Gå til innhold
Fiskersiden

Stor økning av rømt oppdrettslaks ved Ytre Agdenes merkestasjon


 Share

Recommended Posts

Skremmande tall, ei så stor innblanding av olaks er oppsiktvekkande, dersom det ikkje er ei uregistrert rømning tett på fangststaden. Dette er slakteklar fisk som er fanga, og dette må følgast opp av myndighetene, snarast. :) Men det heilt sikkert ingen som mangler ein einaste fisk i merdane sine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragisk! Som Even A nevner er dette slakte klar fisk og det lukter ny røming lang vei. de o-laks som er tatt i Nidelva siste dagene har hat en og to lus bare, og hadde fisken gått i sjøen over lengre tid hadde det nok vært mere lus. Var det flere en 50stk som rømte fra Tusna her for par uker siden kansje!!! Dette må myndighetene ta på alvor, får nok ta en telefon til Adressa avisa i morgen i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vi har fått i Gaula har vært på frifot lenge. Denne fisken er rømt som smolt/kultivert fisk. Alle finner har regenerert og helhetsinntrykket ser tilsynelatende ut som om at det er en litt rufsete villfisk, men den har tydelig bølgete finnestråler på brystfinnene og en og annen gjellelokkforkortelse samt at samtlige hadde vaksinasjonsskader i bukhulen (sammenvoksninger med bukkvegg).Det er vel lite trolig at kultivert fisk er vaksinert?

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vi har fått i Gaula har vært på frifot lenge. Denne fisken er rømt som smolt/kultivert fisk. Alle finner har regenerert og helhetsinntrykket ser tilsynelatende ut som om at det er en litt rufsete villfisk, men den har tydelig bølgete finnestråler på brystfinnene og en og annen gjellelokkforkortelse samt at samtlige hadde vaksinasjonsskader i bukhulen (sammenvoksninger med bukkvegg).Det er vel lite trolig at kultivert fisk er vaksinert?

I tillegg har de vel hatt fra 50-100 lus i ulike stadier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en komplett skandale. Vi skal huske på at det var slik det startet på Vestlandet også og der er det knapt nok fisk igjen… For min del har jeg i alle fall sendt et par sinte e-poster til politisk rådgiver og statssekretær i Miljøverndepartementet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dep/politisk_ledelse/politisk-radgiver-audun-garberg.html?id=583830

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dep/politisk_ledelse/statssekretar-heidi-sorensen.html?id=486358

Hvordan det er mulig for SV å sitte i regjering og ha miljøvernministeren og godta en slik pågående økologisk katastrofe er meg en gåte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte inntrykket - dette er ikke nyrømt fisk, men fisk i forskjellige størrelsesklasser som ikke har noe med Salmar-rømmingen å gjøre. Finner er grodde og vokst ut, så de rømte ikke nylig. Hvordan NINA kan spekulere i slikt er uforståelig dømt ut fra regenerering av finner. Var det ikke noe i Adressa i dag fra fiskegjengen vår i Gaula?

Ellers kunne jeg ikke dy meg når min Face-venn Lisbet dristet seg til å spørre: "Hva tenker du på ?"

(Klikk thumbnailen for å lese teksten)

910743.jpeg

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare hvordan vi skal kunne se vaksinasjonsskadene i bukhulen?? Hvordan er denne sammenvoksningen? Bilder etc av villfisk og møkkadrittfisk som viser forskjellen?

Fant jeg fant....

http://www.orklaguiden.no/news-pdf/Hvordan-skille-villfisk-og-oppdrettsfisk-revidert.pdf

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte inntrykket - dette er ikke nyrømt fisk, men fisk i forskjellige størrelsesklasser som ikke har noe med Salmar-rømmingen å gjøre. Finner er grodde og vokst ut, så de rømte ikke nylig. Hvordan NINA kan spekulere i slikt er uforståelig dømt ut fra regenerering av finner. Var det ikke noe i Adressa i dag fra fiskegjengen vår i Gaula?

Ellers kunne jeg ikke dy meg når min Face-venn Lisbet dristet seg til å spørre: "Hva tenker du på ?"

det er bra noen tar denne kampen! Dessverre er jeg pessimist, og tror ikke myndighetene forstår det før det (NESTEN?) er for sent. Oppdrettsindustrien kommer nok til å bli pålagt strengere krav en gang i fremtiden, kanskje også bli helt lagt om, akkurat som landbasert kjøttproduksjon ble i sin tid. Men som vanlig må det nok skje en FULLSTENDIG katastrofe før myndighetene får opp øynene. Jeg forstår ikke hvordan næringen selv er så lemfeldige. De må jo tape million (for ikke å si milliard)beløp på alle disse rømmingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg i dette PerH.Kampen mot oppdrett er nok tap i stor grad,det er pengene som rår her. det blir ikke det same og betale mange penger og fiske på oppdretts laks, jeg sier som et merke jeg fikk i gaula .. Oppdrett inn i tette anlegg nei til kjemilaks..men nå har vel staten fått det slik de vil vi må spise og fiske oppdrets fisk. og de må produsere mer av dette, og tjener mer penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressa lenke

Dette er laks som ikke kommer fra noen av de hittil kjente rømningene på Trøndelagskysten.

