Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitejigg stang....


Maritim
 Share

Recommended Posts

Jeg er skeptisk til ekstremt lette stenger, spesielt til havfiske der bruken er ekstra tøff. Det skjer så klart fremskritt på materialfronten, men så lenge grunnstoffene er de samme tror jeg det finnes en "kritisk masse" for alle ting. Stanga er jo temmelig ny, men i løpet av sesongen vil man forhåpentligvis få høre litt erfaringer fra praktisk bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank har hatt gjester som har knekt ei SG 20-40lb, 300 g, på ei 14 kgs kveite. Stanga er utrolig lett og med rask aksjon for lengden og normalt betyr dette lett og stivt karbonrør. Det er som vanlig spinkelt grunnlag å felle dom etter en brekasje. Jeg er som Palkr noe sjeptisk om greiene er for lette. Nanostenger som er på moten nå er ofte tyngre pga kvaliteten på resin. Karbonet er det samme som øvrige stenger men mikropulver iblandet bindemidlet til duken gjør blanken tyngre men også seigere og mer tolerant for ovalisering og brudd. Det er utrolig å se hva enkelte nanoestenger tåler av markløft og rykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid i markedet etter ei ny og bedre kveitestang..

Har fisket litt med Savage Jigstick 6'6" 30-70lb og likte den veldig godt. En nytelse å bruke sammenliknet med tyngre stenger jeg har brukt før. Men det er jo synd hvis de har lett for å knekke.

Likte denne stanga til akkurat dette fisket. Den er lett (veldig viktig egenskap) og stiv i tuppen slik at hver minste bevegelse med stangtuppen overføres til jiggen. Med fisk på, opptil 50 kilos kveite, virker den slett ikke stiv lenger.Veldig fin aksjon såvidt jeg kan bedømme. Likte også at den har snellefeste i "jern". Plastikk/grafitt, selv om den heter fuji og sikkert holder i massevis, gir en litt dårlig følelse..

Så hvis jeg skal ha meg ei stang med lignende egenskaper, og som har høyere kvalitet på klinga, hva skal jeg se på? Japanske speedjiggingstenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelbegrepet ang Japanske jiggstenger virker å være " se på"...High end stenger er noe utilgjenngelig på et sparsomt antall webshopper. Smiths, Jigging Master , Black Hole er mye omtalte stenger men ikke så lett å få labbene på. JigNPop er soloforhandler i USA på JM; Smiths stenger kan skaffes fra JDM tackle feks, Black Hole lyktes ikke jeg med fra JigNPop men Hafnor fikk til dette.. Jiggstenger kan også skaffes fra Asia el få disse custom bygget men er betydelig dyrere. Det finnes noen enkle og gode alternativ : OTI er vel regnet som en moderat priset god jiggstang for pengene, samme er Spinal Rods, disse skaffes enkelt fra store aktører Melton, TD i USA. Shimano Blue Rose og Zenaq også fra europeiske nettshoper. En lovende nettshop er også Terminator Tackle. Skal man gå for en typisk tuna jigg stang må man imidlertidig godta at disse er betydelig kortere enn vi tradisjonelt fisker med her hjemme. Ofte i str orden 5-5,4 fot. Jeg har kjøpt noen slike stenger, ikke for at jeg "speedjigger" men pga den parabolske aksjonen og kjempeegenskaper under kjøring av kveite. Eneste lille bakdelen jeg har funnet med dette er rekkevidde med båtfiske ifht propeller...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skal ha meg en ny stang + snelle til neste sesongs kveitefiske , og istedet for å lage en egen tråd håper jeg det er greit at jeg bruker denne tråden...

Har vært i butikk å sett på et par stenger , den ene er Savagegear jigstick 20-40 lbs. Denne stangen likte jeg godt , og av erfaringen her inne synes det som at den er grei til kveitefiske men at det har vært noen stangbrudd. Har det gått greit ang reklamasjoner med de stengene som har brukket ?

Den andre stanga jeg så på var en Shimano Beastmaster jigger , 1,83m 160-420g. Veldig lett fin stang , likte den godt , fikk en god følelse. Stanga var merket " heavy " , regner med det henvises til aksjonen. Noen som har erfaring med nemte stang , er den veldig stiv under kjøring av fisk ? I følge Shimanos hjemmeside veier den rett over 300g.

Et annet alternativ er bestilling fra utlandet.

Når det gjelder snelle synes jeg valget er enklere , selv om ikke noe er bestemt. Blir vel sannsynligvis en Accurate , Shimano Talica eller en Avet Raptor...tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.