Gå til innhold
Fiskersiden

Årets isfisketur utenfor Hamresanden


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Ja, da ble det isfisketur på Sørlandet denne vinteren også. Vi var der i vinterferien (som i Oslo var forrige uke) og på lørdagen fikk vi satt av noen timer til å vasse ut i snøen og borre noen hull.

Været var ikke bra, så de miste barna ble hjemme, men vi var en fin liten gjeng som dro ut. Det var tykk god is, men litt vått inne ved land og mye overvann og tykk snø på isen - så uten godt skotøy ble man våt med en gang.

Basert på erfaringene fra isfiske der i fjor, tidligere fiske fra båt og studering av dybdekart valgte vi å gå ca 500 meter ut, og der var der allerede noen som hadde boret noen hull. Kristian begynte å fiske i et av de mens vi andre gjorde oss klare - og nesten før vi andre hadde rukket å begynne å fiske hadde han dratt opp 5-6 hvitting. Og slik fortsatt det! Virket som om bunnen var dekket med hvitting. Eller ikke helt på bunnen forresten - de fleste fikk vi en halv meter over av en eller annen grunn. Men de var litt kresne da. Hadde vi fisket litt for lenge - og dratt litt for mange fisk på samme makrellbitene ble bittet dårligere. Men da var det bare å sette på nytt agn (som var makrell som var frosset ned i isblokk nesten umiddelbart etter at vi fisket de opp i sommer) og det beit med en gang.

Artig, men samtidig er det begrenset hvor moro det er å dra hvitting, så vi testa en del høyere i vannlagene og faktisk hadde vi et run år vi meitet med en 15-20 cm lang hvitting helt oppunder isen. Kunne vært spennende å vite hva det var!

Vel, det ble torsk og sypike i tillegg til flere titalls hvittinger - og kort sagt: Vi hadde noen hyggelige timer ute på isen :)

Torsken og mesteparten av hvittingen ble sluppet ut igjen.

Ja, også var det veldig hyggelig at SterkeGustav kom en tur utpå og slo av en prat!

Ser fram til å teste fluene jeg fikk av deg :)

Her er noen bilder:

114452_s.jpg

114454_s.jpg

114455_s.jpg

114456_s.jpg

114457_s.jpg

114458_s.jpg

114459_s.jpg

114460_s.jpg

114461_s.jpg

Og jammen filmet vi også litt - og her er filmen:

Greide nesten å holde meg til mitt nye mål om at filmene ikke skal være lenger enn 2 min :)

Som nevnt var vi på isen der i fjor også, og her er den gamle rapporten fra den turen.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det er noen igjen nedi der ;)

Som nevnt slapp vi voksne ut igjen mesteparten av det vi fikk, og har de ikke svømt vekk står de rett under hulla og venter på mer makrell :)

Blir nesten en tradisjon denne "isfiske på Hamresanden i vinterferieuka"-rapporten. :)

Ja, får håpe på det.

Ølgylten var bare sånn passe fornøyd med føret? :P

He he

Herlig video, ikke alle var like excited over hvittingen :lol:

Nei, etterhvert som ungdommer blir større stiller de høyere krav. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport fra en hyggelig, men akk så våt tur.

Ettersom alt som skulle gjøres i vinterferien måtte på ryggen min på reisen til og fra kristiansand, ble det begrenset hvor mye av isfiskeklærne mine jeg hadde med, og når jeg i tillegg dro på turen med bare t-skjorte under en ikke vann-avvisende dress ble jeg litt negativt innstilt etterhvert.

Kan jo nevnes at der vi fisket var det ca 5 cm mudder på bunnen, så glidetacklene forsvant nok av syne. Reker i surgifix derimot ble liggende oppå mudderet og fisket halveffektivt. Med litt mere aktiv hullboring og leting etter fastere bunn ville vi sannsynligvis økt artsmengden, men det er nå grenser for hva man gidder/rekker på en liten tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.