Gå til innhold
Fiskersiden

Suppe på småtorsk ++


EiF
 Share

Recommended Posts

Hei! Har bedrevet kystmeite et par ganger i det siste, og har i den forbindelse opparbeidet meg en respektabel frysepose med små torsk, sei og hvitting (liker best å ta de med meg hjem når de kroker seg for dypt til å settes tilbake).

Leste et sted at man fint kunne koke suppe på fisk som var for små/beinete til å filetere.

er det noen som har noen gode oppskrifter eller fremgangsmåter for å gjøre dette? Er ganske dreven på kjøkkenet men ikke på fiskesuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei! Har bedrevet kystmeite et par ganger i det siste, og har i den forbindelse opparbeidet meg en respektabel frysepose med små torsk, sei og hvitting (liker best å ta de med meg hjem når de kroker seg for dypt til å settes tilbake).

Leste et sted at man fint kunne koke suppe på fisk som var for små/beinete til å filetere.

er det noen som har noen gode oppskrifter eller fremgangsmåter for å gjøre dette? Er ganske dreven på kjøkkenet men ikke på fiskesuppe.

Jeg går ut fra at du er klar over minstemålet på torsk, som er 40 cm i Sør-Norge. Det er du nok, siden du skriver at du heller tar dem med hjem enn å kaste dem tilbake til måkene, siden de er dypt kroket. Kan vi som fisker med agn i sjøen gjøre noe for å unngå å ta livet av for mye småtorsk? Jeg har jo selv opplevd dette, og hvis alle har samme erfaring, blir det drept mye torsk under minstemålet av sportsfiskere. Det er jo særlig de aller minste som er verst. Noen tanker?

Her er forresten linken til sidene til Fiskeridirektoratet som omhandler minstemål - og de gjelder også for sportsfiskere: http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/minstemaal

Når det gjelder suppespørsmålet: selvsagt kan du lage suppe på småtorsk. Du kan bruke all slags fisk i sjøen til dette. Har selv lagt fin suppe på berggnebb, blåstål og diverse andre småfisker. I Middelhavsområdet hiver de oppi alt mulig i gryta, og det blir godt, men mye bein! Det er bare å følge en vanlig suppeoppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du er klar over minstemålet på torsk, som er 40 cm i Sør-Norge. Det er du nok, siden du skriver at du heller tar dem med hjem enn å kaste dem tilbake til måkene, siden de er dypt kroket. Kan vi som fisker med agn i sjøen gjøre noe for å unngå å ta livet av for mye småtorsk? Jeg har jo selv opplevd dette, og hvis alle har samme erfaring, blir det drept mye torsk under minstemålet av sportsfiskere. Det er jo særlig de aller minste som er verst. Noen tanker?

Her er forresten linken til sidene til Fiskeridirektoratet som omhandler minstemål - og de gjelder også for sportsfiskere: http://www.fiskeridi...iske/minstemaal

Når det gjelder suppespørsmålet: selvsagt kan du lage suppe på småtorsk. Du kan bruke all slags fisk i sjøen til dette. Har selv lagt fin suppe på berggnebb, blåstål og diverse andre småfisker. I Middelhavsområdet hiver de oppi alt mulig i gryta, og det blir godt, men mye bein! Det er bare å følge en vanlig suppeoppskrift.

et tips for å unngå for mye bein i suppa er å koke av beina for seg selv, og så helle krafta og kjøttbitene over i suppegryta etterpå.

for øvrig bra at du setter fokus på overbeskatning av småtorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk alle de små, og gjerne litt strandkrabber, sngler, albueskjell o.s.v til lage super suppekraft, sil av og tilsett øvrige ingredienser. Fileter større fisk, skjærer i biter og tilsetter desse 5 min før servering. Da får du utnytta småtteriet til god smak, men slipper å sloss med beina.

P.s. Du bruker selvfølgelig beingrind og hode på den større fisken i kraftkokinga også.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting du kan teste er å bruke sirkelkrok. det kan gi litt bedre kroking. selvfølgelig godt mulig for småtorsken å sluke for det, men er vel verdt et forsøk iallefall.

eventuelt prøve andre plasser for å finne steder uten masse småtorsk.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting du kan teste er å bruke sirkelkrok. det kan gi litt bedre kroking. selvfølgelig godt mulig for småtorsken å sluke for det, men er vel verdt et forsøk iallefall. eventuelt prøve andre plasser for å finne steder uten masse småtorsk.

En liten avsporing, men jeg må bare si at det er hinsides mye småtorsk i sjøen. Ihvertfall her i Stavangerområdet. Har dykket i 31 år nå, men aldri sett så mye småtorsk/yngel i sjøen. Enkelte ganger går de i store stimer og beiter på grunna.

Ikke det at en ikke skal følge minstemålet uansett, men det ser veldig bra ut med tanke på torskefisket fremover hvis dette fortsetter ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! hadde helt glemt denne posten jeg. Tusen takk for masse gode svar!

Jeg må også takke for informasjonen angående minstemål på torsk, dette var jeg ikke klar over. Jeg pleier alltid å sette ut så små fisk uansett, men syntes det er dumt å sette tilbake fisk som helt åpenbart ikke vil klare seg. Nuvell, sirkelkrok neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.