Gå til innhold
Fiskersiden

Glomma, gjedde, lake og annet som svømmer


kjernsmoing
 Share

Recommended Posts

Ettersom det har blitt noen høst turer til Glomma tenkte jeg skulle slå til med en samle rapport.

Noen dager før 10.10.2011 ble det vasking av båten så den var klar til dyst 10.10.2011

29092011282.jpg

Før vask

Etter vask 29092011283.jpg

10.10.2011.

Vi hoppet i båten ca halv fire og dro opp til beengen. Utenfor der ble det et napp, men gjedda tok abbor-jiggen min. :(

Etter dette ble det ikke noe napp og vi dro hjem uten fast fisk. Vi hadde utforsket Glomma litt og var kun litt misfornøyde

DSCN1793.jpg

På vei oppover elva

DSCN1801-1.jpg

litt dårlig bildekvalitet, men var på vei hjem.

16.10.2011

Da ble det en tur til. Det ble testing av noen andre plasser. Denne gangen ble det 1gjedde på ca 2kilo. Et par små napp ble det også + et ganske kraftig utras før gjedda takka for seg, tipper kanskje 3-4kilo. Har ikke bilder av fisken fordi det dritt kamera ikke ville ta bilde.

22.10.2011

Da var det helg igjen og ny båttur. Denne gangen ble det noen napp og en gjedde på ca 1,5kilo.

Denne hadde et sår på andre siden av kroppen, er det et tegn på større fisk som har gått til angrep nylig eller kan det være fra den var kun noen hundre gram??

IMG_20111021_135704-1.jpg

6.11.2011

Da ble det ny tur, og håpet var stort da vi kjørte sikksakk mellom skjæra oppover elva. Var vel 3+ grader, men med hansker og buff er ikke kulde noe problem. Vi kom frem til en vik vi har fått et par gjedder før og begynte å kaste baits. Det ble ikke noe og ba bestemte vi oss for å dorge oppover elva. og ikke så lenge etter på var det fast fisk. En grei gjedde på litt under 2 kilo. Etter at vi hadde drevet ned strekningen vi dorget tok vi en tur til og da ble det fisk igjen. Samme størrelse. Også neste gang ble det fisk, nesten akkurat lik den å.

Etter dette bestemte vi oss for å dra hjem til middag.

IMG_20111106_124307-Kopi.jpg

Enda et dårlig bilde, tror det var pga lyset. Må isåfall få meg et nytt kamera. den minste av de tre gjeddene litt under 2kilo

så på fire turer ble det 5 gjedde alle fra 1,5kilo-2kilo. Er ikke super bra, men må vel være fornøyd :)

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja,kjempebra dette her! Så at gjedda hadde tatt abborjiggen din.Bruk ca 0.40 fluorcarbon som fortom til abboren,så går det stort sett bra. :)

Får kjøpe meg en rull da, men hvordan skal jeg skjøte den med multin, og hvor lang fortom er smart å ha? 30cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.11.2011

Denne tåkefulle dagen dro vi ut ca 12-1 tiden.

20112011343.jpg

Vi kom ut i båten og begynte å dorge.

Når det ikke blir noe bestemmer vi oss til å dra til ``hot-spottet `` og etter bare et par min med dorging kommer det en fin lyd fra snella til kameraten min. gjedda hadde tatt den oransje Rapala wobbleren

Han tar opp stanga og etter en liten kamp og en litt problemer med håving pga en litt liten håv og litt kløning ligger den der.

20112011335.jpg

20112011337-Kopi.jpg

Den hadde et lite sår under ryggfinnen noe jeg tror kan være fra en større gjedde.

Den ble veid i hoven til ca 3kilo, ble tatt noen bilder av og sluppet ut :)

20112011342-Kopi.jpg

20112011341.jpg

Her er bilder av deler av såret, fortsatt dårlige mobil bilder.

Etter dette dorget vi litt mer og kastet litt, men vi fikk ikke mere og dro hjemover gjennom tåkehavet mens det ble mørkere å mørkere

20112011345.jpg

Det er ikke så dårlig bilde, bare veeeeeldig mye tåket.

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiska litt lenger opp enn udnes aldershjem. På andre siden av haga ja..

takk for tipset om årnes :)

Har hørt det fra noen andre, men er litt langt og kjøre med den båten jeg har.

Det blir jo også så fort mørkt nå :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da ble det laketur!!!! :thumbsup:

Det ble bål og tre laker. En mini, mini og to på 400gram og 40cm.

Alle ble tatt på en type paternoster tackle med en abborbit som agn. dette ble pælma fra en steinrøys ca 8-12meter ut i elva. Det ble ikke så lang tur fordi fattern frøs sånn, det gjorde vel jeg å :coldb::notfair:

Ble ikke noen bilder, men legger med noen fra forrige båttur.

20112011349.jpg

Det ble to slike små gjedder på kompisen min og en...

