Gå til innhold
Fiskersiden

Talica eller accurate?


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det synes som at det er stor enighet om at Talica og Accurate er top of the pops og state of the art. Jeg har selv ei BX400 og er akkurat blitt lykkelig eier av Talica10. Begge er kongesneller. Lett, sterk, silkemyk brems og et smykke på stanga. Det er vanskelig å rangere disse innbyrdes, men hvis jeg MÅ velge blir det Talica. Kun fordi den gir en litt smoothere inntrykk. Virker ørlite tightere og silkemyk.

Jeg har fisket mye både med haspel og fluesneller etter ørret og laks og på disse må jeg ha venstresveiv. På havfiskesneller derimot virker det nesten unaturlig med venstresveiv. Men alt blir en vane. Lykke til med valget ditt. Eller du har kanskje valgt Talica allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Talica - Har ikke fått "Lakmus Testet" den på kveita enda, men turen til Abornes er bare dager unna.

Snellen har vært veldig imponerende på alle vis så langt, ikke tvil om at kvaliteten er veldig bra. Etter å ha prøvd endel forskjellig kjenner man fort om utstyret kjennes bra ut...

Samtidig føler jeg at jeg uttaler meg på litt tynt grunnlag ettersom jeg ikke har dradd større fisk enn fire kg på snellen.

Etter neste helg håper jeg å kunne uttale meg skråsikkert om Talicas fortreffelighet :)

NB! Det ultimate målet må være kveite på 78 kg. Dette vil være klubbrekord i Nord Jæren Havfiske Klubb... Ser for meg at konkurranseinstinktet hos dagens innehaver av denne rekorden ville sikret ny tur til Nord Norge ganske snart... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg har landet på talica allerede :) Tror faktisk på det du sier Nikolassisen at det blir unaturlig med venstresveiv på havfiske-stanga selv om jeg bruker venstre til flue og haspel. Alt er og blir en vanesak. Jeg kjente sist at det var mest naturlig for meg å pilke med venstrehånda fremst på stanga og høyre nederst. Med fluestanga er det helt omvent. Merkelig fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter variable erfaringer med diverse andre sneller har jeg selv gått for en Talica 10 og den er antakelig på vei i posten snart.. har bra tro på at denne faktisk vil holde.

I tur og orden har disse snellene tatt kvelden for meg: Avet MXL 2-sp, Daiwa Saltist 40 LD 2-sp, Okuma Andros og Preywinder GDR 12. Helt utrolig altså. Og alle snellene er stelt svært pent med.

Accurate er forøvrig sneller jeg har svært lyst på, men det ble Talica denne gangen..

Hadde vært moro å tatt en crash investigation på disse snellene. Men tipper en runde på at det er lagerproblemer. Leverdrag sneller i dette formatet er følsomme for sideveis belastning på kulelagrene. Sveiver man på disse snellene med for mye brems inne, går lagrene føyken. Det blir ikke bedre av at lagrene er dårlig smurt i utgangspunktet. Talica deler denne svakheten med nevnte sneller, blir artig å høre hvordan langtidstesting av Talica går. Begynner å bli noen Talica eiere rundt omkring :)

Personlig tror jeg uansett Talica er det beste kortet i denne klassen. Er forøvrig spent på hvordan min "Tanized" Andros funker hos Frank til uka, den ble innkjørt på småkveite i sommerferien, og er nå pakket og klar med Cal's, ReelX, marinegrease og younameit. Konker Andros'en er det bye bye leverdrag for min del.

Har Talica - Har ikke fått "Lakmus Testet" den på kveita enda, men turen til Abornes er bare dager unna.

Snellen har vært veldig imponerende på alle vis så langt, ikke tvil om at kvaliteten er veldig bra. Etter å ha prøvd endel forskjellig kjenner man fort om utstyret kjennes bra ut...

Samtidig føler jeg at jeg uttaler meg på litt tynt grunnlag ettersom jeg ikke har dradd større fisk enn fire kg på snellen.

Etter neste helg håper jeg å kunne uttale meg skråsikkert om Talicas fortreffelighet :)

NB! Det ultimate målet må være kveite på 78 kg. Dette vil være klubbrekord i Nord Jæren Havfiske Klubb... Ser for meg at konkurranseinstinktet hos dagens innehaver av denne rekorden ville sikret ny tur til Nord Norge ganske snart... ^_^

Du må nok belage deg på å låne vekk snella litt, må sjekke om det er hold i alt skrytet ;)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært moro å tatt en crash investigation på disse snellene. Men tipper en runde på at det er lagerproblemer. Leverdrag sneller i dette formatet er følsomme for sideveis belastning på kulelagrene. Sveiver man på disse snellene med for mye brems inne, går lagrene føyken. Det blir ikke bedre av at lagrene er dårlig smurt i utgangspunktet. Talica deler denne svakheten med nevnte sneller, blir artig å høre hvordan langtidstesting av Talica går. Begynner å bli noen Talica eiere rundt omkring :)

Personlig tror jeg uansett Talica er det beste kortet i denne klassen. Er forøvrig spent på hvordan min "Tanized" Andros funker hos Frank til uka, den ble innkjørt på småkveite i sommerferien, og er nå pakket og klar med Cal's, ReelX, marinegrease og younameit. Konker Andros'en er det bye bye leverdrag for min del.

Du må nok belage deg på å låne vekk snella litt, må sjekke om det er hold i alt skrytet ;)

Der har vi en avtale, Pål - ser frem til å teste Andros'en jeg, spesielt etter at du har 'operert' den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det til helga dere kommer Pål?

