Gå til innhold
Fiskersiden

Kveis


Fiskerinnen
 Share

Recommended Posts

Fikk en pen lyr i dag, som dessverre var full i kveis både i lever og kjøtt.. ( jeg hiver uansett all fisk med bendelorm om det er gått i kjøttet eller ei, har "fobi" mot bendelorm og denslags parasitter).

Stod en stund å grunnet på hva jeg skulle gjøre med den, har bestemt meg for å ikke pælme slik fisk på havet, for å prøve å unngå at kjøttet infiserer andre dyr.

Det ble til at jeg begravde invollene, mens selve fisken fikk en slags vikingbegravelse under et lass med stein.. Tenkte at da ville den mest sansynlig ikke bli gravd oppigjen av landdyr/fugler..

Hva gjør dere? Vet mange hiver fiskene på sjøen igjen, men etter min mening blir det som å slukke brann med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken din er god, og du skal ha kredit for dine handlinger :rock:

Jeg er litt lat, og dumper fisken tilbake i sjøen. Mitt resonement for å gjøre det er at

1) I praksis tar jeg så lite fisk at jeg ikke vil ha sjans til å kunne påvirke bestanden.

2) På det filosofiske plan: Denne kveisen er uansett en naturlig del av økosystemet, og naturen har sine mekanismer for å regulere bestanden av parasitter. Så ved å hive den på havet igjen har man ikke endret balansen.

Er sikker noen biologer som kan fylle ut med litt mer faktainformasjon.

PS: ved innlandsfiske begraver jeg faktisk innvollene, siden det blir såpass små mengder og dermed ikke koster meg så mye å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok den og gi den till katta eller hund. :rock: Du dreper dem med varme ellers så trenger du vel ikke og ha så dårlig samvittighet hvis du hiver den på sjøen for dette er vel egntlig noe naturlig som alltid har funnets i fisken. Er vel i senere tid som det er blitt ett problem i visse områder hvor fisken er helt sprengfull av dem. Vet ikke om man kjenner den egentlige orsaken till dette men mange mener ein økt selbestand er ein av orsakene. Var ett stort problem her i området for noen år siden men nå er problemet mye mindre uten att selbestandenhar minsket noe vesentlig.

Men skjønner gott att du mister matlysten ikke noe trivelige skapninger d der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det riktigste vil måtte være å fiske opp så mye som mulig av den infiserte fisken. Stå på.

Jeg for min del har pleid å gi kveisinfisert fisk til måkene, eventuelt til krabbene. Men kanskje det kunne gjøre en forskjell om man faktisk destruerte? Får se hva jeg tenker neste gang.

Hvis du koker det kan du trygt hive alt tilbake på havet etterpå, men det blir kanskje mye arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveis lever glade dager i måkene også, og kan sikkert kommer tilbake i havet via måkeavføring.

Jeg syns problemet har økt, det var lenge mellom slik fisk da jeg var barn, nå syns jeg man ofte finner slikt i fiksken. Vet ikke hvordan det er med selbestand her, men tror ikke den er noe å skryte av. Ser aldri sel.

Lakselus er vel og en naturlig del av økosystemet, og det er vel pga all oppdrettsfisken at bestanden er blitt så stor? men når kveis kan gå både i fisk, fugl og sel, og en de senere årene har begynt med oppdrett av torsk feks. kunne man ikke da risikere at kveis får overtaket?! Bare lurer, har ikke akurat forsket på dette :rock:

I innlandsvann tenker jeg det er enda viktigere å destruere fisken, så ikke hele bestanden blir smittet. Har fisket i ett vann hvor all ørreten jeg fikk på land, var full i kveis :/

Endret av Fiskerinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakselus blir vel ikke helt det samme, for med o-slaksen er økosystemet brakt totalt ut av balanse (lokalt). O-laksen kan jo ikke akkurat stikke av (ikke alle på en gang ihvertfall...). Har derfor mer tro på at naturen regulerer kveis bedre enn lus akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakselus er vel og en naturlig del av økosystemet, og det er vel pga all oppdrettsfisken at bestanden er blitt så stor? men når kveis kan gå både i fisk, fugl og sel, og en de senere årene har begynt med oppdrett av torsk feks. kunne man ikke da risikere at kveis får overtaket?! Bare lurer, har ikke akurat forsket på dette :)

Oppdrettstorsk har ikke kveis. Den eneste parasitten jeg vet om i oppdrettstorsk er svartprikksyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja smak og behag hva man gjør, men kveis i seg selv er ikke farlig så lenge fisken fryses eller kokes/steikes godt før konsum.

Hvis du absolutt ikke vil spise den så er det beste å grave den ned, alt. å få den til å synke, siden sjansene for at sel og hval får tak i den er relativt liten med tanke på bestandene her i området.

Når det gjelder bendelorm, måkemakk osv som man finner i en del ferskvann i Nordhordaland så er det beste å grave ned innvollene.

Har selv merket en bedring av kveisen rundt Radøy, spesielt nordre delen hvor jeg var veldig plaget på lyren. Nå er det en og annen fisk som er stappfull, mens resten så og si ikke har. Men det kan jo selvfølgelig stå dårligere til andre steder nord for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.