20112011352.jpg

ja en harr, på ca 500gram

20112011351.jpg

Alle fiskene ble tatt på en rød og oransje rapala.

Jeg fikk ingen, det er kun den ene wobbleren vi får fisk på.

Her er denhttp://www.megafishingtackle.com/rapala-original-floating-9cm-5g-f09-bcf-fishing-lure-9167-p.asp bare den vi har er vel ca 12centimeter????

God jul!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en liten rapport da.

Lørdag den 3.12??

Det ble mekking av paternoster tackle og forberedelser til ca kl 18.30. Etter det var det bare å ta på seg støvlene og sekken som var full av ved og traske ned til steinrøysa ved Glomma.

Vi (jeg og en kamerat) satt opp 2 stenger hver med abbor som agn før vi satt i gang bålet. når vi hadde varmet oss litt sjekket vi stengene.

j03122011364.jpg

jeg strammet bremsen løftet opp stanga og i enden av snøret var det noe som nappa litt, ikke en stor fisk, men en fisk. det viste seg å være en liten lake på ca 30cm. jeg løsnet kroken og slapp den ut i det kaldet vannet igjen.

Kompisen min hadde fisk på begge stengene sine og det var to laker på ca 30cm det å. den ene slapp ut, men den andre ble kakket på grunn av at vi ikke fikk ut kroken uten gi laken en liten operasjon.

03122011369.jpg

Så fikk kompisen min en til lake, denne var på samme størrelsen den å. litt over 30cm.

Så ble det toddy og kvikklunsj og annet snacks, før jeg får fisk på kroken.

dette er større lake sier jeg til kameraten min. Der veldig stor forskjell på en lake og en gjedde som kjemper. Det er en dobbel utbryter jeg litt skuffet. ingen større fisk, bare to som var akkurat like store som de andre litt over 30cm.

Etter krokløsning og kalde fingre ble de sluppet ut.

03122011375.jpg

Så sa det stopp! klokka var vel litt på 9. Vi prøvde lengre fra land, nærmere land, større agn biter mindre agn biter, vi prøvde og sveive inn en meter hvert 10 min, Ingen ting funka. 11 ga vi oss og trasket hjemover men mye lettere sekker.

edit: Hvordan endrer man tråd navnet?? er jo ikke akkurat høst nå :P

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: Hvordan endrer man tråd navnet?? er jo ikke akkurat høst nå :P

Rediger det første innlegget ditt i denne tråden så får du tilgang til overskriften der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så ble det lakefiske i 2+ grader i romjula,, hvem hadde trodd det.

Vi brukte dobble paternoster tackler, med cirkel og J krok i str. 0/2.

Krokene ble agnet opp og kastet ut i den kalde glomma med noe skrap av noen stenger.

Fisk ble det fort og fatter`n fikk den første laken en liten krabat på rundt 500gram. så fikk jeg fisk og fatter`n en til, mens storebror måtte se vi dra opp fisk uten å få noe. (han som mente han var så mye bedre til å fiske en meg) :ass:

DSCF0244-Kopi-1.jpg

Det ble flere små laker, og jeg mistet en som jeg syns så litt større ut,, ikke stor,, men kanskje opp under kilo`n.

brutter`n fikk også lake på rundt 400gram. Vi grillet pølser og spiste smultringer.

Det ble fler laker før fatter`n og brutter`n begynte å prate om å gå hjem,,,, så da pakket vi sammen stengene å traska hjemover...

MEN,,, den store overraskelsen var når jeg skulle rense lakene som hadde blitt kroket dypt.

et par var smellfeite og når eg åpnet magesekken så det ut som om det var to små laker som lå inntil hverandre,,, men de hadde bare et hode!!!!!!.. :o wtf!!!,,,,, men så så jeg det,,, det var en frosk, :lolu:

DSCF0271-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,, var morro å endelig få en over kilo`n..

,, har brukt cirkel og J krok i str 2/0 fra mustad,, men syns avkroking er vanskelig uten å drepe fisken, Har noen noen gode tips på lakekroker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen bilder:

DSCF0339.jpg

DSCF0336.jpg

Så et litt spesielt bilde... Hva er dette????????? Var ca 6cm langt å lå i magesekken på laken som måtte bøte med livet pga dyp kroking..

DSCF0353.jpg

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,, var morro å endelig få en over kilo`n..

,, har brukt cirkel og J krok i str 2/0 fra mustad,, men syns avkroking er vanskelig uten å drepe fisken, Har noen noen gode tips på lakekroker???

Skarpe J kroker i størrelse 1/0 og 2/0 fungerer bra, f.eks Owner Mosquito. Fest kroken i skinnet på agnet slik at krokspissen er fri og ikke vent for lenge med tilslag. Når du ser det napper gir du littegrann slakk og så gjør du tilslag. Bruk avkrokingstang og matte så vil du oppleve at lakene på godplassen din blir større og større for hver gang du ser dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.