Gå til innhold
Fiskersiden

- Mitt livs største fisk


Recommended Posts

Kan tenke meg at han ikke har hatt peiling om minstemålet på kveita har nevnt dette til mange tyskere å ingen har blitt informert om reglene.

Drar man som gjest til ett annet land eller er man fisker i eget land, SKAL man selv sette seg i gjeldende regler. Ikke bruke som unskyldning at man ikke blir informert og jeg stiller spørmålsteg også til alle utleiere som ikke viser ansvar ovenfor sine gjester eller regelmengen.

Merkelig også at slik ikke blir informert av de som arrangerer eller formidler turer til Norge, samt at det er mangelvare i tyske fiskefora, som mange av disse fiskere benytter seg av for å hente info om fiske i Norge.

Glemte det viktigste: Flott lange !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Torsvåg hang posterne fremme overalt, og de delte til og med ut brosjyrer med innlagt målebånd der det var referert til minstemål. Utleierne har kanskje ingen PLIKT til å informere om dette, men i praksis er det disse som har dialogen med sportsfiskerene.

Jo, de som driver havfiskesentrene har så vidt jeg vet plikt til å informere gjestene om minstemål, kvoter etc. Og Bjørnar og Sonja på havfiskesenteret på Torsvåg fortalte oss at de kunne få problemer dersom folk ble stoppet med "ulovlig" fisk eller for mye fisk. Derfor hadde de innført ganske strenge regimer overfor sine gjester. En annen ting er at de også har blitt utsatt for en viss justis fra lokalsamfunnet. Mange yrkesfiskere langs kysten synes det er merkelig at de blir underlagt strenge regimer, for så å se at gjestende sportsfiskere tar seg til rette som det passer dem.

Og ja, når man er gjest bør man faktisk sørge for å sette seg inn i reglene. Problemet er jo at reglene i mange tilfeller er uklare. Vi hadde jo mye strul med guardia civil første gangen vi var i Ebro Cato. Det sto jo ikke noe sted i regelverket så vidt vi kunne se at vi måtte ha lisens på å ro jolla som fulgte med husbåtene (som vi IKKE trengte lisens på!). Ei heller stod det noe sted at man ikke kunne improvisere og bruke tomme vannkanner til bøyefisket. Her krevde jo politiet at vi brukte fargede bøyer enda dette ikke sto spesifisert noe sted. Så i visse tilfeller bør tvilen komme tiltalte til gode. Men et minstemål skulle det ikke være noe særlig tvil om, og det burde være mulig å følge for oss alle! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.