Gå til innhold
Fiskersiden

Spinnere med fjær?


Sandvik80
 Share

Recommended Posts

Artig at du spør om det akkurat nå.Fikk en pakke fra Danmark i posten i dag og der var det 2 gigantspinnere med enormt mye fjær og hår på treblekroken.

Vurderte litt fram og tilbake og kom fram til at jeg nok bytter ut de krokene før jeg frister laksen med de spinnerne. Evt lager noen slike selv.

Ellers tror jeg at fjær og hår på treblekroken kan være interessant noen ganger, men akkurat som Potbelly tror jeg også det til tider kan fiske dårligere. Som en hovedregel foretrekker jeg rene kroker bak spinnerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket veldig mye med spinner og nesten aldri fått fisk på de med fjær. Nå skal det sies at jeg kun har forsøkt de når fisket har vært dårlig.

Eneste jeg har fått er små røyer i bekker, og da på små svarte spinnere med røde fjær.

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye med flyspoon.

Lille my og gammel mepps.

Fungerer bra i små klare bekker.

Har stort sett selektivt valgt rødbrun fjær om mulig.

Men om jeg hadde fått samme resultat med blank krok vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med spinnere som har fjær/flue i treblekroken? Er de mer effektive ved treigt fiske i forhold til den vanlige?

Min erfaring er at små spinnere med fjær og annen pynt (dressed spinners) er veldig effektive ved fiske etter ørret. De spinnerne jeg har hatt mest suksess med er Mepps-variantene Aglia Spin Fly Wooly Worm og Thunderbug. Når jeg fisker med disse starter jeg som oftest innsveivingen allerede før spinneren har landet, og lar den gå helt i overflaten. Da får man jo også med seg hele showet når ørreten hogger til. Denne typen fiske er spesielt effektivt dersom fisken vaker og man kan sikte på vakene. Er det sur og kald vind med tregt fiske er det bare å finne fram en sluk eller en meitemark ;-)

Fluer med 'fjær' har jo vist seg å funke bra til fluefiske, og det er vel ingen grunn til at dette ikke også skulle funke på små insektlignende spinnere. Svære hårbevokste spinnere funker nok best til andre fiskeslag enn ørret vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vel lagt ut i det evige,men skal fatte meg kortfattet.

Har bedrevet litt UL fiske med og uten fjær,så dette går litt bort fra selveste spørsmålet om fjær/uten fjær.

Her er det mye å velge mellom:

http://www.myrans.se/

3966959-origpic-829c4b.png

Noe som er viktig om man skal bruke lette spinnere er sene tykkelsen,bremsen på snella og at man bruker en dyrere svirvel eller rapalaknute med styreskje for å unngå tvinn.

Har prøvd det meste av svirveler.

Litt mere om det her:

http://floridasportfishing.com/magazine/pros-tips/the-twist-on-micro-swivels.html

Berkley leveres desverre kun fra str2 i Norge...

Probleme med kulelagerswirvler er å få tak i små nok. størrelse 1 går til nød til UL fiske.

Disse er jeg sånn passe fornøyd med:

http://www.jannsnetcraft.com/sampo-swivels/337141.aspx

Favoritt sena mi er Stroft grå/grønn gtm-Ikke abr,da den er stivere silicone belagt.

Omtale:

http://www.fishandfly.co.uk/tackleroom/stroft.html

Nest største Tryta mi veide 1486gr. 0,12 stroft,3gr myrans panter kobber,shimano stella1000F og Loomis glx 5,5"

Grisegøy med UL fiske så lenge man kan stole 100% på silkemyk brems.

Og for duds skyld hold deg langt unna milo sine micro swirvler,de er SØPPEL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om virvler med hempe på da, er de lett for at kresen fisk styrer unna pga utseende? Har noen fra Elbe som jeg bruker når jeg ofte skifter sluk..:rolleyes: Jeg har en beastmaster 7/8 3-14 gr med mitchell 1000 snelle å rød trilene 0.20 som jeg har planer om å benytte til fiske med lett spinnere når sesongen starter. Så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke de minste hempene fra rapala,skulle du sette deg fast så ryker uansett sena først.

Med 0,20 sena så vil du ikke få så mye tvinn,da sena er ganske stiv med mindre du bruker sensi thin. Har du vurdert å knyte på en svirvel 30-60 cm før spinneren og 0,14 mono nærmest spinneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke de minste hempene fra rapala,skulle du sette deg fast så ryker uansett sena først.

Med 0,20 sena så vil du ikke få så mye tvinn,da sena er ganske stiv med mindre du bruker sensi thin. Har du vurdert å knyte på en svirvel 30-60 cm før spinneren og 0,14 mono nærmest spinneren?

Ja de kunne vert en god ide, skal investere en del småsluker/spinnere å tilbehør nå så jeg takker for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale abu garcia sin reflex spinnere , den har opp gjennom årenes løp tatt mye fjellørret , abbor og gjedde.

En konge av en spinner som kan fiskes fra meget sakte til rimelig kjapt og funker på det meste av rovfisk.

abu%20reflex-orange.jpg

Amen,jeg har med egne øyne sett det er blitt landa gjedde på 13,5 kg på reflex spinner,allikevel virker det som om spinnere er veldig undervurdert etter stor rovfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye fjellørret og benytter nesten ukelukkende spinnere. (Panther Martin og Abu Droppen). Spinnere med fjæe gir gjennomgående dårligere fangst, tildels mye dårligere. Men som det er nevnt handler dette mye om personlige preferanser, samt forholdene man fisker under. Flere bekjente sverger til Mepps varianter med fjær, men de fisker hovedsaklig i lavlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om steder jeg kan bestille ett større utvalg gode spinnere til en overkommelig pris da?

Ikke i Norge .. Men det finnes jo endel brukbare nettbutikker i Danmark som f.eks. www.grejonline.dk. De har et bra utvalg og leverer raskere enn de fleste norske sjappene. Dersom du vil slippe fortollingsgebyr og moms må du passe på at 'beløp til fortolling' er under 200 NOK. Da kan du f.eks. kjøpe abu reflex som er nevnt over her til halv pris i forhold til det du må ut med i Norge.

Ellers finnes det jo sikkert mange kurante nettbutikker i USA og andre land .. Jeg kjøper vanligvis inn alt jeg trenger ca. en eller to ganger i året fra www.mepps.com. Men det krever litt innsats å få det til da de kun leverer til amerikanske adresser..

Endret av mono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.