Gå til innhold
Fiskersiden

Frykter katastrofe for ørret på Hardangervidda


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Desinformasjonen fortsetter ?

http://www.dagbladet.no/2011/08/27/nyheter/fiske/orret/hardangervidda/17844086/

Noen som orker å ta tak i påstanden om at det er sportsfiskere som har spredd ørekyta som agnfisk på Hardangervidda - er det ikke opplest, vedtatt og dokumentert ettertrykkelig at den er spredd sammen med settefisk nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er antakelig spredd av fiskere og noe har kommet med settefisk, i fiskeguide for hardangervidda står det at i noen vann fant man faktisk 2 genetiske varianter ørekyte: den som stammer ifra norge men også en utenlandsk stamme. Hvis jeg ikke husker feil så ble vel holmetjønnan rotenonbehandla for ca 10 år siden, for å hindre spredning videre vest, er vel antakelig der kima har dukka opp igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingens om har sagt det ! Poenget er at en stor del av grunnen til ørekyteproblemet der oppe er pga utsetting av ørret. Så, for da å eliminere sprednigsfaren med ørekyte helt, så må man slutte å sette ut og spre ørret..

Tror nok folk har lært av den tabben, er nok strengere kontroll med settefisk anleggene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også en mulighet at ulovlig utsetting fra vann til vann har forekommet, jeg ser vell dette som litt mer sannsynlig enn "agnfisk" hypotesen. Sånn sett kan jo settefiskeanleggene være så sikre de vil, uten at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man burde sette ut ørekyte i fisketomme vann på vestvidda... En sportsfiskers drøm!

ingen ønsker ørekyte på vidda. Men problemet med denne diskusjonen er delvis at man stiller feil diagnose og delvis at man bruker helt feil retorikk om hvorfor vi vil ha ørret heller enn ørekyte.

som andre påpeker, HOVEDårsaken til at det er kommet ørekyte på vidda er som blindpassasjer med settefisk, ikke sportsfiskernes bruk av agnfisk. Selv om begge deler er galt burde man bli mye mer etterettelige. Og selv om kontrollen er blitt mye bedre vil man ALDRI eliminere risikoen for nye spredninger så lenge man holder på med ørretutsettinger. I tillegg er ørekyte MYE flinkere til å ta seg frem for egen maskin enn mange er klar over. Hvis den ved et uhell kommer over et vandringshinder vil den raskt ta seg videre. Og siden kyta gyter på vannplanter er det ganske stor risiko for at befruktede ørekyteegg fester seg på vadefuglers føtter og på den måten bringes videre. Disse tingene har ikke blitt adressert i det hele tatt i dagens ørekyt-diskusjon. Istedet er det hakk i plata om sportsfiskernes uvettige bruk av agnfisk.

Og til hvorfor man vil ha ørret heller enn ørekyt. Ja, dette vil vi vel alle. Men grunnene til dette har knapt noe som helst med biomangfold å gjøre, KUN med våre egoistiske behov, siden ørret har mye større nytte for oss mennesker enten som rekreasjonskilde og/eller mat. Og da bør man si det. Har nylig vært på vidda, og der var det satt opp advarsler om spredningsrisiko. Og det er vel og bra. Men når man presterer å skrive at "ørekyte er en stor trussel mot det naturlige økosystemet i høyfjellet" da skriver man egentlig mer enn man faglig sett kan stå inne for. Hvordan kan et økosystem som i stor grad er etablert av oss mennesker langt tilbake i tid (gjennom tidligere øreetutsettinger) sies å være noe mer naturlig enn et økosystem etablert av oss i dag? Som sagt, her er retorikken helt forfeilet, faktisk vil jeg gå så langt som å påstå at dette er tett opptil et bedrag! Når skal man klare å kalle en spade for en spade i denne og liknende diskusjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ørreten bare spise opp ørekyta da? Stemmer det.. norges dummeste fisk eier ikke matvett

he he, nå spiser nok ørreten opp en del kyte, og i mange vann med ørekyte har man jo observert mere stor ørret, i hvertfall til å begynne med. Men problemet er at mange vann er grunne, og det i disse områdene ørekyta oppholder seg, utenfor fiskespisende ørrets rekkevidde. Dessuten er ørekytas formeringspotensiale mye større enn hva ørretbestanden evner å "spise unna". Og ørekyta går på gytebekkene og spiser ørretegg, og de er næringskonkurrenter til små ørret. Derfor er kyta mer til skade enn til gagn for ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel temmelig naivt å tro a ikke ørekyte er spredd av sportsfiskere som har dumpet agnfisk også.

