Gå til innhold
Fiskersiden

Samtlige tunfiskbestander står i fare for å bryte sammen


 Share

Recommended Posts

Det ser ikke videre lyst ut for tunfiskbestandene i verden...

Håper de fleste dropper tunfisken som pålegg på brødskiven etter å ha lest dette

dette er for så vidt ikke noe nytt. Makrellstørja - eller den blåfinnede tunfisken om man vil, har jo vært kritisk truet i hele sitt utbredelsesområde lenge, og sannsynligvis vil den dessverre dø ut i løpet av noen tiår hvis man ikke snart gjør noen drastiske grep. Det er bekymringsverdig om enn ikke helt overraskende at den gulfinnede tunfisken nå også er i ferd med å bli truet.

hvorvidt det vil hjelpe å slutte å spise tunfisk er litt uklart. Dette er et eksempel på allmenningens tragedie. Det hjelper lite om en forbruker, eller gjerne alle i Norge for den saks skyld, slutter å spise tunfisk. ALLE må slutte å spise tunfisk for at det skal ha noen effekt. Derfor er jo dette ting som må løses gjennom internasjonale reguleringer og avtaler, og ikke noe som bør rettes mot forbruker. I tillegg er vel mye av den boksetunfisken vi spiser laget av skipjacks, og ikke de truete storvokste artene. De storvokste artene havner stort sett på sushi-markedene... (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg vedrørende nødvendigheten av bestandsbeskatning/regulering gjennom internasjonale avtaler :)

Personlig har jeg problemer med å spise oppdrettslaks når man ser hvilken miljøødeleggelse oppdrettsnæringen forårsaker, så jeg holder meg unna oppdrettslaks selv om jeg vet at mitt forbruk ikke akkurat skaper store hull i lommebøkene til oppdrettsnæringen. Er vel mer en form for prinsippsak for meg. Det samme prinsippet kommer heretter til anvendelse for tunfisk også.

Du påpeker rettelig at tunfisken har vært i tilbakegang lenge, men at det var så drastisk som dette - at fem bestander/arter er truet, har ikke jeg vært klar over. Jeg konkluderer med at jeg unngår konsum av tunfisk, ut fra et prinsipielt standpunkt (er ikke beskatnigen bærekraftig bør jeg holde meg unna), selv om effekten av dette formodentlig ikke påvirker utfiskningen av arter i verdenshavene.

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mast om dette i åresvis, de fleste gløtter litt på øyene og det er det. Til og med fiskere som "bryr" seg. Syns man det er forferdelig at tunfisken forsvinner er det EN organisasjon som gjør noe FØR regjeringer handler den gangen det er for sent. Støtt Sea Shepherd, de gjør en fantastisk jobb! Det går også ann å donere til kystvakten i Australia, de gjør også en god jobb. De få gangen jeg spiser sushi med tunfisk, krever jeg å få hvite hvor tunfisken er fra. Art og ikke minst om den er S A F E! (fisket på bærekraftig bestander på en bærekraftig måte). Desverre så tror jeg det går rett vest med tunfisken, som med alle andre fiske arter som er blitt truet. Folk gaper men munnen når de leser om de forferdelige forholdene i avisene om morgningen, på vei til jobb er det glemt. Desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egnetlig burde Norge forby all import av truede tunfisk og andre fiskearter, beste hadde vært om hele EU gjorde det. Man må jo ikke vente like lenge som med neshorn og elefanter, før man slutter å støtte opp om fangsten. Tipper det allerede er et lovverk som regulerer importen av truede dyrearter, det kan sikkert benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egnetlig burde Norge forby all import av truede tunfisk og andre fiskearter, beste hadde vært om hele EU gjorde det. Man må jo ikke vente like lenge som med neshorn og elefanter, før man slutter å støtte opp om fangsten. Tipper det allerede er et lovverk som regulerer importen av truede dyrearter, det kan sikkert benyttes.

ja, det er et slik lovverk, og det burde man begynt å bruke i forhold til import av tunfisk. Men fisk har lavere status enn landdyr, dessuten har de større betydning som mat. Derfor sitter en slik lovpraksis dessverre lenger inne i forhold til fisk. Selv om makrellstørje definitivt er mer utrydningstruet enn elefant per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får du gode svar av servitøren når du spør kor tunfisken er frå, Remy?

Som fleire over boikottar eg også all tunfisk, ikkje er det ekstraordiært godt heller :) .

Om man går på de riktige stedene. Kan de ikke vise til hvilken art og hvorfra den kommer er det sjelden tunfisk i min sushi :) Selv om det er hinsides godt. Litt får man tåle. En del av disse tunfisk på boks er merket feks SAFE. Disse kommer da av fangster fra bærekraftig fiske. Gjerne fiskere fra div øygrupper i stillehavet som fisker på andre metoder enn trål. De kan derfor fiske selektivt. Du er også trygg på at det ikke er delfinkjøtt som de blander inn i mange av de billigste variantene. Videre er tunfisken fanget på en metode som ikke skader delfiner og andre sjøfugl (som liner, garnlenker som ligger lenge ute osv) Den største hjelpen man som forbruker kan utføre er å boikotte MITSUBISHI! De kjøper godt over 40% av all bluefin tuna som er av god kvalitet og fryser de ned på massive lagre. De håper at når fisken er utryddet vil de kunne selge lageret sitt til astronomiske priser. Her ser man makten som råder. De VET at den går mot utryddelse og skor seg på det. Ikke kjøp en drit som er produsert av dette selskapet.

http://www.takepart.com/news/2009/06/04/mitsubishi-hoards-frozen-bluefin-tuna-as-fishing-stock-declines/

De som vil lese mer om de ENESTE som virkelig TAR OPP kampen kan gjøre det her:

http://www.seashepherd.org/blue-rage-2011/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Helga Pedersen hadde vært verdens fiskeriminister ville hun trolig kommentert påstandene på denne måten "Her på jorden fisker vi bare på bærekraftige bestander" Hun ville i såfall ikke vært solist men bare en i et stort og samstemt kor. Dagens overfiske koster enorme summer. Det gir vi F..i.

Friluftsfjorden!! også overfisket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.