Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefisking nybegynner


Haralds
 Share

Recommended Posts

Hei, beklager vis dere er leie av såne tråder som dette. Men jeg har lest og lest så jeg får ikke skikklig svar. Så det jeg lurer på:

Utstyr til å fiske SØ, ørret i ferskvann. Og eventuelt laks/ørret i elver i fremtiden. ?

Bør jeg kjøpe et brukt utstyr til og begynne med?

eller en god og billig nettside der dem selger ferdig fluestang sett.

Og vil ikke bruke alt for mye penger på den første fluepakken.

Finne ikke så mye kurses rundt her jeg bur, og har ikke bil lappen så jeg kommer meg ikke alt for langt. så jeg skal prøve å lære meg selv. Noen gode filmer/bøker jeg kan lære i fra?

Takker for dere som gidder å svare. Har lyst å begyne med fluestang så jeg kan bytte litt med slukstang og fluestang.

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Jeg kjøpte meg dette settet her : http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147623282 som min første fluestang, og er meget fornøyd med det. Har prøvd et par langt dyrere stenger (4000++) , og merker så og si ikke noe forskjell. Nå skal det sies at jeg er selvlært, og startet med å fiske med fluestang ifjorsommer, så jeg er ikke den mest erfarne. Men av de jeg kjenner som har mer greie på det, sier at en sånn stang holder i massevis når du er helt ny i gamet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Haralds og velkommen til fluefiskegalskapen! Jeg synes det er veldig gode spørsmål du stiller. Det finnes ikke en endelig fasit på valg av flueutstyr. Det nærmeste en fasit man kommer er det som funker for nettopp deg, og som dekker dine behov.

Du sier at du er interessert i utstyr som kan passe til SØ i sjøen, ørret i elv/ vann og evt SØ/ laks i elv. Dersom det er en typisk smålakselv du tenker på, kan en klasse 6 stang være løsningen, med en lengde på mellom 9-10 fot. Den vil også passe godt til SØ i sjøen og gå fint til ørret i elv/ vann.

Så til spørsmålet om det finnes sett eller tilsvarende til en grei/ lav pris som kan fungere. Svaret er ja. Det finnes utrolig mye bra brukt flueutstyr til salgs. Tipper at du får en veldig god brukt stang til 800-1000 kr eller mindre hvis du leter litt på nettet, og en fin snelle til 400-500 kroner. Jeg personlig ville lagt litt penger i et godt snøre også. Kan helt sikkert finne mye bra brukte snører til 200-lappen eller endog mindre.

Akkurat hva som er en bra stang, bra snelle og bra snøre til en som skal begynne med fluefiske skal ikke jeg si særlig om. Det ideelle er å forsøke litt ulikt utstyr. Men hvis du ikke har anledning til å prøve noe, er man jo like langt. Stenger som gjerne får veldig god omtale i forhold til pris i det midtre/ lavere prissjiktet er f.eks. Guideline Lpxe, Loop multi, mm. Det er nesten farlig å nevne merker her for det er mange ulike meninger. Har bare nevnt et par av mange aktuelle, og begge de jeg nevnte har jeg prøvd selv. Begge fremstår for meg som gode i forhold til pris, og på ingen av dem var det stanga i seg selv som begrenset kastingen min.

Angående instruksjonsfilm synes jeg DVDen til Andreas Fismen som heter "Rett linje" var instruktiv. Du vil finne mye på You Tube også.

Håper svaret var greit og at du fikk svar på noe av det du lurte på i hvert fall.

Og: ikke vær redd for å stille spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager vis dere er leie av såne tråder som dette. Men jeg har lest og lest så jeg får ikke skikklig svar. Så det jeg lurer på:

Utstyr til å fiske SØ, ørret i ferskvann. Og eventuelt laks/ørret i elver i fremtiden. ?

Bør jeg kjøpe et brukt utstyr til og begynne med?

eller en god og billig nettside der dem selger ferdig fluestang sett.

Og vil ikke bruke alt for mye penger på den første fluepakken.

Finne ikke så mye kurses rundt her jeg bur, og har ikke bil lappen så jeg kommer meg ikke alt for langt. så jeg skal prøve å lære meg selv. Noen gode filmer/bøker jeg kan lære i fra?

Takker for dere som gidder å svare. Har lyst å begyne med fluestang så jeg kan bytte litt med slukstang og fluestang.

:dribble:

hei. i dei to siste nummera av 'alt om fiske' stå det endel om ulike kaste teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Øyvind Jensen, jeg syns jeg kjenner galskapen allerede med å velge utstyr. hehe. Er ikke lett å finne akkurat dem du sa i klasse 6, 9-10 fot. Men jeg kan vel finne andre merker så lenger det er en klasse 6, 9-10fot kansje?