Det ser ut som om det har vert flere rømninger, men vi som har hatt dette problemet i 30+år vet at høsten er tiden når det virkelig renner o-laks opp elvene. Tør nesten ikke tenke på hva som vil skje fra August og utover når salMar har meldt inn 200000 rømte i vinter. Ord blir fattige i denne tragedien. Blir det noe etterspill? Når kommer Mobarakopprøret mot oppdrettsindustrien?

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Per. det er en fin helsides sak i Adressa i dag også. Kanskje en sak for aviser i andre nordiske land også?

Tror vi kan nå lenger ut enn som så, for dette er en knallsak som sammen med lusesituasjonen skulle kunne interessere ethvert foretak innen media...

Alle elementene er der; en industri som beriker seg mens grunneiere i elvedalene ser at deres livsgrunnlag smuldrer bort. Fortvilede sportsfiskere som ikke får annet enn fjøsfisk og ser at deres favoritt rekreason kan forsvinne. Et naturmangfold som stadig blir fattigere mens et fåtall griser tjener fett. Laks som er historisk lusebefengte, mer enn femti voksne holus på våre o-fisker i Gaula, der luseyngelen allerede har ønsket årets smolt hjertelig velkommen til havs. Osv, osv.

Løgner og fortielser står for fall når laks ikke lenger er laks og vi sliter med en industri hvis skadevirkninger er avhengig av flaks..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPpdrettsindustrien har lagt store og viktige bestander i Canada flate, lakseelvene på vestlandet er en skygge av seg selv. Jeg tror det er rimelig trygt å konkludere med at sjøørretbestanden i trondheimsfjorden er desimert av oppdrettsindustrien. Vi har en fiskeriminister som står i direkte fare for selv å tape penger dersom hun gir ansvarlige pålegg. En oppdrettsindustri som får lov til å slippe dritt ut i fjordsystemer som tilsvarer flere kloaken fra norges befolkning ganger to urenset rett ut i sjøen.

For ettertiden kommer dette til å bli sett på som en av vår generesjons største miljøsynder. Det er ikke for sent. Det tror jeg ikke, laksens evne til å reprodusere er god. Særlig med litt starthjelp. Men får man ikke kontroll med oppdrettsindustrien kan ikke dette gå bra. Vi trenger ikke mer forskning for å konkludere på dette.

Dessverre tror jeg ikke opplysninger til våre folkevalgte alene vil gi noen stor effekt. Som Karius sier til Baktus. "Han hører ikke, han vil ikke høre". Oppdrettsindustrien gir arbeidsplasser i distriktene og stor verdiskapning. Det er det som teller. Men jeg mener selvfølgelig informasjon likevel er viktig, hva annet kan man gjøre.

For politikere teller stemmer. Det er politikkens bunnlinje. Er dette truet kan det bli tiltak, ikke før.

For industrien er det bunnlinja som teller. Internasjonalt har omdømme blitt et mye viktigere styringsparameter enn før. Omdømme påvirker bunnlinja. Det jeg til syvende og sist tror vil kunne nytte, er at oppdrettsindustrien ikke lenger kan leve med sitt internasjonale omdømme. Å vente på handling fra industrien selv eller fra Norske myndigheter er å la kua dø mens gresset ikke gror. Dessverre.

Om vi kunne komme dit at det å spise oppdrettslaks blir sett på som noe en helst ikke burde gjøre av miljøhensyn så kunne noe skje.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte inntrykket - dette er ikke nyrømt fisk, men fisk i forskjellige størrelsesklasser som ikke har noe med Salmar-rømmingen å gjøre. Finner er grodde og vokst ut, så de rømte ikke nylig. Hvordan NINA kan spekulere i slikt er uforståelig dømt ut fra regenerering av finner. Var det ikke noe i Adressa i dag fra fiskegjengen vår i Gaula?

Ellers kunne jeg ikke dy meg når min Face-venn Lisbet dristet seg til å spørre: "Hva tenker du på ?"

(Klikk thumbnailen for å lese teksten)

910743.jpeg

Blitt noe svar???

(og istedenfor bilde.no kan du bruker www.youfish.no så slipper du thumbnails med lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at vi har en nullvisjon. Den har vi hatt i mange år og vi gir oss ikke på den!

Men vi har vel glemt hva det var for noe... null fisk... et eller annet tror jeg.

Er det like dårlig med sjøørret i alle elver i Trondheimsfjorden da?

Antar sjøørreten fra de forskjellige elvene vil oppføre seg ganske likt uti sjøen.

Så de burde da kanskje alle bli berørt hvis det er mye lakselus uti fjorden.

Her må det forskes! :)

Dessuten er vel Trondheimsfjorden en nasjonal laksefjord? Da kan man sove godt!

Null visjon og laksefjord-nesten-hele-veien så følger meg trygg jeg :goodjob:

Stå på!

Elvene skal vel gjøre seg opp en slags status halveis i sesongen så kan

bli restriksjoner eller stans før normal sesongslutt hvis det er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.