jo da, det har ingen nektet på. Men de undersøkelser jeg har sett, både genetiske og av annen art, tyder på at dette er en marginal forklaring sammenliknet med egenspredning og spredning som blindpassasjer med settefisk av ørret. Derfor blir det også helt feil å kjøre en så ensidig kampanje mot sportsfiskere i denne saken, som det man ofte ser. Særlig når dette mikses sammen med de andre tingene som jeg var inne på tidligere. Dette er en salig røre som ikke står til troendes rett og slett. Og en slik retorikk og misvisende skremselspropoaganda tjener ikke saken, selv om kanskje verden også vil bedras i dette tilfellet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sliter jeg med å se for meg at sportsfiskere på tur på vidda bærer med seg ørekyte over lange strekninger for å bruke de som agn, når det er så mye lettere å dra med mark og kunstagn. Det gir ingen mening å utsette seg for den ekstra vekten for å gjøre noe bevisst ulovlig og særdeles uansvarlig med så potensielt marginal forbedring av fangst. For meg virker dette mildt sagt søkt sammenliknet med sannsynligheten for at egg blir med vadefugl, at ørekyta selv kommer seg forbi hindre og at de har blitt med utsettinger av ørret. Altså, hvis jeg må dra med meg meiteustyr til bare en kortere økt mer enn 200 meter fra bilen begynner jeg å tenke hardt på om det ikke er mulig å parkere bilen nærmere eller finne en enklere tilgjengelig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som har innrømmet å ha båret med seg levende ørekyte som agn over relativt lange distanser for så å dumpe resten av de levende ørekytene i vannet.

Dette er sykt i våre øyne, men det var visstnok slik "alle" gjorde den gangen.

Legger til at det her ikke var prat om Hardangervidda.

Legger man til de sekundære spredningene fra slike ørekytebæringer så har disse "sportsfiskerne" spredd arten over ganske store områder.

Er dog enig i at fokus har lett for å bli noe ensidig i ørekytesaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger man til de sekundære spredningene fra slike ørekytebæringer så har disse "sportsfiskerne" spredd arten over ganske store områder.

Er dog enig i at fokus har lett for å bli noe ensidig i ørekytesaken.

