Gå til innhold
Fiskersiden

For et comeback!


jonbaron
 Share

Recommended Posts

De få fisketurene jeg har hatt de siste ukene har vært mildt sagt bortkastet, da jeg ikke kan huske sist jeg fikk en fisk som ikke ble gjort om til agn! På fredag tenkte jeg å snu trenden :)

La først turen innom til Jan på Campelen, for å plukke opp litt utstyr og tips.. endte med å kjøpe en ny stang, som jeg kunne kaste litt tyngre utstyr med, pluss en haug med kroker etc.. alltid greit å fylle på utstyrsvesken..

dam.jpg

Nytt utstyr er kjekt!

Så fikk jeg en telefon fra Roger, som ikke lot seg skremme av at jeg skulle fiske stort sett hele helgen.. han trengte seg en tur han også, så etter å ha pakket ned litt diverse (bla. shelteret jeg kjøpte av jan, som kom meget godt med når regnet kom), satte vi nesen mot sogn.. jeg peilet ut kursen mot en av go´stedene der inne, og vi ankom vårt nye hjem det neste døgnet litt utpå fredagskvelden.. der var forholdene mildt sagt perfekt! speilblank sjø og flott natur!! for et land vi bor i :D

sj%25C3%25B8.jpg

natur.jpg

himmel.jpg

Roger går amok med sitt nye kamera :blush:

fisket begynte langt i fra like perfekt som været, og var meget tregt de første timene.. men jeg forsikret min kamerat om at det kom til å ta seg opp utover kvelden / natten! og når klokken begynte å tikke mot midnatt, skulle det også begynne å skje ting.. to ganger runnet det fint, og med gode tilslag hadde jeg først en knøttliten sandflyndre på land, så en litt større en som jeg anslår til ca. 200g.. ingen kjemper med andre ord, og de var tilbake i sitt rette element uten hverken foto eller vekt.. her skulle vi satse større og særere B)

når klokken begynte å krype mot 03 skulle det bli virkelig gøy å være på fisketur.. roger hadde litt tidligere dradd opp en liten sypike som endte sine dager som helt agn for den kraftigste stangen min.. og dette skulle snart gi resultater!! plutselig raser det ut snøre på stangen med sypiken, og jeg smeller til med et tilslag! og der sitter det bom fast! ingen motstand, men blytungt å pumpe opp.. etter noen minutter med meget tung innsveiving kommer det noe jeg ikke i min villeste fantasi hadde trodd jeg skulle få se denne helgen.. en stor skate bryter overflaten, og jeg får ca. 300 i puls, samtidig som jeg skriker til roger at han må få den i håven.. noen nervepirrende sekunder senere er den sikret i håven, og jeg kan slippe jubelen løs!! Endelig fikk jeg stifte bekjentskap med en skate, og den var ikke liten heller.. piggskaten (som jeg konkluderte med at det måtte være) dro vekten til nøyaktig 6000g, og etter noen foto var det på tide å sette herligheten ut i sitt våte element igjen! FOR EN FISK!!

1.jpg

4.jpg

5.jpg

skate.jpg

Piggskate - 6000g, 83cm

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Takk for besøket B)

når pulsen hadde normalisert seg, og skatesjokket hadde lagt seg var det på tide å få seg litt søvn.. etter noen timer på puten var vi klar for nye eventyr, men akkurat som kvelden før, begynte fisket meget tregt denne dagen også.. faktisk om mulig enda tregere! ikke så mye som et napp var å se de første timene.. men så fant jeg ut at jeg skulle lage meg et takkel med 3 kroker i diverse størrelser på, for å kanskje kunne plukke med noe litt mindre..

og resultatet lot ikke vente på seg, da det plutselig raser som f*** på den ene stangen!! jeg smeller til, og har nok en gang fast fisk! kjenner at det er motstand, og ber en stille bønn om at det er rødspetten! før jeg er ferdig å be, stiger nok en gang pulsen i taket, og roger blir brølt til på ny.. en flott rødspette kommer til syne! roger gjør nok en gang jobben som håvmester eksemplarisk, og jeg bryter nok en gang ut i jubel! ENDELIG!!! denne fisken har det blitt lagt ned nok fisketimer etter!!

og som ikke det var nok at jeg nå hadde piggskate og rødspette på land, ser jeg pluselig at det henger en liten kvinnelig fløyfisk på den minste kroken!! 2 nye arter på en innsveiving!!! slå den du :o

11.jpg

Rødspette OG fløyfisk på samme kast!!