Og når det gjeller snelle, Hvordan vet jeg om dem er bra og passer til det jeg skal bruke den til?

Er vel kansje stanga som er viktigts når jeg skal lære å fiske med flue?

Og snører kan jeg eller mase om når jeg finner meg stang og snelle.

Er vel ikke bare å bare velge snøre eller tenker jeg ;)

oki, skal sjekke den videoen å mange flere på youtube!

Dette er nå en god start, så takk for hjelpen!

tåkeferd: hehe jeg startet akkurat å bestille AOF så jeg mangler del 1 av den. men jeg leste del 2, men fattet ikke så mye av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

perfewkt stang for fjellfiske er klasse 4-5-6 (eg brukar stort sett # 4), sjøaurefiske i sjø er 6-7-8 og smålaks litt same leia. EG har brukt denne (http://pro-fish.dk/shop/artisan-traveller-ii-97-8-i-codura-bag-268.html)i ca 10 år no, og for meg er denne perfekt til sjøfiske, som omfattar sjøaure, lyr, torsk makrell og alt anna, kjøper og alle saltvasssnørene mine frå same sida, siden dei har ein del slitasje og då er 100,- pr snøre akkurat passe (og dei er meir enn gode nok for meg). Dersom du berre vil fiska sjøaure i sjøen og ikkej stor lyr eller torsk så kan denne verta litt kraftig, då bør du kanskje gå for klasse 5-6.

Dersom du vil gå opp ein prisklasse kan dette vera eit godt val (http://www.prima-villmark.no/fluestenger/scierra) eller http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=390&Category2ID=456&List=1&Level=2&ProductID=6968 (denne har livstidsgaranti mot brot) , ligg veldig mykje ute men så lenge du held deg på kjende merker så bør du som nybegynnar ikkje merka så står forskjell meiner eg.

Snellene bør vera enkle og robuste, og med ein ok brems. skal du bruka dei i saltvatn er det ein fordel at dei ikkje rustar, eller du må vera jekla flink til å vaske og skylle etter bruk. Eg brukar no ei grafittsnelle i sjø og ei anna i ferskvatn. Her er gode tilbod på to gode sneller. Eg har hatt denne i 8 år og den fungerar upåklageleg enda http://www.prima-villmark.no/fluesneller/slate .

Å læra seg flugekasting: youtube youtube youtube, kast kast kast, til meir du kaster til betre blir du. Er fult mogleg å lære seg kasting av seg sjølv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei josteink! Då trur jeg en klasse 6 og 9-10fot er en perfekt stang til meg. Så då sattser jeg på det jaffal. http://www.prima-villmark.no/fluestenger/scierra , den såg nå greit ut med en god pris.

Jeg likte den andre og med livstidsgaranti mot brot, Men den var bare klasse #5 og #8. Og #5 blir vel litt for liten da? Synes den var veldig grei siden alt var klar til å fiske med!

Veldig greie pris på dem snellene og. Tåler noen sneller bedre saltvann en andre? eller bør alle vaskes like godt etter bruk?

Bruker du samme snører i ferskvann og saltvann?

Vis ikke så kan det var veldig greit med 2 sneller.

Takker!

Endret av Haralds
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og #5 blir vel litt for liten da? Synes den var veldig grei siden alt var klar til å fiske med!

Veldig greie pris på dem snellene og. Tåler noen sneller bedre saltvann en andre? eller bør alle vaskes like godt etter bruk?

Bruker du samme snører i ferskvann og saltvann?

Vis ikke så kan det var veldig greit med 2 sneller.

#5 går til sjøaurefiske men har sine begrensingar i kastelangde og kast i motvind og med tyngre streamerar, vert ein smakssak egentlig men det er anbefalt med #6-7 i sjø.

Sneller av plast eller ulike komposittmateriale tåler saltvatn ja. Ein del sneller er i frest aluminium og skal vera bra, eg har ingen erfaring med desse i saltvatn. Eg brukar kun flytesnøre i ferskvatn og berre intermediat og synkesnøre i saltvatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ikke bruke den #6 til innlandsørret?

Det er mere ei stang til 2kg+ alt under 1kg blir å kjennes ut som småfisk og det blir som å fiske småsei med ei 20-60gr stang med stor haspel.

Til innlandsfiske bruker jeg selv 3# til #4 som funker fint på fisk opptil 2.5kg.

Så den #6 stanga er nok ei SØ stang i mine øyner.... å den ville jeg ha satt på 100m backing og et intersnøre #6 og spart deg pengene for flyt.

Hadde den scierra stanga i #4 og da blei SA GPX #4 snøre for tungt å bunna stanga, så de er ikke kravstor på klumpvekt så du kan bruke billige snører og fortsatt få fine bukter på kastene.

