Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfiske Bjøra 2011


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke hvor mange av dere nidelvfiskere, lang erfaring eller ei, som har rodd Fallet på 50 kubikk i Bjøra, men lite strøm og dårlig sving på wobblerne er absolutt ikke noe tema under disse forholdene. Det drar så det holder! Hurtige sveip og svinger på wobblerne er vel ikke det man etterstreber mest heller, på 5 graders vannteperatur.... I alle fall gjør ikke jeg det! Noe jeg derimot prøver å oppnå, er å få wobblerne til å dykke så dypt som overhodet mulig. Hvordan? Jo, forholdsvis høy stangtupp, og kun 12-13 drag ute, nettopp for å motvirke at lina presser wobbleren mot overflaten.

Det er mulig jeg er helt på bærtur, men det er iallefall slik jeg fisker dype, strømharde partier på iskald elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 195
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå vet jeg ikke hvor mange av dere nidelvfiskere, lang erfaring eller ei, som har rodd Fallet på 50 kubikk i Bjøra, men lite strøm og dårlig sving på wobblerne er absolutt ikke noe tema under disse forholdene. Det drar så det holder! Hurtige sveip og svinger på wobblerne er vel ikke det man etterstreber mest heller, på 5 graders vannteperatur.... I alle fall gjør ikke jeg det! Noe jeg derimot prøver å oppnå, er å få wobblerne til å dykke så dypt som overhodet mulig. Hvordan? Jo, forholdsvis høy stangtupp, og kun 12-13 drag ute, nettopp for å motvirke at lina presser wobbleren mot overflaten.

Det er mulig jeg er helt på bærtur, men det er iallefall slik jeg fisker dype, strømharde partier på iskald elv.

Da er vi i tospann..!

Vinkel på stang avpasses forholdene i elva. Nå er det føre for rolig fiskede, dyptgående saker. Når draget blir mindre og temperaturen høyere er det en annen skål både når det gjelder fart og høyde man fisker i. Bjøra er ingen enkel elv, dyp, kald (i mai) og stort sett (alt for) rolig i draget som den er. Men nå har de fine forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mange av dere nidelvfiskere, lang erfaring eller ei, som har rodd Fallet på 50 kubikk i Bjøra, men lite strøm og dårlig sving på wobblerne er absolutt ikke noe tema under disse forholdene. Det drar så det holder! Hurtige sveip og svinger på wobblerne er vel ikke det man etterstreber mest heller, på 5 graders vannteperatur.... I alle fall gjør ikke jeg det! Noe jeg derimot prøver å oppnå, er å få wobblerne til å dykke så dypt som overhodet mulig. Hvordan? Jo, forholdsvis høy stangtupp, og kun 12-13 drag ute, nettopp for å motvirke at lina presser wobbleren mot overflaten.

Det er mulig jeg er helt på bærtur, men det er iallefall slik jeg fisker dype, strømharde partier på iskald elv.

Bruker også 12-13 drag og forholdsvis høy stangtupp på kald Junielv,+ rolig kryssing fra bredd til bredd.Så jeg støtter dine erfaringer. :rolleyes:

Endret av Nidelva.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere: Er helt enig i at man skal ro sakte på kald junielv og at det er viktig å komme ned til laksen. Vil likevel ha stangtuppene ned mot vannflata med mest mulig av snøret i vannet, så får man heller avpasse farten på bautingene etter temperatur , strøm og andre forhold. Det er dessuten forskjell om man fisker på fisk som står eller fisk som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bare si tja her. Nevnte da ikke dybde? Poenget med lavere tupper er bedre stuking mot land, bedre bruk av strøm OG IKKE MINST langt færre mistede fisk. Dybden er da ikke noe problem å regulere... Men please ikke prøv - det blir da igjen flere lakser til meg :rolleyes:

Er litt i tvil om teorien om at 12-13 drag og høy stangføring skal føre til at wobblere uten søkke går dypt. Får det ikke til å stemme. Ser ut som noe lengre omlag 16-18-20 drag (gitt drag = ca 80 cm) er ideelt både iht dybde og effektivitet (les snørespenn og mulig vàr fisk), under de fleste forhold, men her er det ikke noen fasit annet enn å prøve under forskjellige forhold. (Forutsetter da at det ikke brukes søkke). :thumbsup:

Kan være litt lurt å ikke være fastlåst? :)

Dragene må jo også stemme med de takene man har lært seg på hølen. Ligger man på merkesteinen og skal ha 15 drag ned til taket, så nytter det ikke å komme med 18 - da er man bak fisken.

Fortsatt skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup:

Må vel bare si tja her. Nevnte da ikke dybde? Poenget med lavere tupper er bedre stuking mot land, bedre bruk av strøm OG IKKE MINST langt færre mistede fisk. Dybden er da ikke noe problem å regulere... Men please ikke prøv - det blir da igjen flere lakser til meg :rolleyes:

Er litt i tvil om teorien om at 12-13 drag og høy stangføring skal føre til at wobblere uten søkke går dypt. Får det ikke til å stemme. Ser ut som noe lengre omlag 16-18-20 drag (gitt drag = ca 80 cm) er ideelt både iht dybde og effektivitet (les snørespenn og mulig vàr fisk), under de fleste forhold, men her er det ikke noen fasit annet enn å prøve under forskjellige forhold. (Forutsetter da at det ikke brukes søkke). :)

Kan være litt lurt å ikke være fastlåst? :coldb:

Dragene må jo også stemme med de takene man har lært seg på hølen. Ligger man på merkesteinen og skal ha 15 drag ned til taket, så nytter det ikke å komme med 18 - da er man bak fisken.

Fortsatt skitt fiske!

Takk for god informasjon.