Et lite spann med en håndfull ørekyter KAN nok etablere en bestand, og deretter være en kilde til videre spredning, og det har nok skjedd mange steder. Sånn sett er nok sportsfiskere ihvertfall indirekte skyld i en del av den spredningen av ørekyt vi har sett i Norge de siste 50 årene. Kanskje dette også er en MEDVIRKENDE årsak til at ørekyta har etablert seg i Øvre Hallingdal, og i perifererien rundt de østre delene av Hardangervidda. Men selv om ørekyta ganske raskt tar seg frem til nye områder på egen hånd dersom den først blir hjulpet over ett vandringshinder, den PLUTSELIGE og STORE etableringen over store deler av østvidda i løpet av veldig kort tid er ikke konsistent med bildet av sportsfiskeres utsetting kombinert med en påfølgende selvspredning. Som SMS er inne på, hvem gidder å dra med seg et spann ørekyt langt inn på Hardangervidda? Dette henger ikke helt på greip. Hvis sportsfiskere hadde gjort dette burde man ha sett en mye mer gradvis og noe mer langsom etablering, med tanke på at hver slik utsetting handler om noen få individer. Derimot er spredningsmønsteret man har observert HELT konsistent med en spredning sammen med ørretutsettinger, der det potensielt kan være snakk om hundre- eller tusenvis av ørekyte, spredd til mange vann på kort tid. Og genetiske studier har jo vist at det er NORSK ørekyte som har havnet på Hardangervidda. Så vidt jeg husker var det bare i noen få vann i Telemark at man fant ørekyte av en helt annen genotype enn ørekyter andre steder i Norge. Myten om utlendinger som tar med seg levende ørekyte til Norge er altså bare en myte - med unntak av disse få vannene i telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spann med en håndfull ørekyter KAN nok etablere en bestand, og deretter være en kilde til videre spredning, og det har nok skjedd mange steder. Sånn sett er nok sportsfiskere ihvertfall indirekte skyld i en del av den spredningen av ørekyt vi har sett i Norge de siste 50 årene. Kanskje dette også er en MEDVIRKENDE årsak til at ørekyta har etablert seg i Øvre Hallingdal, og i perifererien rundt de østre delene av Hardangervidda. Men selv om ørekyta ganske raskt tar seg frem til nye områder på egen hånd dersom den først blir hjulpet over ett vandringshinder, den PLUTSELIGE og STORE etableringen over store deler av østvidda i løpet av veldig kort tid er ikke konsistent med bildet av sportsfiskeres utsetting kombinert med en påfølgende selvspredning. Som SMS er inne på, hvem gidder å dra med seg et spann ørekyt langt inn på Hardangervidda? Dette henger ikke helt på greip. Hvis sportsfiskere hadde gjort dette burde man ha sett en mye mer gradvis og noe mer langsom etablering, med tanke på at hver slik utsetting handler om noen få individer. Derimot er spredningsmønsteret man har observert HELT konsistent med en spredning sammen med ørretutsettinger, der det potensielt kan være snakk om hundre- eller tusenvis av ørekyte, spredd til mange vann på kort tid. Og genetiske studier har jo vist at det er NORSK ørekyte som har havnet på Hardangervidda. Så vidt jeg husker var det bare i noen få vann i Telemark at man fant ørekyte av en helt annen genotype enn ørekyter andre steder i Norge. Myten om utlendinger som tar med seg levende ørekyte til Norge er altså bare en myte - med unntak av disse få vannene i telemark.

Et spann nå og et spann da, det blir endel av slikt.

Enkelte orker faktisk å bære spann med ørekyter ganske langt.

Jeg mener ikke med dette å si at jeg tror at sportsfiskere står bak den omtalte spredningen.

Har det alltid vært ørekyte i Norge?

Jeg har hørt påstanden om at den kom til Norge med tyske sportsfiskere, men har ikke trodd noe særlig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spann nå og et spann da, det blir endel av slikt.

Enkelte orker faktisk å bære spann med ørekyter ganske langt.

For all del, men hvis dette hadde vært forklaringen på hardangervidda burde man sett en mer gradvis økning i utbredelse, medmindre disse sportsfiskerne hadde koordinert sin virksomhet, og det virker vel i overkant konspiratorisk? ;)

Har det alltid vært ørekyte i Norge?

Ørekyte er en av de tidligste østlige innvandrerne i norsk fiskefauna etter siste istid. Inntil for 40-50 år siden var utbredelsen begrenset til de sentrale strøk på Østlandet, og hist og her langs grensen opp til Finnmark. Så startet arten å ekspandere. At sportsfiskerne spilte en stor rolle her til begynne med er nok hevet over enhver tvil, men bygging av fisketrapper i forbindelse med bygging av kraftverk, og konstruksjon av overføringstunneller, var nok vel så viktige faktorer. Men den eksplosive økningen i utbredelse vi har sett de siste 20-30 årene, er som sagt ikke helt forenlig med at det er sportsfiskere som er hovedproblemet. Noe av dette kan naturligvis skyldes at tidligere utsettinger gjort av sportsfiskere har ligget der som en tidsinnstilt "bombe" som ventet på å eksplodere, de trengte bare litt tid, noe som jo er vanlig når arter koloniserer nye områder. Men når det er en så eksplosiv økning på så kort tid over store områder kan det likevel neppe forklares med sportsfiskernes utsettinger. En systematisk spredning av settefisk derimot, noe som har foregått i stor stil over relativt korte tidsrom, er som nevnt en mye mer sannsynlig forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spann med en håndfull ørekyter KAN nok etablere en bestand, og deretter være en kilde til videre spredning, og det har nok skjedd mange steder. Sånn sett er nok sportsfiskere ihvertfall indirekte skyld i en del av den spredningen av ørekyt vi har sett i Norge de siste 50 årene. Kanskje dette også er en MEDVIRKENDE årsak til at ørekyta har etablert seg i Øvre Hallingdal, og i perifererien rundt de østre delene av Hardangervidda. Men selv om ørekyta ganske raskt tar seg frem til nye områder på egen hånd dersom den først blir hjulpet over ett vandringshinder, den PLUTSELIGE og STORE etableringen over store deler av østvidda i løpet av veldig kort tid er ikke konsistent med bildet av sportsfiskeres utsetting kombinert med en påfølgende selvspredning. Som SMS er inne på, hvem gidder å dra med seg et spann ørekyt langt inn på Hardangervidda? Dette henger ikke helt på greip. Hvis sportsfiskere hadde gjort dette burde man ha sett en mye mer gradvis og noe mer langsom etablering, med tanke på at hver slik utsetting handler om noen få individer. Derimot er spredningsmønsteret man har observert HELT konsistent med en spredning sammen med ørretutsettinger, der det potensielt kan være snakk om hundre- eller tusenvis av ørekyte, spredd til mange vann på kort tid. Og genetiske studier har jo vist at det er NORSK ørekyte som har havnet på Hardangervidda. Så vidt jeg husker var det bare i noen få vann i Telemark at man fant ørekyte av en helt annen genotype enn ørekyter andre steder i Norge. Myten om utlendinger som tar med seg levende ørekyte til Norge er altså bare en myte - med unntak av disse få vannene i telemark.

