Gå til innhold
Fiskersiden

el-motor


Iversen
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å gå til anskaffelse av en el-motor, og det er Minn Kota som er aktuelt. Den vil bli brukt på båter i str 12-15 fot i ferskvann. Vil ikke ha det billigste og treigeste, men heller investere litt å få en motor som går kjappere enn gangfart hehe. Har snoka rundt og lest meg opp litt på de forskjellige modellene, men er litt usikker på et punkt. Det virker naturlig på meg at jo større skyvekraft (det er kun det de oppgir på de ulike modellene) jo større fart. Er det enkelt og greit sånn det er, eller er det flere ting som må tas med i betraktning?

Ser ut for meg at det er Minn Kota Endura 40 som passer best (30 blir litt pinglete kanskje?), eller burde jeg gått opp til Endura 50? Og hvor mye mer strøm bruker en 50 kontra 40?

Noen som har litt erfaring med disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Endura 30 på en Pioneer 13 foter, og jeg synes den faktisk passer bra til mitt bruk.

Den drar selvfølgelig ikke båten opp i plan, men til fisket synes jeg den er god nok. Har en 5 hk firetakter til å ta meg frem, og el-motoren til å fiske med.

Begge motorene kunne nok vært større for å få det ideelt, og kunne komme seg fortere frem, men har etter et års bruk ikke sett noe behov for det.

Kjører el-motoren på trinn 2 med jiggfiske og vår/høst-fiske og trinn 3 ved sommerfiske eller dager med litt motvind. Selv med 3 pers i båten.

Bruker det største Biltema fritids-batteriet, og har til dags dato ikke gått tom for strøm, selv etter en hel fiskedag på 10-12 timer og kanskje 5-6 timer med aktiv bruk av motoren

Med mindre båten din er stor og tung, eller du skal ut i sjøen og dårlig vær, så tror jeg du ikke behøver å gå noe over Endura 40.

Just my 2 cent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror 40 er et bra valg, jeg har en Yamaha med 37 lbsfeet moment og den fungerer bra til båter i den størrelsen du angir. En 50 motor vil sikkert bruke ca 25% mer strøm enn en 40 på full spiker. Mener å huske at min motor trekker 33A på full speed, så det begrensende er som regel batterikapasitet ikke motorstyrke.

Er ikke så mye å vinne på en større motor, kommer jo aldri opp i plan med en elmotor uansett. Sørg for å kjøpe en motor med trinnløs hastighetskontroll hvis du skal dorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informative svar :)

Quote: Sørg for å kjøpe en motor med trinnløs hastighetskontroll hvis du skal dorge.

Er vel bare traxxis fra minn kota som har variabel hastighet, og den koster relativt mye mer. De andre har 5 hastigheter framover. Burde vel finne en fart som passer til dorging der vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traxxis og Riptide Transom 55 har trinnløs variabel hastighet. Når spenningen fra bateriet synker etter noen timer må en gradvis øke gasspådraget for å hold ehastighten, dette funker ikke uten trinnløs hastighetskontroll.

Vet noen som har kjøpt med trinngass som har byttet til en modell med trinnløs etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe dorging blir det sikkert, men ikke mye! Det blir mest for å komme seg rundt på div vann, ankre opp og meite fra båten. Da blir det nok en endura 40 tror jeg :)

Har hørt man bør kjøpe gel-batteri, men kanskje det du nevner fra biltema Yosh holder i massevis?

Hvilken modell er det:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/SMF-batteri/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köp en så stor motor som möjligt, man kan leva med "för mycket" effekt, däremot är det inte kul att vara undermotoriserad. En Traxxis 40 eller Endura 30/40 tycker jag är för liten. Har själv en Traxxis 40 SC på min aluminiumbåt, och den är på gränsen till att vara för svag när det blåser. Därför tänker jag byta upp mig till en steglös Traxxis 55:a.

Endret av jester burk II
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja du sier noe der. Det er akkurat det jeg vil unngå, altså en motor som blir for pinglete i litt motvind!

Köp en så stor motor som möjligt, man kan leva med "för mycket" effekt, däremot är det inte kul att vara undermotoriserad. En Traxxis 40 eller Endura 30/40 tycker jag är för liten. Har själv en Traxxis 40 SC på min aluminiumbåt, och den är på gränsen till att vara för svag när det blåser. Därför tänker jag byta upp mig till en steglös Traxxis 55:a.

Hvor stor båt har du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en Quintrex 385 Explorer med en 30hk Selva 2-taktsmotor, samt en Traxxis 40 SC och ett 75Ah Exide Nautilus batteri som jag använder till kortare förflyttningar på fiskeplatserna. Båten är relativt flatbottnad och är 3,85m lång och 1,79m bred. Båten är perfekt för spinn, jigg och jerkfiske då den är enormt stabil. Dessutom finns det väldigt gott om plats för alla fiskegrejer man har med sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rhino?

