Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmegjorte pyntesurringer


nordmøring
 Share

Recommended Posts

I noen år hadde jeg hatt ei havfiskestang stående i en krok som jeg egentlig hadde likt veldig godt å meite med. Jeg tok den derfor frem igjen og fjernet de gamle ringene som var både bøyd og full av rust. Lakken ble også fjernet da den falt av i store flak. Det var litt arbeid å fjerne lakken uten å skade selve klingen, men da nye ringer,lakk og surretråd dukket opp i posten var den klar. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å lage noe pynt, men etter å ha begynt monteringen av ringene virket den litt naken så jeg surret den med en enkel bokssurring. Ble langt i fra fornøyd med resultatet, men jeg skal jo bare ha den som reserve- og gjestestang.
pic1.jpg
pic1a.jpg

Etter å ha bygd flere stenger uten pynt i løpet av våren og sommeren, som noen juniorer har glede av, bestemte jeg meg for å bygge et komplett sett havfiskestenger. Settet vil etter hvert bestå av fire-fem stenger for alt fra mikrofisk til håkjerring.
Med dette i bakhodet var det bare å begynne å trene på pyntesurringer. Da er det kjekt å ha noen gamle stenger å trene på og en god tilgang på tråd som er både billig og enkel å få tak i. Vanlig sytråd er greit til dette formålet og er overraskende grei å arbeide med. Hadde det ikke vært for at den er litt ullen, hadde den faktisk vært ok til ringsurringer på billigere stenger.Under er noen enkle surringer som til tross for at de er enkle, ser ok ut.

pic2.jpg

pic3.jpg

Denne havnet på ei av haspelstengene mine ei natt. Må nok frem med barberbladet og fjerne den og gjøre jobben om igjen når jeg er mer våken :rolleyes2:
pic4.jpg

Til slutt en jeg holder på med for øyeblikket. Denne vet jeg ikke kommer til å bli vellykket. Mønstret blir for stort til stanga og jeg får ikke lukket mønstret. Med en undersurring i riktig farge, kunne den kanskje blitt ok. Nå skal jeg fortsette med den til jeg står fast. Noe kommer jeg til å lære av dette også.
pic5.jpg

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter at en pakke fra MudHole med surretråd havnet i postkassa forrige uke, ble fristelsen for stor. Ei av forcemasterstengene måtte få en facelift. Den hadde sprukket og flasset lakk etter et ublidt møte med fjell. Heldigvis var alle ringene uskadd så det var bare kosmetikken det måtte gjøres noe med.

FM-skjter.jpg

FM-wraps.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ei surfsang for haspelsnelle som jeg har tenkt å bygge om til multiplikatorstang. Har også ringene til ei liggendefra forsøket på å importere ei multiplikator surfstang fra England i sommer. Det ente med at den todelte stanga kom fram som ei femdelt stang...men har ringene så planene r å bruke disse.

Fremgangsmåte finner jeg sikkert på youtube, men kan noen foretlle meg hva jeg trenger å kjøpe for at dette skal bli bra. Ta utgangspunkt i at jeg ikke har noe verktøy, bare stang og ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvordan du har tenkt å gjøre jobben. Skal du snu snellefestet må du mest sansynlig ha nytt og dermed også eventuelt nytt for- og bakgrep. Lar du dette være som det er spørs det om stanglengden er den samme. Er importstanga di kortere, må det sikkert ekstra ringer til. Det samme om haspelstanga er mykere enn multistanga. Det viktige her er at lina ikke kommer i kontakt med stanga under kastet og kjøring av fisk. Mye som må bestemmes før man setter i gang :|

Det du må kjøper er surretråd og lakk til ringene. Så må du ha barberblad til å kutte tråd med, saks kutter ikke nært nok. Til nød kan et blad til tapetkniv brukes. Og en stangrotor er kjekk å ha når man påfører lakken, for ikke å glemme når lakken skal tørke.

http://www.grandesfl...tangbygging.htm er jo nesten naboen din :rolleyes2:

Her finner du allt du trenger

http://acidrod.com/index.html

http://www.mudhole.com/

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke snu stangfestet, siden det ikke er ringer på nederste del. (tredelt stang), men lurer likevel på å fjerne snellefestet. På donorstanga var det nemlig et

glidende snellefeste slik at plassering av snella kan justeres etter forgoddbeffinende. Men er ikke sikker på om dette passer med diametern på surftsanga jeg har. Men dette blir i så fall et senere prosjekt. Foreløpig er det kun ringene som skal byttes.

Den donorstanga er like lang som den som skal få nye ringer. Mykheten aner jeg ingenting om, siden jeg aldri fikk prøvd donorstanga. Men har en grei formel for hvordan ringene skal fordeles, så får vel teipe dem på og rett og slett sjekke om det er nok. Hvis ikke får jeg vel bare bestille en ekstra ring eller to. Ringene er forøvrig Fuji ringer.

Ringene får jo forsjellig plassering fra dagens ringer, så her må det vel litt pynt til for å dekke over stedene der det har vært ringer...

Ellers takk for utsyrsliste.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt bygge stenger i en gruppe, men når man skal begynne på pyntesurringene kaster man ut kjerring, unger og bikkja, stenger døra, slår av TVn og telefon og konsentrerer seg totalt om opp, ned, høyre, venstre, plusser, kryss, omganger osv. Ikke spesielt sosialt med andre ord :(

Gimbo.

