Gå til innhold
Fiskersiden

Ut å jakte håkjerring


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Klokken 15.32 torsdag ettermiddag tikket følgende melding fra Mikael inn på telefonen min: ”Nu hade jag en håkjerring med ända upp till båten innan den fick av linan. Dom är väldig stora J. Men jag behöver ståltafsar”.

Der og da ble det bestemt at fisketuren min bror Torbjørn og jeg hadde planlagt lørdag, måtte inneholde et element av håkjerringfiske. Mikael ble ringt opp, og han var selvsagt klar for å prøve lykken igjen til helgen. Han kunne ellers fortelle at fisken han hadde hatt helt oppe ved båten var mellom to og to og en halv meter lang. Fortommen hadde bestått av nylontau, noe som fungerer utmerket på stor sei. På haiskinn av sandpapir hadde tauet derimot kommet til kort, og røket da to mann prøvde å få kontroll på fisken.

En håkjerring på vel to meter er ikke veldig stor til arten å være, men likevel mer enn stor nok. Og for å ha reell sjanse for eventuelt å kunne lande en slik skapning, trengs det skikkelig utstyr. Dermed ble Jan kontaktet, og som alltid hadde han utstyr og kunnskap å dele av. Owner-kroker i størrelse 16/0 ble handlet inn på Campelen på Bryggen, og fredag kveld ble det komponert takkel som kunne skremt ondemannen i motbakke ute i Jan sitt nybygg.

Lørdag morgen var vi tidlig på havet, og for noen forhold vi ble servert. Blikkstille hav og sol fra blå himmel gav rene sydhavsstemningen, og når fem meter med to millimeter tykk mono, ti meter med tre millimeter tykk wire og kroker store som håndflater ble koblet på en Shimano Tiagra 30 fylt med 1300 meter 0,41 multi, fikk også fisket en slags sørlig ånd over seg.

Strategien for dagen var å agne opp håkjerringstangen med noen solide seier, slippe saligheten til bunns og la stangen fiske av seg selv, mens vi fisket etter andre ting. Etter fem minutter hadde vi en kilos- og en tokilossei på dekk, og disse fikk æren av å bli senket ned i dypet med hver sin svære krok gjennom skallen. På med knarren, stangen på plass i holderen, og så var det bare å vente.

IMG_2124.JPG

Agnrigg til håkjerring.

Vi plukket raskt opp noen makreller som ble seiagn, og det tok ikke mange minuttene før Mikael hadde på en solid fisk. Hel makrell var fasiten, og det var litt av en fisk som kom til syne noen minutter senere. Seien var dessverre ikke så veldig feit, men til gjengjeld skikkelig lang. Vekten stoppet på 10 480 gram. En grei start på dagen, liksom.

IMG_2117.JPG

Mikael med storsei, 10 480 gram.

Ti minutter senere var det hos Torbjørn det hugg tungt, også denne gang på hel makrell. Etter en seig fight kom en noe kortere, men langt feitere, sei enn den forrige, sigende. Vekten stoppet på 9400 gram, noe som er 240 gram mer enn min egen seipers. Typisk, siden jeg har 150 fiskedager i året, mens Torbjørn har maksimalt 14. Uansett, en nydelig sei, og ennå var dagen ung.

IMG_2122.JPG

Torbjørn med ny seipers, 9400 gram.

De neste timene førte med seg mye sei og nesten like mye makrell. Seien hadde mindre gjennomsnittsstørrelse enn ved de tidligere turene våre i sommer, og de fleste fiskene lå mellom to og fire kilo. Til gjengjeld var makrellen nokså stor, og vi fikk opp flere eksemplarer som snuste på kilosgrensen. Min største for dagen fikk 880 gram ut av vekten, noe som er årsbeste.

IMG_2127.JPG

Årsbeste på makrell, 880 gram.

Like over klokken 13.00 begynte det å tikke i Tiagraen, og pulsen min steg betraktelig. Jeg gjorde meg klar til det som potensielt kunne bli mitt livs kamp, men denne ble jeg raskt og effektivt snytt for. Fisken min bror stod og pumpet på midtskips ble nemlig tyngre og tyngre, og det ble etter hvert klart at det ikke var noen håkjerring som hadde funnet seien i dypet. Torbjørn på sin side måtte dra opp både en levende og to døde sei, et kiloslodd og ti meter med wire. Sånn kan det gå.

Været fortsatte å være fint hele dagen, men håkjerringene glimret med sitt fravær. Sei og makrell var det mer enn nok av, men de store så vi ikke mer til. Min største for dagen var under syv kilo, for all del en flott fisk, men det hjelper ikke når lillebror vinner med flere kilo. Det totale antallet fisk vi fikk denne dagen har jeg ikke kontroll på, men jeg endte i alle fall på 27 sei og 10 makrell.

IMG_2129.JPG

Min største for dagen.

Klokken 16.00 gav vi oss for dagen, uten kjerring, men med vel 20 kilo renskåret seifilet og et bærenett med havålagn.