Ifølge boka fiskeguide på hardangervidda så er det to genetiske varianter ørekyte i halnefjorden og Lægreidvatnet en norsk og en utenlandsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge boka fiskeguide på hardangervidda så er det to genetiske varianter ørekyte i halnefjorden og Lægreidvatnet en norsk og en utenlandsk

dette har vært ukjent for meg (jeg har boka, men har åpenbart oversett dette). I så fall viser vel det at det er flere bidrag til dagens situasjon. Men foreligger det noen informasjon om genotyper i forhold til den geografiske fordelingen? Hvis det er slik at den "norske" genotypen forekommer i de fleste lokalitetene, mens den utenlandske kun forekommer i et eller noen få vann, tyder dette likefullt på at settefisk er HOVEDproblemet, men at man i tillegg har hatt en utsetting gjort av (utenlandske?) sportsfiskere, som til nå ikke har spredd seg like mye. Jeg skal være den første til å revurdere mitt syn dersom fakta viser noe annet enn det jeg hevder. Jeg har bare forsøkt å forhold meg til de fakta jeg tidligere har sett. Det er MYE som skurrer i denne debatten sånn den føres fra "offisielt" hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ening i at spredningen kan ha skjedd på flere forskjellige måter. Men hvis et vann på et relativt flatt område får ørekyte, tar det ikke lang tid før bestanden i det vannet har eksplodert og fisken spres seg opp og ned bekker. En annen ting er jo spredningen med settefisken, det er utrolig godt gjort å få med seg ørekyte der. Kan ikke ha sett nedi dunkene engang, skal være rimelig inkompetent får å få til det.(men jeg tror på at det har skjedd). Noe sånt kommer ikke til å skje igjen, brent barn skyr ilden osv

dette har vært ukjent for meg (jeg har boka, men har åpenbart oversett dette). I så fall viser vel det at det er flere bidrag til dagens situasjon. Men foreligger det noen informasjon om genotyper i forhold til den geografiske fordelingen? Hvis det er slik at den "norske" genotypen forekommer i de fleste lokalitetene, mens den utenlandske kun forekommer i et eller noen få vann, tyder dette likefullt på at settefisk er HOVEDproblemet, men at man i tillegg har hatt en utsetting gjort av (utenlandske?) sportsfiskere, som til nå ikke har spredd seg like mye. Jeg skal være den første til å revurdere mitt syn dersom fakta viser noe annet enn det jeg hevder. Jeg har bare forsøkt å forhold meg til de fakta jeg tidligere har sett. Det er MYE som skurrer i denne debatten sånn den føres fra "offisielt" hold.

det står ikke så mye mer om det men det er vel kun i disse to vannene som det er påvist utenlandsk ørekyte og de ligger helt inntil veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.