Skal ta til meg dine tips.Man lærer så lenge man ror.! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyter freden og roen på nasjonaldagen her oppe på Storskogmo. Ingen bråkete korps som vekker en kl 0600 her.

En flott maibukett i rødt, hvitt og blått og med flagg og bjørkeløv sto det på trappa her også. Dag Inge tar godt vare på gjestene sine.

Nå stikker jeg ned for å utnytte den siste delen av døgnet på Fallet. Det er skifte kl 1200 der nede.

Skal tenke godt igjennom alle tips med henhold til vinkler og snørelengder. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhhhhhhh, det var godt :rolleyes:

En liten tur til Bjøra, i mai, skulle alle unne seg. Nå fikk jeg ikke gode vibrasjoner på Bjøra-campen av dama der......men elva, naturen og folkene som fisket - det gjorde godt for en sjuk fisker.

Alt jeg kjente av fisk var noe ørret og et kakk på marken, men det gjør ingenting - nå er showet igang og måneder med deilig laksefiske ligger foran meg.

Ps.1 - Takk for laget, Raga og NilsM (lykke til i dag).

Ps.2 - Alle rykter om at Raga lager rare lyder når han sover, etter at han har stevnemøte med Jack D., avkreftes. Han opptrådte helt adekvat og var direkte trivelig :thumbsup:

Ps.3 Cred til de som klarte å fange den deilige fisken :thumbsup:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg også hjemme fra åpninga og mista 1, kjente 1 var borti 3-4 stk som det ikke var mulig å si hva var, 2 brunørrett fikk jeg da på fisket fra 15 mai til i dag da:P litt trekt fiske enda men men hadde det vært å fått dem hadde det jo ikke vært morro :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhhhhhhh, det var godt :rolleyes:

En liten tur til Bjøra, i mai, skulle alle unne seg. Nå fikk jeg ikke gode vibrasjoner på Bjøra-campen av dama der......men elva, naturen og folkene som fisket - det gjorde godt for en sjuk fisker.

Alt jeg kjente av fisk var noe ørret og et kakk på marken, men det gjør ingenting - nå er showet igang og måneder med deilig laksefiske ligger foran meg.

Ps.1 - Takk for laget, Raga og NilsM (lykke til i dag).

Ps.2 - Alle rykter om at Raga lager rare lyder når han sover, etter at han har stevnemøte med Jack D., avkreftes. Han opptrådte helt adekvat og var direkte trivelig :thumbsup:

Ps.3 Cred til de som klarte å fange den deilige fisken :thumbsup:

Haha :) Bare du som sov for tungt henrik :) Jau takk for et hyggelig lag, og dette ga mersmak mot neste års åpning! :) Da satser vi på at de kommende månedene gir mange gode minner og god mat :D Få no den laksen på land da Master`n! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen kommer da maifisket i Bjøra er helt og holdent overtatt av en gjeng fra FS :)

Kanskje ikke så rart det, all den tid maifisket i Bjøra må sies å være for folk som er godt over middels interessert i laksefiske. Det er langt, tildels svært langt mellom huggene og skulle det bli tatt to lakser på hele elva i løpet av et døgn så sier man at det "virkelig har løsnet"

Nei, oddsen er ikke på fiskerens side i Bjøra i mai, men det er vel kanskje det som trekker oss gærninger også?

Nå er jeg hjemme igjen etter første del av årets Bjøratur. Starta på Fallet kl 10 i dag og lå der og filte i to timer. Etter en liten kaffepause gikk turen helt til topps på Bjørnes, hvorpå jeg brukte tre timer på å fiske av hver kvadatmeter elv ned til båtstøa. Ikke antydning til hogg, men en helt grei måte å feire nasjonaldagen på. Nå står tre arbeidsdager for døra, før kursen settes nordover igjen på fredag.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart det, all den tid maifisket i Bjøra må sies å være for folk som er godt over middels interessert i laksefiske. Det er langt, tildels svært langt mellom huggene og skulle det bli tatt to lakser på hele elva i løpet av et døgn så sier man at det "virkelig har løsnet"

Nei, oddsen er ikke på fiskerens side i Bjøra i mai, men det er vel kanskje det som trekker oss gærninger også?

Nei, Bjøra er en elv for de av oss som har vokst fra hypen om at en fisketurs suksess skal måles i antall laks landet. Elva er for spesiell og vanskelig til å bli noen hit blant mer utålmodige fiskere. Men med dette i mente er det bare så ekstra herlig å høre knarren på snella når laksen endelig tar...

Er litt sur for at denne 17. maiwobbleren jeg har satt opp som premie blir liggende som et gjenvendende mareritt i boksen min. Håper den ikke blir en ren antikvitet til slutt - for neste år må da noen ta ansvar og ikke bare slenge doggisene eller ro wobblerne utenom laksene i ren dyrebeskyttelses-stil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Verdals-apen (Trond) som utmerket seg i "adressa" idag :P

Det legges merke til når de første laksene er på land. Gammel-Erik med sin fine 14-kilos fra Bjøra. Og selvsagt, hvem andre enn Roy Rørstad (linselus fra Stordalselva) som måtte få den første laksen i Stordalselva i år også. Ikke av de største, men likevel, den første laksen. Og Salamander sluk ble brukt, ikke særlig overraskende det heller i den elva :D

http://www2.fotoknudsen.no/archive345/19112006190773HYiKmmbJFPYj4I9v/medium/1905201113394f39f055312d4884806b9b39a3d9.JPG?91

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som får noe laks om dagen i bjøra :) i værtfall ingen flere på børsen... noen som veit om det blir sett noe fisk eller mista nooe da??

Det er vel ikke helt uvanlig.

Vent noen dager til så kommer det noen før det blir stille igjen - hvis det ikke kommer mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.