Har en vx34 som har vært trofast siden den ble kjøpt i 2004.

Fatter mistet propellen etter å ha kålet med ett garn.

Ringte forhandler i håp om å få tak i propell,da jeg kjøpte den i sverige.

Forhandleren/innportøren i Kristiansand sendte ny propell omgående,jeg måtte etterlyse regning...

Propellen kom på 200kr ink frakt.

Eneste jeg har å utsette på Rhino er at strammeskruen for tregheten riper opp røret mellom motor og propell.(Så den kan brukes på trinn1 mens man sveiver inn fisk v bruk av flere stenger)

http://marinelageret.dk/motor-og-dele-248/rhino-el-motor-174/rhino-el-paahaengsmotor-1850.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe dorging blir det sikkert, men ikke mye! Det blir mest for å komme seg rundt på div vann, ankre opp og meite fra båten. Da blir det nok en endura 40 tror jeg :shiftyninja:

Har hørt man bør kjøpe gel-batteri, men kanskje det du nevner fra biltema Yosh holder i massevis?

Hvilken modell er det:

http://www.biltema.n...ri/SMF-batteri/

Har det fritidsbatteriet med 120 Ah. Syretett og garanti i 3 år for rundt tusenlappen... går på andre sesongen nå, og det fungerer flott.

Bare sørge for å vedlikeholdslade det ofte. Ikke sett på en stor lader som bare sjokklader det.

Fordelen med et AMG/gel batteri, er at det leverer maks hele veien til det er stopp, i motsetning til et syrebatteri som nedtappes gradvis.

Ulempen er risikoen med at dem kan gå til Helv****.... dersom man tømmer dem helt. Dem har nok blitt bedre og bedre med årene, men dette var i hvertfall veldig aktuellt før. (Spesiellt celle-batteriene som optima og maxxima) Du får ladet dem, men det er vanskelig å få dem opp på topp igjen.

(Har drevet i flere år med bilstereo, og har knekt min andel av batterier, vanlig, fritidsbatterier, maxxima, optima, gel-batterier av forskjellige typer)

Har montert på sånne hurtig-klemmer for å lettvindt koble til og fra batteriet:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Hurtigbatterikabelsko/

Om dette fungerer til deg, må du nesten finne ut av selv. Men jeg har i hvertfall delt min egen erfaring med deg.

-Lykke til med valget. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får se hva det blir til. Et gelbatteri koster vel endel mer...

Tror du får ganske store batterier fra 1500 kr og opp. Biltema eller evnt på fritidsbutikker

http://www.hyttebutikken.no/web-content/Forside/Annonser%20sommerkampanje%202009/agmbatteri.html

1590 kr for AGM 140 Ah batteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler et AGM batteri. Bedre lademottaglighet, lavere innvendig motstand, tåler større ladestrøm (raskere opplading) og større antall ladecykler enn det meste annet. Det som skrives lenger opp om at det kan ødelegges ved full utladning er bare tull, AGM tåler dette bedre enn noe annet bly/syre batteri. Vet at det er gjort forsøk med å kortslutte Concorde AGM over lengre tid, for så å fryse dem ned. Det var bare å tine de opp igjen og så rask lading, så var batteriet tilbake på 90%, etter noen ukers videre vedlikeholdslading var batterikapasiteten på 97-98% igjen.

De beste AGM batteriene for en elmotor er Lifline fra Concorde, anbefaler 105Ah utgaven. Jeg har både et Lifeline og et Concorde solcellebatteri på denne størrelsen som jeg har brukt sammen med elmotor. Bruker nå Lifelinebatteriet som eneste batteri i trollingbåtgen min (Suzuki DF115).

Når du beregnet batterikapasitet skal du bare regne med halvparten av kapasiteten, tapper du batteriet mer forkortes levetiden betraktelig. For andre batteriteknologier er dette enda mer kritisk enn AGM, disse tåler nok å tappes 80% ned en gang eller to i året.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke så altfor stor forskjell i pris :shiftyninja:

Gå for AGM, d har du igjen for. Et vanlig startbatteri er ikke beregnet for gjentatt tapping og bruk som f. eks. el motor, da knekker du batteriet fort. Fritidsbatteri er d flest kjøper, helt greit, kan tappes ned til 50%

AGM er uten tvil best og dyrest, kan tappes ned 70-80% og lades opp igjen, tåler mange ladesykluser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler et AGM batteri. Bedre lademottaglighet, lavere innvendig motstand, tåler større ladestrøm (raskere opplading) og større antall ladecykler enn det meste annet. Det som skrives lenger opp om at det kan ødelegges ved full utladning er bare tull, AGM tåler dette bedre enn noe annet bly/syre batteri. Vet at det er gjort forsøk med å kortslutte Concorde AGM over lengre tid, for så å fryse dem ned. Det var bare å tine de opp igjen og så rask lading, så var batteriet tilbake på 90%, etter noen ukers videre vedlikeholdslading var batterikapasiteten på 97-98% igjen.

