Gå til innhold
Fiskersiden

Ny kystmeitepers på kveite.


GStrike
 Share

Recommended Posts

Synes du har funnet deg et spennende sted. Burde være greit med strøm, byttedyr, og ikke for bratt helling. Dybden er fin, og viss bånn er som du tror, burde ting ligge til rette. Jeg bruker fersk sei som agn, og relativt stor krok. Krokstørelsen velger jeg, fordi jeg synes det er greiste måte å presantere seifilet pent, ikke fordi du trenger så stor krok for å krøke fisken. Agnet mitt er ca 20cm seifilett som jeg fester med agnstrikk. Med såpass stort agn slipper du å plages for mye med hyse og smålyr..

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm var joo faktisk sånn jeg fiska også :o brukte 5/0 6/0 sirkel krok og hel småsei som var en 15-20 cm på ene stanga og seifile av en sei på 35-40 cm på en annen stang og såå brukte jeg en 3 stang med hel smålyr og såå kasta jeg litt med en 4 stang som jeg veksla litt med på og brukte litt av vært av småsluker, woblere jigger og jerkbaits som jeg testa ut men det var mere for og teste ut et par nye stenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vert ute mange turer? Man kan selvfølgelig ikke vente å få kveite på hver tur. Men har man vert veldig mange ganger på et sted å aldri fått sorten, er det jo greit å se seg om etter nye plasser....

Jeg har aldri satsa så seint på høsten, så det har jeg ingen erfaring med, jeg fisker mest fra påsken og utover sommeren...

Veit ikke når den begynner å trekke dypere, men det er det kansje noen andre som kan svare på.

Har man satt seg slike mål er det bare å brette opp erme, og kjøre på!

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har satt av 15 dager for og skaffe den kveita såå har ikke forlangt og fåå den :D meen var mere ment som da veit jeg at jeg faktisk har fiska på et sted som kan gi kveite og på en måte som kan få kveita til og bite såå da erre bare for meg og satse videre på den plassen og håpe på det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konge :)

Hvor lang tid tok det å få den inn å hvor mange heftige utras før den ga seg ??

Tror jeg brukte et sted mellom 30 og 45 minutter. Kveita hadde ikke så mange heftige utras, da var den på 16kg jeg fikk i vår mye heftigere. Denne holdt mest bare bunn og var sykt tung. Hadde den oppe ved overflata et sted mellom 10 og 20 ganger, og de eneste utrasene den hadde var når den stupdykka til bunnen igjen. Men den visste virkelig hvordan den skulle bruke tyngden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fangst, man trenger ikke alltid dra langt til havs for å finne de store :)

Du spør etter digitalvekt :::

http://www.ebay.co.uk/itm/Digital-Hanging-Luggage-Fishing-Weight-Scale-20g-40Kg-/250875882877?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3a695e2d7d

Jeg har brukt etpar av disse, 20 kr inkludert frakt, kan vel ikke bli billigere. Kroken er utsatt for rust, men litt WD40 etter hver tur hjelper. De er heller ikke vanntett, men tåler fint litt regn.

Jeg har testet mine mot treningsvekter opptil 30 kilo, og de er nøyaktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fangst, man trenger ikke alltid dra langt til havs for å finne de store :)

Du spør etter digitalvekt :::

http://www.ebay.co.u...=item3a695e2d7d

Jeg har brukt etpar av disse, 20 kr inkludert frakt, kan vel ikke bli billigere. Kroken er utsatt for rust, men litt WD40 etter hver tur hjelper. De er heller ikke vanntett, men tåler fint litt regn.

Jeg har testet mine mot treningsvekter opptil 30 kilo, og de er nøyaktige

Bruker en slik vekt selv, funker fint den.

Hadde ett lite "uhell" ved at den lå litt fuktig.

Så skriften forsvant helt.. kom tilbake etter litt tørking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny tur ned på kaia sist helg, og en kompis fikk ei kveite på 13kg. Fin debutkveite for han det! :)

I tillegg mistet han ei ved senebrudd, og jeg mistet også ei.

Fikk meg en ny tur igår, som resulterte i to torsker på et par kg, og ei brosme på 6,46kg. 220g unna pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kanon! Gratulerer! Og så på sluk! Det hogget kjente du tenker jeg.... Hva veide dyret?

Den veide 32 komma ett eller annet.

Ble tatt 3 kveiter mellom 31,8 og 33kg på den kaia i løpet av 4 uker...

