Gå til innhold
Fiskersiden

Suterpers på Hestejenta


Edvard
 Share

Recommended Posts

Jeg og Åsmund har vært på noen suterturer. To i fjor og to i år. Stokkevannet var plassen. Fram til den siste siste turen har jeg klart å blanke med glans. Mens Åsmund og Gamlefar (Hunter), som var innom en tur, har lurt et knippe pene fisk. Men kvart over tolv på natta den den første juli gikk min dupp under og det svarte hardt og brutalt. Etter en relativt lang og heftig fight kunne Åsmund hove fisken, og vi løfta nevene for et realt klask. Fisken var stor. Etter to veiinger kunne vi konstatere at jeg hadde knust persen til Oz, som han tok to kvelder tidligere, med hele 200 gram!

Suter294kg565cm.jpg

Fisken veide 2940g og var 56,5cm lang, som faktisk er en halv cm lengere en gjeldene n-rek. Takk til Åsmund for god guiding og knall selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med flott suter! Den som venter på noe godt osv... men selv om bildet er skarpt nok, håpløs fotografering. Det skulle vært "forbudt" å fotografere fisk med vidvinkel! :)

Nuvel... Bildet er ikke bra... blitzen min er ikke helt i form for tida, så jeg måtte bruke den interne. Den ække god. Og angående vidvinkel (ganske riktig, brennvidden er 17mm)... Jeg driter for å være ærlig i om bildet gjengir fisk i"korrekt" størrelse. Jeg har bilder av fisken på matte med målebånd som tar seg av den jobben der. Jeg vil at fisken skal se diger ut, det gjør etter min mening bildet kulere. Men det er klart forskjellige meninger om akkurat det emnet. Samtidig er det også enklere når man tar bilder i svarte natta. Vrient å se motivet og komponere bildet skikkelig, og da hjelper det med vidvinkel.

Et annet bilde av fisken.

5889741147_725dfdf172_b.jpg

Her er brennvidden 27mm... Men bildet lider under beinhard blitz og uskarphet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel... Bildet er ikke bra... blitzen min er ikke helt i form for tida, så jeg måtte bruke den interne. Den ække god. Og angående vidvinkel (ganske riktig, brennvidden er 17mm)... Jeg driter for å være ærlig i om bildet gjengir fisk i"korrekt" størrelse. Jeg har bilder av fisken på matte med målebånd som tar seg av den jobben der. Jeg vil at fisken skal se diger ut, det gjør etter min mening bildet kulere. Men det er klart forskjellige meninger om akkurat det emnet. Samtidig er det også enklere når man tar bilder i svarte natta. Vrient å se motivet og komponere bildet skikkelig, og da hjelper det med vidvinkel. (..) Her er brennvidden 27mm... Men bildet lider under beinhard blitz og uskarphet...

ikke lett å ta gode fiskebilder i mørket, og vanskelig å beregne hvor mye blitzlys man skal pøse på med. Enklere å fokusere riktig når man bruker vidvinkel (kortere avstand til det man skal ta bilde av, større dybdeskarphet), på den annen side også større risiko for at man bruker for hard blitz. Under slike forhold tar jeg alltid mange bilder der jeg varierer mengden blitz, så jeg ihvertfall treffer noenlunde med minst ett bilde.

Hvorvidt bildet blir kulere dersom fisken ser større ut er det som du skriver delte meninger om, derav min smiley i forrige post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller dette med "kameraproblemer" litt i sammenheng med ene setningen i Edvards første innlegg: ".. knust persen til Oz med 200 gr.". Rart det der med at blitzen plutselig ikke funket som den skulle når Oz skulle ta bilder. :)

Men grattis med suter-pers, jeg antar at dere dro opp til krysset ved hovedveien etterpå og så på hestene? <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser heller dette med "kameraproblemer" litt i sammenheng med ene setningen i Edvards første innlegg: ".. knust persen til Oz med 200 gr.". Rart det der med at blitzen plutselig ikke funket som den skulle når Oz skulle ta bilder. :bow:

Men grattis med suter-pers, jeg antar at dere dro opp til krysset ved hovedveien etterpå og så på hestene? <3

Vi dro selvsagt opp til Sundby og tittet på hestene noen timer etterpå. Der har de fått noen føll også, og som alle vet er de ekstra <3 <3 <3 :closed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.