Gå til innhold
Fiskersiden

To kystmeiteturer uten nevneverdig resultat


Stian N E
 Share

Recommended Posts

I helga fikk jeg mulighet til litt fiske både lørdag og søndag.

Lørdag formiddag tok jeg turen til Knattvold ytterst på Hurum. En spennende plass hvor det bla har blitt tatt lange, skate, sei, torsk, lyr og div flatfisk fra land. Man kan fiske "grunt" inne i bukta, fått fløyfisk og sø der før, men snur man seg litt utover treffer man dyprenna som strekker seg inn i bukta, der finnes bla lange og kanskje dukker en liten skate opp ?

Kort fortalt var den ingenting som dukket opp på lørdagen, rett og slett merkelig stille. Jeg fisket med to stenger på dypet, en inne på grunna. Fikk etterhvert selskap av en kompis, han hadde et par "run" det var det. Uansett, alltid trivelig på tur !

DSCN0551JPGliten.jpg

Rigget og klart for kontakt med fisk, men fisken var tydeligvis ikke klar for kontakt med meg..... :blink:

Søndag tok jeg turen til ytre deler av Drammensfjorden, i nærheten av Berger. Planen var div flatfisk og kanskje en sø som bifangst. Har fått sø, torsk, skrubbe og sandflyndre på plassen tidligere. I dag var det først og fremst småtorsken som var på hugget, fikk maaange. Ellers ble det en liten skrubbe som ikke kunne motstå reka.

DSCN0568JPGliten.jpg

Liten skrubbe med stor reke :lol:

Var en stille og fin dag ved fjorden, mange som var ute både på land og vann. Så flere båter som dorget, et par fluefiskere på jakt etter sø og en haug kajakkpadlere.

DSC01049jpgliten.jpg

Venter spent på pipekonsert fra nappvarslerene etterfulgt av en heftig kamp med en kajakk :wacko:

Alt i alt to fine turer selv om fiske til tider var veeeldig tregt.

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å komme seg ut da, fangst eller ei, ivertfall når det er nogenlunde vær.. Har vert på den første plassen ved et par anledninger, ser jo überkul ut på sjøkart, og fint på land også, men fangstene har uteblitt. Har stort sett taua småtorsk. Har ved noen anledninger fått opp desse merkelige markene som bor i et rør og har en stor vifte i enden. Relativt dypt utfor der ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å komme seg ut da, fangst eller ei, ivertfall når det er nogenlunde vær.. Har vert på den første plassen ved et par anledninger, ser jo überkul ut på sjøkart, og fint på land også, men fangstene har uteblitt. Har stort sett taua småtorsk. Har ved noen anledninger fått opp desse merkelige markene som bor i et rør og har en stor vifte i enden. Relativt dypt utfor der ja..

Litt enig der, ang plassen, ser helt knall ut på dybdekart, må jo finnes spennende arter nede i renna der ! .....men opplevd mange dødtimer selv.

Har fått lange ved flere anledninger og synes det er litt "eksotisk" til landfiske og østlandet å være.Vet også om skatefangst derfra, igrunn det som lokker meg tilbake igjen selv etter flere "blanketurer" dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Litt enig der, ang plassen, ser helt knall ut på dybdekart, må jo finnes spennende arter nede i renna der ! .....men opplevd mange dødtimer selv.

Har fått lange ved flere anledninger og synes det er litt "eksotisk" til landfiske og østlandet å være.Vet også om skatefangst derfra, igrunn det som lokker meg tilbake igjen selv etter flere "blanketurer" dit.

Synd det ikke ble helt den store fangsten. neste gang sitter storfisken :) Ellers fin rapport og morsomt bilde av den lile flyndra med den "store" reka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig der, ang plassen, ser helt knall ut på dybdekart, må jo finnes spennende arter nede i renna der ! .....men opplevd mange dødtimer selv.

Har fått lange ved flere anledninger og synes det er litt "eksotisk" til landfiske og østlandet å være.Vet også om skatefangst derfra, igrunn det som lokker meg tilbake igjen selv etter flere "blanketurer" dit.

Har fått 3 langer, en kloskate som såvidt runda 100 gram (antar det er den du sikter til) og en torsk rundt 10 kg på denne plassen, men har på 95 % av turene endt opp med et knippe småtorsk og et par sypiker, inkludert de 10 siste turene. Det er forresten noe ok lyr på grunnene og kantene der ute, men sjukt lett å miste utstyr med bare skarpe hyller i stein under vann.

Allikevel gøy å fiske en såpass sjeldent dyp plass fra land på østlandet

Jeg har fiska mest etter flatfisk på grunnsida etterhvert, men etter et par gode torskegytinger er det så mye småtorsk at kroken sjelden får ligge lenge nok.

Langt mellom godfangstene med andre ord, men fortsatt et sted jeg drar jevnlig. Er jo fint der ute også og sjelden/aldri mye folk.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått 3 langer, en kloskate som såvidt runda 100 gram (antar det er den du sikter til) og en torsk rundt 10 kg på denne plassen, men har på 95 % av turene endt opp med et knippe småtorsk og et par sypiker, inkludert de 10 siste turene. Det er forresten noe ok lyr på grunnene og kantene der ute, men sjukt lett å miste utstyr med bare skarpe hyller i stein under vann.

Allikevel gøy å fiske en såpass sjeldent dyp plass fra land på østlandet

Jeg har fiska mest etter flatfisk på grunnsida etterhvert, men etter et par gode torskegytinger er det så mye småtorsk at kroken sjelden får ligge lenge nok.

Langt mellom godfangstene med andre ord, men fortsatt et sted jeg drar jevnlig. Er jo fint der ute også og sjelden/aldri mye folk.

.

Jepp, var miniskata di jeg siktet til, husker jeg leste om den for noen år siden, har ikke klart å glemme den :) ...jeg vil veldig gjerne ha skate fra land her østpå !

Da har vi nok samme opplevelse av plassen, stort sett maaange timer mellom noe spennende, men holder faktisk noen ganger at muligheten er der :)

Blir nok flere turer dit på meg og, kanskje prøve litt fra andre siden av bukta igjen også, der fikk jeg jo fløyfisk og flatfisk, fant også en tangsprell i en pytt og som jeg ikke klarte å lure..

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt to fine turer selv om fiske til tider var veeeldig tregt.

Ikke helt ukjent for de som har kystmeita i Oslofjorden det der....

Men en fin rapport lell, og det er rart med disse plassene man har trua på - tur etter tur er optimismen skyhøy til tross for få fangster å skrive hjem om. Men bare vent, bonusfisken sitter til slutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.