Gå til innhold
Fiskersiden

Supermåne


don don
 Share

Recommended Posts

Ser man det, 19 mars tar månen seg en tur rimelig tett innpå jorda.For de som har trua på månefaser og solar/lunar teoriene er jo dette litt spennende.Tiårets fiskebett på gang?

he he, men er ikke fisket best ved nymåne? Jeg har ihvertfall nesten aldri opplevd bra bett når det er fullmåne, ihvertfall under nattfiske, noe som kanskje skyldes at det blir for lyst for "lyssky" arter som karpe!? :rolleyes:

Det at månen er på sitt nærmeste, noe som gir maksimale tidevannskrefter kan ha sitt å si, men vi vet ikke om dette er positivt eller negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn er ikke bra til noe som helst av det nattfisket jeg bedriver heller. Men det kan godt være fullmåne likevel - bare den - og lyset den lager - er godt dekket av tykt skylag.

Om nymåne eller dagene før fullmåne er best diskuteres stadig, men selv har jeg troa på dagene like før fullmåne til enkelte arter, f.eks røye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg troa på dagene like før fullmåne til enkelte arter, f.eks røye

Rent personlig har jeg dårligst erfaring på røye nettopp rundt fullmåne! Derfor er det sjelden at jeg har hatt godt røyefiske i påsken. Artig, men også nyttig og forvirrende at andre har annen erfaring eller tro. Det viser i det minste hvor vanskelig det er å lage absolutte regler om fiske...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, men er ikke fisket best ved nymåne? Jeg har ihvertfall nesten aldri opplevd bra bett når det er fullmåne, ihvertfall under nattfiske, noe som kanskje skyldes at det blir for lyst for "lyssky" arter som karpe!? ;)

Det at månen er på sitt nærmeste, noe som gir maksimale tidevannskrefter kan ha sitt å si, men vi vet ikke om dette er positivt eller negativt?

Supermåne er supermåne,her gjelder det å ha trua ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spådde vel større jordskjelv etc. ifbm denne supermånen.. ? Det ser ut til at de fikk rett.

"De" har vel spådd større jordskjelv og tsunami og det ene og det andre i flere år. Enkel sannsynlighetsregning tilsier vel at de må treffe blink før eller senere. Verdens undergang er ihvertfall ikke før til neste år, så vi rekker noen fisketurer til! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japan ligger vel litt før oss?

i døgnet ja, men månen er ikke noe større der! :rolleyes:

Å linke tragedien i Japan årsaksmessig til den kommende fullmånen, slik det nå (halvveis fleipende) blir antydet, er en type feil mange dessverre ofte gjør i fullt alvor, og tror på. Med en slik måte å resonnere på kan man "bevise" hva som helst, fordi man ALLTID vil kunne finne denne type tilfeldige sammenhenger, bare man leter godt nok. Og så det er sagt, selv om vi ikke vet med 100% sikkerhet i dag, disse sammenhengene må betraktes som tilfeldige inntil det motsatte faktisk er bevist, eller man har skaffet seg en solid mengde dokumentasjon istedenfor de løse spekulasjonene man ser i dag. Det er ingen tvil om hvor bevisbyrde MÅ ligge her. Nå tror ikke jeg at de som har trukket denne sammenlikningen her inne uten videre tror på en årsaksmessig sammengheng, men som sagt, det er nok av de der ute som gjør det. Det ser man i sak etter sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i døgnet ja, men månen er ikke noe større der! :rolleyes:

Å linke tragedien i Japan årsaksmessig til den kommende fullmånen, slik det nå (halvveis fleipende) blir antydet, er en type feil mange dessverre ofte gjør i fullt alvor, og tror på. Med en slik måte å resonnere på kan man "bevise" hva som helst, fordi man ALLTID vil kunne finne denne type tilfeldige sammenhenger, bare man leter godt nok. Og så det er sagt, selv om vi ikke vet med 100% sikkerhet i dag, disse sammenhengene må betraktes som tilfeldige inntil det motsatte faktisk er bevist, eller man har skaffet seg en solid mengde dokumentasjon istedenfor de løse spekulasjonene man ser i dag. Det er ingen tvil om hvor bevisbyrde MÅ ligge her. Nå tror ikke jeg at de som har trukket denne sammenlikningen her inne uten videre tror på en årsaksmessig sammengheng, men som sagt, det er nok av de der ute som gjør det. Det ser man i sak etter sak.

Godt sagt. Jeg tror ikke på noe av det som blir sagt rundt 2012. Det var ment som en spøk, og det regner jeg med du skjønte.

Har jo ikke vært til å unngå å lese det konspirasjonsteoretikere mener om tida før og rundt 2012, Nibiru osv. De har litt av en fantasi, og viser vel bare hva mennesker er i stand til å tro på uten bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.