De beste AGM batteriene for en elmotor er Lifline fra Concorde, anbefaler 105Ah utgaven. Jeg har både et Lifeline og et Concorde solcellebatteri på denne størrelsen som jeg har brukt sammen med elmotor. Bruker nå Lifelinebatteriet som eneste batteri i trollingbåtgen min (Suzuki DF115).

Når du beregnet batterikapasitet skal du bare regne med halvparten av kapasiteten, tapper du batteriet mer forkortes levetiden betraktelig. For andre batteriteknologier er dette enda mer kritisk enn AGM, disse tåler nok å tappes 80% ned en gang eller to i året.

Takk for info :shiftyninja: Da blir det et AGM batteri! Og sannsynligvis en endura 50 hvis jeg finner en god pris :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler et AGM batteri. Bedre lademottaglighet, lavere innvendig motstand, tåler større ladestrøm (raskere opplading) og større antall ladecykler enn det meste annet. Det som skrives lenger opp om at det kan ødelegges ved full utladning er bare tull, AGM tåler dette bedre enn noe annet bly/syre batteri. Vet at det er gjort forsøk med å kortslutte Concorde AGM over lengre tid, for så å fryse dem ned. Det var bare å tine de opp igjen og så rask lading, så var batteriet tilbake på 90%, etter noen ukers videre vedlikeholdslading var batterikapasiteten på 97-98% igjen.

At et AGM batteri er det beste, er det vel strengt tatt ingen tvil om her, men at påstanden min om at de kan ødelegges ved full utlading har jeg sett flere tilfeller av, og det er ikke tull.

Det er mulig du verken har opplevd det selv, og at du har lest om at dem testet et batteri på en ekstrem test. Men jeg gjentar. jeg har opplevd det selv. Også med Concorde batteri.

Dog, det batteriet var beregnet til rullestoler, så det er mulig det ikke er helt likt.

Som nevnt over, har jeg bedrevet med bilstereo i noen år i et team innen DB-drag. Og der er MYE forskjellig blitt testet. Greit, her snakker man om EKSTREM bruk av batterier, og det stilles høye krav til de beste.

Når man skal dra ut strøm til forsterkere som gir opp til 20000 (enkelte har også mer) watt i en 3-sekunder lang puls, er det viktig at batteriene har kapasiet til å gi ut den strøm man trenger.

I tillegg, kreves det at batteriene kan lades fort opp igjen, da man gjerne konkurrerer flere ganger i løpet av samme dag.

I mitt team ble det gjort en skikkelig batteri-test, der man så på hvilket batteri som klarte å levere mest strøm, og som kunne lades bra opp igjen. Concorde, Kinetik og Odyssey var blandt batteriene som ble testet (mener det var 6 forskjellige merker i testen). I kampen etter den siste 0,1 db, testes virkelig ALT!

Her fant vi Odyssey fra Enersys som det desidert beste. Det leverte desidert best over lengre tid, og de lades fortere opp igjen.

Dette er nå 3 år siden, så hva som har skjedd på markedet siden det, skal jeg ikke diskutere. Men det var også en grunn til at jeg skrev at AGM-batteriene sikkert hadde blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amp draw = Strømforbruk Amp/time.

Da kan du se hvor mye strøm du forbruket ved forskjellige trinn.

Men det kommer jo an på hvilken båt du har.

Skjønner ikke helt tanken på at det lønner seg å ha en liten motor for å bruke mindre strøm.

Er strømforbruket det samme på liten og stor motor ved samme fart, så skulle det vel ikke spille noen rolle hvem motor man bruker?

Men er du avhengig av litt høyere fart for å holde en rettere kurs i vind, så sparer du vel strøm totaltsett med en kraftigere motor.

Du kan kjøre saktere med en mindre motor og da først bruker du mindre strøm. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker noe levetid fra batteriene kjøper du en motor du ikke trenger å kjøre på max. Fra trinn 4 til trinn 5 er det nesten en dobling av forbruk men kun 15-20% fartsøkning.

dura 40 på max = dura 50 på trinn 4. ca samme fart men vesentlig mindre forbruk på 50'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.