Ellers har jeg laget ei facebook-side som tar for seg en del av fiskingen her oppe, hovedsaklig fra kaiene.

http://www.facebook.com/pages/Kystmeite-i-Harstad-og-omegn/205299032857737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veide 32 komma ett eller annet.

Ble tatt 3 kveiter mellom 31,8 og 33kg på den kaia i løpet av 4 uker...

Ellers har jeg laget ei facebook-side som tar for seg en del av fiskingen her oppe, hovedsaklig fra kaiene.

http://www.facebook.com/pages/Kystmeite-i-Harstad-og-omegn/205299032857737

Utrolig kult med slikt fiske mitt i byen! Området er utvilsomt et eldorado for fiskeintresserte. Har satt av halvannen "kveiteuke" på grøtøyvær til sommeren, fantastisk sted, gleder meg sykt til å reise tilbake dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Grøtavær er nydelig. Kjempeutgangspunkt for all slags flatfisk. Kommer til å dra dit med båten i løpet av sommeren.

Var der for første gang i fjor sommer og hadde ei fantastisk uke! Skjønner godt at du planlegger båttur dit. Går du helt fra Tromsø? Er heldig å kjenne en som har slekta derfra. Vi var begge enige om at den turen skulle bli tradisjon. Vi var heldige med været, og livet som kveitefisker var godt å leve, så det ble med målretta kveitefiske. Av andre arter ble det stort sett torsk, sei og brosme. Planen for kommende sommer er imidlertid å tilbringe litt lengre tid der, så da kan det jo bli aktuellt å satse målretta på andre arter. Utrolig flott skjærgård helt lokalt, i tilegg til fjella og fjorden forøvrig... Et bittelite skår i gleden, var noen lange lenker som kunne se ut som et forlatt blåskjellanlegg e.l. Dette burde jo vert fjernet, men ellers var det jo bare magisk. Ser for meg at målretta spettefiske bør være intressant. Har du forslag til andre ting vi kunne/burde prøve oss på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig fra Ervika ikke så langt ifra fergekaia på stornes. Min far har båt ikke så langt unna der. Kjenner dessuten mange fra Grytøya. Har egentlig ikke fisket noe særlig der ute enda, men tror nok at rødspetta bør like seg godt der ute og ytterst i toppsundet. Vi fikk en gang store mengder flott torsk utenfor grøtavær midt på sommeren. Dette var torsk som i utseende og kvalitet var som skrei. Stor makrell har jeg også fått lengre inn i toppsundet. Uer er det gode muligheter for selv om den har blitt relativt sjelden å få i Harstad området. Når har du tenkt deg dit? Har jo tilgang på en stor båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig fra Ervika ikke så langt ifra fergekaia på stornes. Min far har båt ikke så langt unna der. Kjenner dessuten mange fra Grytøya. Har egentlig ikke fisket noe særlig der ute enda, men tror nok at rødspetta bør like seg godt der ute og ytterst i toppsundet. Vi fikk en gang store mengder flott torsk utenfor grøtavær midt på sommeren. Dette var torsk som i utseende og kvalitet var som skrei. Stor makrell har jeg også fått lengre inn i toppsundet. Uer er det gode muligheter for selv om den har blitt relativt sjelden å få i Harstad området. Når har du tenkt deg dit? Har jo tilgang på en stor båt.

Bare si ifra om du skulle trenge en dekksgutt en gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig fra Ervika ikke så langt ifra fergekaia på stornes. Min far har båt ikke så langt unna der. Kjenner dessuten mange fra Grytøya. Har egentlig ikke fisket noe særlig der ute enda, men tror nok at rødspetta bør like seg godt der ute og ytterst i toppsundet. Vi fikk en gang store mengder flott torsk utenfor grøtavær midt på sommeren. Dette var torsk som i utseende og kvalitet var som skrei. Stor makrell har jeg også fått lengre inn i toppsundet. Uer er det gode muligheter for selv om den har blitt relativt sjelden å få i Harstad området. Når har du tenkt deg dit? Har jo tilgang på en stor båt.

Nøyaktig dato er ikke satt, men rundt månedskifte juni/juli er sansynlig. Skal si fra når dato er spikra. Hadde jo vert artig om vi kunne finne på et felles "sprell"! I vår båt er det bare plass til to fiskere, men det hadde jo vert hyggelig med et møte. God mat, god drikke og en hyggelig fiskekonk med grøtavær som ramme, høres jo langt fra feil ut... Og er vi heldige med været i tilegg.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.