra. Og nå sitter du der, din snok !!!

Og nyter en skarp en og glaner på elva. Jaja, sovva i bilen ja. Man skulle vært ung igjen gitt. Tar liksom alt på sparket.

Nå er det på tide at man starter fiske i Gaula medio mai ! For dette er blodig urettferdig. Steng tråden, den er bare en pest og plage :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i full gang med frokost og kaffekoking. Har søkt litt rundt på nettet for å finne stoff om åpningen i Bjøra og Stordalselva, men finner ingen ting..........

Det gjør ikke så mye det. Vi vil ikke lese nyhetene, vi vil være nyhetene!

Nydelig vær ute nå, sol og 10 grader. Når frokosten er fortært åker vi ut i jobb!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steng tråden nå......... det her er tortur og går heller sikkert under en eller annen konvensjon eller.... :thumbsup:

Absolutt alt de gutta driver med nå kjenner jeg smaken av og ser.... det er noe eget ikke minst lukta..... jeg vil oppover og jeg vil dra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i full gang med frokost og kaffekoking. Har søkt litt rundt på nettet for å finne stoff om åpningen i Bjøra og Stordalselva, men finner ingen ting..........

Det gjør ikke så mye det. Vi vil ikke lese nyhetene, vi vil være nyhetene!

Nydelig vær ute nå, sol og 10 grader. Når frokosten er fortært åker vi ut i jobb!

Hva i all verden driver dere med der oppe ? Få nå dytta frokostblandingen ut av øya, og få på land noe fisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner kanskje at de fisker febrilsk der oppe nå og ikke har tid til pleie og omsorg overfor oss som sitter på gamlehjemmet. Men kom nå med noen bilder da, med eller uten laks ! Bare å se elva, eller et gapahuk, hytte eller hva det er. Noe MÅ dere gi oss NÅ !

Så måtte en annen lokal og sinnsforvirret laksefisker pakke sekken og er på vei oppover til Bjøra. H1rik, jeg synes du er sjofel ! Be meg med og greier, og du klarte det nesten. Og fin bobil har du, fint å ligge der og greier. Ja men hva med lerkendalkampen i morra da mann ! Og 17. mai kjære vene. Å Herregud, hvordan klarer dere å gjøre sånt ! Stikke av fra alt.

Laks har vært kjørt, og det ryktes at både Raga og Master-teamet har kjent laks. Og at de har sett laks komme opp elva. Gi oss en laks nåda, bare ett lite bilde, det er nok. Så vi kan ha noe å stirre på.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ramlet inn både meldinger, bilder og teskt med jevne mellomrom, men vi har valgt å fjerne det omgående da vi ikke vil stå ansvarlige når blodpumper ryker landet rundt. Kanskje spesielt vil vi verne de som er stuck med mark nok til å fore landets troster vinteren gjennom. Vi får heller legge det tilbake når juni kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ramlet inn både meldinger, bilder og teskt med jevne mellomrom, men vi har valgt å fjerne det omgående da vi ikke vil stå ansvarlige når blodpumper ryker landet rundt. Kanskje spesielt vil vi verne de som er stuck med mark nok til å fore landets troster vinteren gjennom. Vi får heller legge det tilbake når juni kommer...

Ja, kanskje en velorganisert oppsamlingspost om Bjøra publisert 2 juni hadde vært noe :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ramlet inn både meldinger, bilder og teskt med jevne mellomrom, men vi har valgt å fjerne det omgående da vi ikke vil stå ansvarlige når blodpumper ryker landet rundt. Kanskje spesielt vil vi verne de som er stuck med mark nok til å fore landets troster vinteren gjennom. Vi får heller legge det tilbake når juni kommer...

Ja, eg rekner med at Silver fyller opp serveren til FS med flerrande snellelyder og skrikande tilskuere heile juni, så spar oss gjerne for sløve wobblerlaks. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så,så folkens...... Oppdaterer litt fra bakskottet oppe ved grense Bjørnes, Storskogmo. Her er det stille og rolig. Vassfis ror og jeg passer stenger. Det er laks på elva, men antagelig ikke i store mengder. Så vidt jeg vet er det ikke landet fisk enda. Stig Helmersen var dog veldig nære da en nygått laks på 12-13 kg takket for seg ved håvkanten oppe på Top pool tidligere i dag. Vi skal oppdatere dere om noe hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har iallefall vært mistet en storlaks rundt regnet ca. 13 kilo like før hoving der oppe sier ryktene. Ikke noen av "våre". Og det er tatt endel støinger, store støinger opp til 10 kilo. Lurer på hvor stor de var når de gikk opp :thumbsup: Ifølge Raga har han sett laks gå klin inntil bredden. Kanskje ikke rart når Bjøra også er kald, pluss at Namsen sikkert har vært en kald fornøyelse for laksen. H1rik er vel på plass temmelig snart, medbrakt ca. 1 tonn feitmark :notfair: Og jeg tipper han absolutt ikke klarer å vente til klokka 12 i morra. For de selger halvdøgn kort og da blir det halvdøgn kort fra midnatt. Tror jeg satser 1 flaske brus på det. Og kanskje Raga slipper å fryse ihjel i bilen i natt, og får sove i bobilen til h1rik :D

Virker nok som Bjøra er totalt annerledes enn Gaula ja. Jevn og slyngete smal elv, uten de lange og harde strykene og markerte brekkantene og rennene. Laksen bare siger rolig, rolig oppover. Man må vel ha redskapen rett foran snuten på laksen idet den kommer, så bitevilligheten kanskje er mere vrien her en det vi er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det første Bjøradøgnet over. Ingen fisk på land, men det hadde vi forsåvidt ikke ventet heller. Vi har det som plommen i egget uansett.

Da vi skulle skyve ut båten for den første runden i dag, så oppdaget vi dette lille knøttet som satt framme i baugen:

4nz1e.jpg

Den hadde nok falt ut av redet stakkar.......

Den ble forsiktig plassert på en grein, men har nok ikke store sjangser til å klare seg.

29ve7wk.jpg

Vi har jo fisket litt i dag også.

5ow384.jpg

mtr8w.jpg

Vi har hatt ett hugg nede på Fallet. Det kunne ha vært hva som helst, men nede i den harde strømmen i strupen på Fallet, velger vi selvfølgelig å tro at det var nygåttlaks.

I morgen skal vi oppover på Høylandet og hente båt, før vi bryter oss på nye økter på elva.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tatt fisk i Stordalselva første døgnet heller...

Er ikke starten der utsatt til 1.juni i år da?

reiser opp til namsos igjen onsdagsmorgen, og velger utflytting til bjøra ut mai:)

De startet 15.mai der også ja, og nå var visstnok de første laksene på land der :) Stå på videre i Bjøra også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De startet 15.mai der også ja, og nå var visstnok de første laksene på land der :) Stå på videre i Bjøra også!

Fisket startet 15. ja.. Det ble tatt en laks der i går på 3-4 kg.. Utsolgt de to førsta døgna, men så er det vel muligheter for kort.. Litt kald elv, men grei vannføring...Men som sagt: " Til den levetid som Gud har tilmålt det einskilde menneske,

vert ikkje den tid rekna som du brukar til fiske "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.