10.jpg

13.jpg

spette.jpg

Rødspette - 1020g

12.jpg

fl%25C3%25B8y2.jpg

fl%25C3%25B8y.jpg

Fløyfisk - ukjent vekt, ca. 10-15 cm

nå var jeg selvsagt MEGET godt fornøyd med fisketuren, og skjønte ikke helt hva jeg kunne trekke opp av havet for å gjøre dagen enda bedre :) prøvde meg på litt micromeiting og slukdunking, som resulterte i årets første berggylt, en svartkutling ,en makrell, en sild (tror det er en sild) og en flott lyr på ca. 2 kg..

berg2.jpg

berg.jpg

Berggylt - 540g

svartkutt.jpg

Svartkutling

sild.jpg

sild2.jpg

Er det en sild ?

nå hadde det begynt å regne som F, og vi hadde vært på plassen i over 30 timer, så det begynte å bli på tide å pakke sammen.. vi kom oss i bilen, og satte nesen hjemover, og jeg var selvsagt SVÆRT GODT FORNØYD der jeg satt!! :)

Fasit for turen ble:

Piggskate 6000g, Rødspette 1020g, Fløyfisk, Svartkutling, Makrell, Sei (roger fikk en flott sei på rundt 1500g), Lyr ca. 2000g og en liten sild.. jeg hadde innkassert 3 nye arter, nådd 2 nye mål for 2011, og vi var ferdig med en av de beste fisketurene jeg har vært med på!!!

Takk for turen roger, dette skal gjentas!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis. Både med artene og det å snu trenden rette veien. Har lurt litt på hvorfor det ikke kom noen rapporter fra deg.

Takker og bukker for gratulasjoner :withstupid: er en stund siden jeg fikk noe ja, så det er litt av grunnen til at jeg har vært fraværende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en veldig fin skate fra land! Uten at det er ment som kritikk så er det lurt å ha med f.eks. en søppelsekk om man ikke har avkrokningsmatte/veienett, slik at fisken slipper å måtte ligge rett på bakken. Men det vet du sikkert fra før; det som sagt ikke ment som kritikk. Antar at det blir flere forsøk etter skate fremover, samt innkjøp av mikro-vekt? :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en veldig fin skate fra land! Uten at det er ment som kritikk så er det lurt å ha med f.eks. en søppelsekk om man ikke har avkrokningsmatte/veienett, slik at fisken slipper å måtte ligge rett på bakken. Men det vet du sikkert fra før; det som sagt ikke ment som kritikk. Antar at det blir flere forsøk etter skate fremover, samt innkjøp av mikro-vekt? :D

jeg vet jeg bør ha med matte, men glemmer det hver gang.. legger et gammelt teppe bak i bilen NÅ, så den neste skaten skal få ligge fint :withstupid: takk for konstruktiv kritikk, sånn man får meg til å huske det til neste gang ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en fantastisk tur Jon, kjempeflott skate grattis! ;) Venter på at den litt trege trenden skal snu hos meg også :)

Bare ikke mist motet, så snur det før du aner ordet av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice!!! Grattis med nye arter. Piggskate på 6 kg er pent. Bruker selv en søppelsekk som avkrokingsmatte. Funker fint og koster ikke alverdens. Et vanlig teppe vil stinke noe helt forferdelig med mindre det vaskes umiddelbart etter fisketuren. Been there, done that.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.