Jeg har absolutt ingen tro på at talicaen er dårlig, blir å kjøpe en slik etter omtalen her..

Men jeg har ikke testet den så kan ikke uttale meg. Men kan i vertfall si at Accurate er heller ikke bortkastede penger, veldig god snelle etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en talica med an accurate. og jeg er ikke helt imponert over bremsen på den. I hvertfall ikke ved lavt pådrag. Virker litt ujevn. Har også to Aveter. Begge har jeg smurt opp og servet en gang. En uten gir og en med, og har ikke hatt noe trøbbel med noen de. Og de brukes mye. Men det finnes sikkert a og b sneller i alle leiere, og så har det litt med stell og gjøre også. Har flere shimanoer også, og ikke hatt noe tull med de heller. Kna jo nevnes i klubben at et par der etter Kenya i fjor gikk over til PENN VSX fra Tiagra da bremsen på Tiagraen ikke klarte å låse nok bremsekraft, men Pennen klarte det visst nok... Dette i 20 og 30 størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Talicaen og (den dyre varianten jeg ikke husker navnet på) går ut av sortimentet til shimano (i vertfall i norge) til neste sesong...Synd og skam, at den snella som på sett og vis her har blitt kåra til det beste valget til moderne kveitefiskeri i norge i dag, ikke blir i salg i norske fiskeutstyrsbutikker...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd om Talicaen forsvinner fra Elbes sortiment, for den har jo noe for seg her til lands. Torsaen tror jeg ingen kommer til å savne. Den, sammen med Tyrnos, faller mellom de fleste stoler i norske farvann. stor, tung, dyr og høy utveksling...

Når det er sagt, hvor mange av dere som har Talica har kjøpt den i Norge? Jeg dro til Ebay for å finne min, og jeg antar de fleste andre her har gjort noe lignende. Elbe har ingen grunn til å ha ei snelle i sortimentet som alle uansett kjøper i utlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd om Talicaen forsvinner fra Elbes sortiment, for den har jo noe for seg her til lands. Torsaen tror jeg ingen kommer til å savne. Den, sammen med Tyrnos, faller mellom de fleste stoler i norske farvann. stor, tung, dyr og høy utveksling...

Når det er sagt, hvor mange av dere som har Talica har kjøpt den i Norge? Jeg dro til Ebay for å finne min, og jeg antar de fleste andre her har gjort noe lignende. Elbe har ingen grunn til å ha ei snelle i sortimentet som alle uansett kjøper i utlandet...

Jeg regner med at det er der "hunden ligger begravet". Jeg synes jo det er forståelig at folk velger billig på nett, men det er et faktum at man da bygger opp om et system der man etter hvert må kjøpe det meste på nett, og service blir en dyr afære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt problemer med to accurate 400 bx2 sneller nå begge to har sviktet totalt og den ene fikk jeg netopp tilbake etter 3 måneder på reperasjon. Ellers kjøpte jeg en accurate 500n single speed av persa som har funka bra å har tatt 4 kveiter nå. Talica har jeg ikke testa ennå men har to kamerater som har måttet bytte kulelager i snelle sine etter noen turer

Endret av Hmelhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah...må se om jeg kommer meg utover da

Det må du gjøre Jonas. Mulig vi til og med kan by på en pils eller to, om Frank har tid til å handle for oss ;)

Jeg regner med at det er der "hunden ligger begravet". Jeg synes jo det er forståelig at folk velger billig på nett, men det er et faktum at man da bygger opp om et system der man etter hvert må kjøpe det meste på nett, og service blir en dyr afære...

Skaden er vel allerede skjedd, for det er veldig mange størrelser som aldri har vært tilgjengelig her. Norge er nok et snevert marked i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjøre Jonas. Mulig vi til og med kan by på en pils eller to, om Frank har tid til å handle for oss ;)

Skaden er vel allerede skjedd, for det er veldig mange størrelser som aldri har vært tilgjengelig her. Norge er nok et snevert marked i den store sammenhengen.

Joda du har rett i at norge er et lite marked, og på mange måter er skaden allerede skjedd, men det er lov å være bevist på å handle i norge.. viss man ønsker at det skal være en buisness rundt fiskeutstyr i norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har slike sneller, kostbare og med et relativt snevert bruksområde, et nokså begrenset marked i Norge. Hjelper ikke at Thunder fishing team kjøper fire av hver, det må fort litt mer til før det skal lønne seg å ha dem i sortimentet. På sett og vis skal man gi kred til Elbe for at de prøver... Dog er jeg helt enig med Maritim, vil man fortsatt ha et godt tilbud på fiskeutstyr, og et velfungerende serviceapparat her i landet må man bruke pengene her også. Dette er den klassiske casen med den lokale sjappa som var så bra, men som gikk konk, bare blåst opp litt. Det hjelper ikke å bare stikke innom og slå av en fiskeprat over en kopp kaffe, man må legge igjen noen kroner når man går også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du har rett i at norge er et lite marked, og på mange måter er skaden allerede skjedd, men det er lov å være bevist på å handle i norge.. viss man ønsker at det skal være en buisness rundt fiskeutstyr i norge...

Ser den, og absolutt enig med deg. Androsen min ble kjøpt hos Torshov. Kunne ikke tenke meg å kjøpe noe så dyrt uten å fikle med det først. Og da er jo en tur i butikken genialt :) Trivelig er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.