Så skal du ha noe til innlandsørret så gå ned to hakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager vis dere er leie av såne tråder som dette. Men jeg har lest og lest så jeg får ikke skikklig svar. Så det jeg lurer på:

Utstyr til å fiske SØ, ørret i ferskvann. Og eventuelt laks/ørret i elver i fremtiden. ?

Bør jeg kjøpe et brukt utstyr til og begynne med?

eller en god og billig nettside der dem selger ferdig fluestang sett.

Og vil ikke bruke alt for mye penger på den første fluepakken.

Finne ikke så mye kurses rundt her jeg bur, og har ikke bil lappen så jeg kommer meg ikke alt for langt. så jeg skal prøve å lære meg selv. Noen gode filmer/bøker jeg kan lære i fra?

Takker for dere som gidder å svare. Har lyst å begyne med fluestang så jeg kan bytte litt med slukstang og fluestang.

;)

Jeg ville ha vurdert dette settet fra guideline har jeg vært deg, solid utstyr til en billig penge.

Det er ikke så enkelt å kombinere ustyr både til ørret fiske, sjøørret eller laksefiske.

Skal du fiske sjøørret og laks så hadde jeg valgt klasse 7.

http://komplettfritid.no/product/guideline-act4-9-4-mreelmaster-lttrout

Ta også en titt på denne Fenwick Ironfeather 9,9 fot snøreklasse 7-8 til NKr 899,00.

Denne må da være mitt i blinken som Laks og Sjøørret stang!

http://www.sportsbutikken.no/

Kjøpt 2 stk Fenwick Ironfeather 9,9 fot i 1993, den ene stanga var klasse 9-10 og den andre var 7-8.

Likte godt den 7-8 stanga ,Men den klasse 9-10 ble for heavy for meg.

Det har nå skjedd mye når det gjelder stang utvikling siden først på 90 tallet.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite tips, Etter å ha fisket litt på denne holmen som du eg eg bor på: ikke velg for lett utstyr her blåser det av og til litt vell mye. Klasse 7-8 er helt ok her på holmen til de aller fleste dagene.De dagene det er helt blikk stille hadde det vært litt greiere med lettere utstyr.... Men de dagene er det ikke for mange av.Og nå starter ørretsesongen her..Flue valget er helt enkelt Red-tagg den er veldig bra nå tidelig i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har for kraftig utstyr i forhold til stammen du skal fiske på blir det jo gørr kjedelig igjen. å hvem står i kuling å plasker med fluestanga ?

Jeg gjør det! Og det gir meg tidvis pen fangst. Har snart 30år med fluestanga her på holmen, så litt har en jo plukket opp av når fisken biter....Og kilos fisk er helt ok på 10fot 8#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm detta var ikke lett. hehe. men siden det blir litt vanskligt å ha både ørret/laks/SØ stang. så lurer jeg på om jeg satser først å fremst en stang til å fiske ørret med.

Denna her og verka god etter det som sto der. Prisen kan vel gå tenker jeg. Bare sattse på jeg kommer til og like det og ikke bli lei av å ikke få det til. Så er litt skeptisk til noe så "dyrt" og.

http://komplettfritid.no/product/guideline-act4-9-4-mreelmaster-lttrout

Trur jeg har fått mange gode tips om stenger. Så det lettest er kansje å bare kjøpe meg en stang som passer best til ørret fiske.

Og bare kjøpe meg en stang til SØ/laks vis jeg blir hektet på fluefiske.

Men kom med flere forslag! kjøper ikke stang før den 1.april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart valg.

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=59796

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=53460

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44485

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37779

Så bør du byne med 0,18 fortom før den er lettere å få opp knuter på samt den tåler et par turer i bakken osv. å jo flinkere du blir så går du ned på dim.

Husk tapert fortom for lettere utlegg.

men du må belage deg på et parr år med trening før det kommer helt inn så du må førvente en del motstand i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scierrastanga er heilt ok, fin som begynnarstang ettersom den ikkje er så rask, men #3 er litt lavt etter min smak fordi det ikkje skal så veldig mykje vind til før snøret mister kraft og du ikkje klarar kasta noko særleg. Personleg ville eg gått for minimum #4 som begynnar stang, fordi på fjellet eller karmøy så vil det vera eit poeng å kasta i vind. #4-5 er etter min meining det optimale til aurefiske fordi den er verken for lett eller tung, og framleis veldig morro å fiske med. Hadde #4 tidlegare men har no gått opp til #5 faktisk, og så har eg ei #2 til puslefiske. Til tross for dette så brukar eg #5 mest. Smaken er som baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.