Gå til innhold
Fiskersiden

Mange tråder om "Sjøørrete biter ikke",konklusjon:


 Share

Recommended Posts

Jeg begynte å fiske aktivt etter sjøørret da jeg var 12, ca 25 turer senere, i en alder av 14 løsna det plutselig, og jeg begynte å få sjøørret jevnlig, minst en fisk per tur i snitt i hvert fall. For meg handlet sjøørretfiske om å utvikle en følelse, en 6. sans eller form for erfaring som forteller deg hvilke plasser, hvilke værforhold, hvilken tid på året og døgnet som er gunstig. Visse ting er ikke så lette å lære, men utrolig morsomt når man endelig får det til etter å ha slitt lenge, matte er en annen slik ting for meg.

Tror de dyktigste og mest meritterte fiskerne på forumet har noen døgn blanking bak seg, forskjellen er kanskje at de har lært mer av fiskeløse turer enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer jo alltid av de erfaringene man gjør, men ofte gjelder ikke de samme "reglene" på alle plaser. Har to plasser i Østfold jeg har god erfaring etter SØ og fått mye, men det de samme triksene funker ikke på den andre siden av fjorden. Hver plass har gjerne sine egne små vrier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke nødvendigvis dømme turene etter hvor mange fisk man får. Det kan da være en vellykket tur uavhengig av om man får fisk eller ikke. Det gjelder å lære så lenge man lever! De som kun konsentrerer seg om å få fisk, går nok glipp av noe..

Og det gjelder helt klart all slags fiske. Det gjelder å stille spørsmål omkring det som skjer! Det er slik man utvikkler seg som fisker.

Det som driver meg er tanken på at det jeg skal ut på byr på utfordringer, og er totalt uforutsigbart. Om jeg får fisk eller ei er en ting, men jeg prøver i alle fall å innta informasjon, lære noe på hver tur! Og så er det jo slik at man heldig vis aldri blir helt utlært [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall timer mellom hver SØ er mange og veldig spennende. Det er ikke morsomt å ikke få SØ, men det er endel av de erfaringene man må gjøre seg etterhvert som man fisker. Rom ble ikke bygd på en dag. Man blir derfor ikke ekspert på SØ heller på en dag. Jeg kommer ofte tomhendt hjem, men er veldig godt fornøyd allikevel. I går hadde jeg en stor ( ca. 2-3kg) på drag, men mistet den uheldigvis. Adrenalinet var på topp og hadde en vannvittig følelse på tur hjem. Helt sinnsykt. Jeg er også opptatt av at det skal være en naturopplevelse å drive med fiske. Herlig følelse av frihet og avslapping[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt viktig å ikke stresse når man fisker. Kona er mer irritert enn meg på at det sjelden kommer fisk inn døra etter en fisketur. Å komme bort fra jobb og unger, er en vel så god grunn til å fiske. Endelig tid til refeksjon og ro, tenker jeg. Man blir veldig filosofisk når man er sportsfisker, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av 270667

Det er absolutt viktig å ikke stresse når man fisker. Kona er mer irritert enn meg på at det sjelden kommer fisk inn døra etter en fisketur. Å komme bort fra jobb og unger, er en vel så god grunn til å fiske. Endelig tid til refeksjon og ro, tenker jeg. Man blir veldig filosofisk når man er sportsfisker, eller?

Har erfart at fisken som regel tar idet tankene er et annet sted og man mentalt ikke er tilstede[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er ikke alltid like lett, og det skal det heller ikke være!

God å høre at folk legger vekt på helheten rundt dette fisket, komme seg ut å nyte naturen, ha det artig og soss sammens med andre likesinnede!

En klok mann, tror det var Isac Newton, skrev en gang noe om at "Vann og elver fanger det kloke mennesket til tanke og undring, mens dåren bare går bevisstløs forbi" (ikke helt korrekt sitat men..) Dette kan vel overføres til sportsfiske også, hvor noen bare går bevisstløs forbi gromplassen å dunker med sluk eller vifter med flue, mens andre setter seg ned tar en kaffe tår og studerer omgivelse og forhold før de begynner å fiske!

For meg blir sø-fiske mere en jakt enn fiske, jakten på den store som har røpet seg der ute, eller som jeg har en anelse av at står i den strømkanten bak det skjeret![ :) ] Om ikke jeg får den i dag, så skal jeg klare å lure den en annen dag!

