Gå til innhold
Fiskersiden

To nye arter og kraftig solbrent


beerbellybob
 Share

Recommended Posts

Det ble en åpning for å ta en tur nedover til Vestfold for å prøve etter et par nye arter. Jeg ble plukka meg opp på morrakvisten, vi dura nedover. Plukka opp guiden der ned, som tok oss til en spennende plass.

Bratte svaberg ga raskt kontakt med sprek berggylte. De fleste lå mellom en hel og en halv kilo. Fine fisker var det, og de hjelper med å holde fiskemotivasjonen oppe gjennom et langt pass. Dessverre var de fæle til å sluke reka, så det ble et par mislykkede operasjoner.

Med biter det hos fiskekompisen, opp kommer det en fin fløyfiskhann, og bare minuttet etterpå kan jeg dra i land min første fløyfisk. Glimmers!

floeyfisk.jpg

Min første fløyfisk, skarve 47,1 gram

floeyfisk2.jpg

Liten fløyfiskhunn og glad fisker

Hadde vært tøft å få en hann også, men det ble det ikke.

Vi fortsetter å fiske gjennom dagen, jeg satser alle kort på den andre arten som skal være på plassen; fjesingen.

Vi drar jevnt med ulike arter i løpet av dagen. Tror det tilsammen ble 10 forskjellige arter på plassen. Merker også at bettet går litt opp og ned i løpet av et såpass langt pass.

Etterhvert må guiden vise at det finnes fjesing her, så han napper en opp på land.

Etter 8 timers relativt målrettet fiske drar det endelig til med et napp av riktig sort på stanga mi. Min første fjesing kommer i fin plan mot oss. Opp i håven kommer den, og kevlarhansker sikrer at avkroking og veiing foregår uten smertefulle minner.

fjesing400gr.jpg

Min første fjesing klokket inn på 400gr blank. Litt motvillig poseres det med den skumle huggormen...

Vi fisker noen timer til, men jeg kjenner at lufta er i ferd med å gå ut av meg. To nye arter er bra og en dag i sola tar på.

Appropos sola, hvem hadde vel husket solfaktor?

fiskeskade.jpg

Fin og solbrent, legg merke til det fine vaskebjørmønsteret

Alt i alt en bra tur. Svaberga i Vestfold er et bra sted på en sommerdag!

Oppsummert:

2 nye arter på meg, 6 arter totalt. Samlet 10 arter på alle.

Takk for guiding, kjøring, avkroking og selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.