IMG_2133.JPG

Et utvalg av dagens fangst.

Den kommende uken skal det jaktes conger over en lav sko, og det blir forhåpentligvis ikke så lenge til håkjerringen får seg et nytt forsøk heller. Vi vet i alle fall hvor de bor…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser att Jan har lært leksa si. Så ska kjerring tackler se ut. Dere ska dokk få noen tips. Jeg ser att ene kroken er wireløkka tredd ifra "ryggen" på kroken den bør dere skifte så ni trer den ifra fremsiden for att den ska kroke bedre. Dere ska tre på seien mye lenger frem i snuten. På bilde så er allt for mye av krokgapet blokert.

Kroken ska sitte rett innenfor leppene på agnfisken.

Lykke til videre!

P.s har dere noen plan vad dere ska gøre hvis dere plutselig har ein firemeters i overflata? Tenker da på sikring av fisken for måling og fjerning av krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, folkens...

Jeg ser att Jan har lært leksa si. Så ska kjerring tackler se ut. Dere ska dokk få noen tips. Jeg ser att ene kroken er wireløkka tredd ifra "ryggen" på kroken den bør dere skifte så ni trer den ifra fremsiden for att den ska kroke bedre. Dere ska tre på seien mye lenger frem i snuten. På bilde så er allt for mye av krokgapet blokert.

Kroken ska sitte rett innenfor leppene på agnfisken.

Lykke til videre!

P.s har dere noen plan vad dere ska gøre hvis dere plutselig har ein firemeters i overflata? Tenker da på sikring av fisken for måling og fjerning av krok.

Heisann.

Glemte jo helt å skrive at dette var Gotland-takkel, selv om Jan presiserte dette. Litt av en konstruksjon, forresten. At kroken er feil vei er nok min feil. Jeg som lagde dette takkelet. Den er riktig vei på takkelet som Jan lagde ;). Takker ellers for gode tips angående agn. Jeg har aldri fisket etter kjerring før, så agningen ble fri fantasi og trass... Hva sikring, måling og avkroking gjelder tror jeg vi var bra rustet. Hadde solid tau med ekstra krok til kjeften, tau til sporden, tau til å få rundt eventuell fisk og oppunder brystfinnene, samt mye annet tauverk for sikkerhets skyld. Vi var også tre mann i en solid båt. Hadde med to kraftige tenger og en avkrokingstang, samt målebånd og mykt tau som kunne fungert som oppmålingsmateriale, for senere, nøyaktig oppmåling. Om vi var forberedt på en firemeters skal jeg ikke si sikkert, men føler vi tok de fleste forhåndsregler i alle fall. Når det er sagt er dette glade amatører på tur, og erfaring fra dette fisket er det ingen som har. Så igjen, takk for gode råd. Vi har lyst å prøve oss igjen.

Ekstremt dårlig å ikke få håkjerring...

Tar selvkritikk...

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, folkens...

Heisann.

Glemte jo helt å skrive at dette var Gotland-takkel, selv om Jan presiserte dette. Litt av en konstruksjon, forresten. At kroken er feil vei er nok min feil. Jeg som lagde dette takkelet. Den er riktig vei på takkelet som Jan lagde ;). Takker ellers for gode tips angående agn. Jeg har aldri fisket etter kjerring før, så agningen ble fri fantasi og trass... Hva sikring, måling og avkroking gjelder tror jeg vi var bra rustet. Hadde solid tau med ekstra krok til kjeften, tau til sporden, tau til å få rundt eventuell fisk og oppunder brystfinnene, samt mye annet tauverk for sikkerhets skyld. Vi var også tre mann i en solid båt. Hadde med to kraftige tenger og en avkrokingstang, samt målebånd og mykt tau som kunne fungert som oppmålingsmateriale, for senere, nøyaktig oppmåling. Om vi var forberedt på en firemeters skal jeg ikke si sikkert, men føler vi tok de fleste forhåndsregler i alle fall. Når det er sagt er dette glade amatører på tur, og erfaring fra dette fisket er det ingen som har. Så igjen, takk for gode råd. Vi har lyst å prøve oss igjen.

Tar selvkritikk...

Høres ut som om dere er meget godt forberet for ei stor hai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende ass...håkjerring skal tas på første forsøk.Bare spør Sverre

Jeg tar som nevnt alt på egen kappe. Har hørt rykter om at alle drar kjerring på første forsøk i nord, og at de 17 neste turene de er med på bare er fordi det er så digg med sjøgang og fiskelukt på hendene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fisk og Rask,

Kunne du gitt et noe bedre "hint" hvor storseiene fanges? Har sett litt på sjøkartet her, og det blir som nålen i høystaken. 270 meter dypt, og ikke så langt fra havet...?

Ellers veldig morsomt å lese om fisketurene deres.

Vel, tror ikke vi skal utbasunere for mye om gromplassene på et åpent forum. Send meg en PM med det du lurer på du, så skal vi prøve å geleide i riktig retning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.