Ikke for å skryte, men hadre fakta, jeg har tatt i gjennomsnitt over 100 sjøørret hvert år på flue i en 10-11år nå, som jeg har fisket aktivt etter sø. Klart man tar med seg mye lærdom, men det geniale er at man aldrig vil bli helt utlært i dette gamet! Hadde det ikke vært for at dette fisket byr på variasjoner, opplevelser og nye ting hele tiden hadde jag sluttet for lenge siden. Blir til tider lei også, men vender stadig tilbake i jakten på de store[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Spør samboen om det....Mark og dupp i Nordmarka. Ble lei av å følge med. La stangen fra seg. Duppen forsvinner. Dukker opp. Kommer sigende mot bergnabben der vi satt. Hun opp, frenetisk, for å stramme inn lina. Duppen stanser under nabben. En rugg av en ørret på mellom 50 og 60 cm står i ro i et par sekunder før den "lukter" lunta. Duppen forsvinner i rekordfart. Og vekk er den....

Hehe.

sitat:Opprinnelig postet av speycast

eller når du setter deg ned for å slappe av litt da pleier den og nappe og da må man opp og stå og vente til det napper igjen og vere klar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sånn sette meg ned og glane fyr, men det er mest fordi jeg er oppgitt etter 3-4 timer....gang på gang :)

Har vært ute 7-8 ganger nå (null fisk) for å prøve å finne gromsteder, men det er ikke lett med mindre du vil stå skulder til skulder med andre fiskere.

Prøvd flue, børstemark, sluk, bomber, meite....det meste :)

Løsner nok etterhvert, og da sitter jeg vel å skryter i stedet for å være oppgitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Har vært ute 7-8 ganger nå (null fisk) for å prøve å finne gromsteder, men det er ikke lett med mindre du vil stå skulder til skulder med andre fiskere.

Prøvd flue, børstemark, sluk, bomber, meite....det meste :)

Løsner nok etterhvert, og da sitter jeg vel å skryter i stedet for å være oppgitt ;)

Jeg hadde mye den samme følelsen som du beskriver her....var nok litt frustrert[ :) ] Men så ble jeg med en kar som lærte meg litt om det å bruke kartet aktivt for å lete opp gode plasser der få andre går......da løsna det[ ;) ] SØ på 1,6 kg på første forsøk[ ;) ]

Så.....ikke gi opp, "lytt til erfarne fiskefolk" ....eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mange "tvilstilfeller" gjennom årene, og sikkert mange med meg. Og debatten har gått rundt dette flere ganger også. Det er svært vanskelig noen ganger å fastslå det. Bildet viser en fisk som ikke er utvokst.

Likevel er min oppfatning at det er en laks. Svært smalt haleparti og derav det typisk antallet skjell mot fettfinnen, utpreget v-stil (selv om den kan lyve som liten), leppe bakkant flukter så og si med øyets bakkant (selv om også den kan lyve som liten), smalere hode, svært få prikker under midtlinje.

Men... nå er det jo andre faktorer som sikrere bestemmer arten, det vet vi vel de fleste av oss. Helt sikker er jeg ikke, men nesten...

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å få sjøørret er ikke oppskrytt. Det handler mest om lokalkunnskap og tiden du bruker ute. Er fisken der, så får du'n (stort sett).

I noen få perioder er den lausbitten og forsiktig, men utover det kan du få den på alt mulig av fluer. På sluk har jeg fått flest på små Cobra'er, eller kanskje på en Morild, men nå skal det sies at jeg fisker svært sjelden med annet enn flue.

Dette er ikke noe hokus pokus, men av og til gjør andre ting seg gjeldende; noen ganger må du kunne kaste ut litt for å nå den litt lenger der ute, noen ganger må du "gjemme" deg litt bedre enn andre ganger, noen ganger vil bytte av spissmaterieale til flurocarbon være riktig, noen ganger må du gi fisken akkurat det riktige etc.

Det jeg forsøker å si er at alle disse store eller små tingene i fellesskap er med på å avgjøre om du får fisk eller ikke, og totalen er noe du bare lærer deg over lengre tid ved erfaring. Derfor går det noen måneder, eller noen år, før de fleste "får teken". Helt normalt det.

Nå er det vel likevel sånn at de som støtt får fisk, ihvertfall penere fisk, er MYE ute. Hjemme i godstolen eller foran pc'en blir det lite, medmindre du ikke spiller Flysim flyfisher simulator :-)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.