Her finner du ei excel-fil som gir deg et utgangspunkt for plassering av ringene

http://acidrod.com/acidrod_layout.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke for å spørre dumt, men har du prøvekastet stanga med en multisnelle? Det er jo en mulighet for at du ikke trenger å gjøre noe som helst med stanga,

Det blir for få ringer, og har en fix ide om at kastefølelsen blir bedre om ringene kommer på riktig side av stanga, uten at det finnes noe vitenskapelig eller rasjonell kunnskap omd ette fra min side. desuten har jeg lyst å gjøre dette...

Har foresten bestilt stangrotor fra ebay i dag :-)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt meg en sånn her:

http://www.ebay.com/...=item4ab089122f

Med den farten kan du få problemer med å få stangepoxyen til å bli jevn om du bruker en high build type (LS Supreme HB, Flexcoat HB er de jeg har prøvd). Min erfaring er at 10 rpm er maks for denne typen. Jeg har ikke prøvd disse i low build. ProKöte og Bullard Diamond II derimot har jeg prøvd opp til 36 rpm med godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den farten kan du få problemer med å få stangepoxyen til å bli jevn om du bruker en high build type (LS Supreme HB, Flexcoat HB er de jeg har prøvd). Min erfaring er at 10 rpm er maks for denne typen. Jeg har ikke prøvd disse i low build. ProKöte og Bullard Diamond II derimot har jeg prøvd opp til 36 rpm med godt resultat.

Takk for tipset. Men low build og high build i denne sammenheng er ukjente begreper for meg. Men ok, har ikke kjøpt epoxy enda så da får jeg vel gå for ProKöte eller Bullard Diamond II da :-)

Ellers mulig det blir en tur inn til nærmeste metropol (Harstad) i morra for å mase litt på Parabolflua etter tråd til ringene og slikt så jeg får kommet i gang straks rotoren er her...og når den kommer må jeg vel ut i snikkarbua og snekre et slags stativ...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers mulig det blir en tur inn til nærmeste metropol (Harstad) i morra for å mase litt på Parabolflua etter tråd til ringene og slikt så jeg får kommet i gang straks rotoren er her...og når den kommer må jeg vel ut i snikkarbua og snekre et slags stativ...

Da har rotor kommet. Kjøpte tråd i går, men "eksperten" på stededs fiskeutsyrsjappe påstod at det eneste jeg trengte var tråd. Ellers var lakk alt jeg trengte mente han.

Da jeg var sammen med kone og dritlei ettåring ble det ikke tid til å lete etter epoxy uansett. Men fant noe hurtigtørkende 2 komponent greier på OBS, som jeg kjøpte.

Men aner ikke om dette er kosher i denne sammenheng.

Så trenger råd:

1 Trenger jeg bare lakk eller bør jeg bruke epoxy på surringene. (dete er ei surfstrang som skal få nye ringer, så den må jo tåle litt belastning)

2. Hvis jeg skal bruke epoxy, er denne god nok? --- Casco Strong Epoxy Super quick: herder på 90 sekunder

Svar mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd 1: Glem cascolimet!

Råd 2: Bestill Flexcoat Lite her: http://www.grandesfluefiske.no/Fiskeutstyr/stangbygging.htm

Råd 3: Besøk denne adressen og se videoene om ringsurring, blanding og påføring av epoxy. http://www.mudhole.com/Rod-Building-101/Videos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da er stanga ferdig. Dvs den har stått i en krok og vært det i en uke alt. Så får vel ta mot til meg og finne meg ei kai å teste den på :-)

Ble nok ikke så pent som i bildene over, men det ble ikke så verst syns jeg. hadde trood det skulle se verre ut med mine 10 tommeltotter.

I alle fall, tak for råd, tips og ikke minst inspirasjon til å komme i gang med noe jeg har tenkt på i månedsvis...og nå har jeg jo utsyret som skal til, så kansje man prøver seg på å bygge en stang fra grunnen av neste gang :-)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trening og fargekontroll mens USPS flytter rundt på stangemnene mine.

DSCF0406.jpg

DSCF0412.jpg

Lys blå og grønn skal bytte plass og noen slakke tråder, men ellers forholdsvis fornøyd.

Virkelig flott resultat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk tidligere bestilling på to stenger som skal til Tyskland som presang i sølvbryllup. Den ene er sendt mens den andre har ventet på mer tråd som dukket opp tidligere i uka. I dag har jeg gjort unna siste rest og var veldig fornøyd med resultatet. Det eneste som gjenstod var endesurringer og ringer. Ene endesurringen gikk greit og den andre så ut til å gå helt som planlagt den også. Men så, i det jeg kuttet løs fra festet hendte dette:

DSCF0445.jpg

Og når jeg slakket ut tråden på endesurringen:

DSCF0446.jpg

:growl:

Nå Har jeg funnet frem to flasker. På den ene står det "PRODUCT OF SCOTLAND" på og den andre "BEAM-CLERMONT FRANKFORT, KENTUCKY USA" på. Får kanskje legge ut en rapport om tilstanden til de to over helga :sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.