Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor er UV-lyset blått?


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

tja... hvis det nå er tilfelle slik som Dan sier, så ville det jo blitt et ganske mørkt blått eller lilla lys, og ikke den lyseblåe som er.

Etter at jeg hadde postet denne kom jeg til å tenke på hvilke farger som egentlig er tilgjengelige. Hvis den bare lyste uv ville man jo ikke sett om lyset var på eller ikke, så en indikasjon bør det jo være. Og stort sett alle de andre fargene er allerede brukt i andre sammenhenger.

Eller kan det være at det er nok med blått glass for å synliggjøre at lyset er på ?

Hvordan ser en påslått blacklightpære ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den synlige lyseffekten er gjort med vilje pga sikkerhetshensyn.

det har jeg forsåvidt sagt allerede.

forøvrig lurte jeg på dette fordi jeg tenkte jeg burde anskaffe meg en lykt som bare er UV til å lyse opp tacklene uten å miste nattesynet, og så begynte tankene å vandre. Og siden det er konsekvent lyseblått lys i alle UVlamper jeg har sett, lurte jeg på om det er en grunn til at det er akkurat den fargen som er valgt. (vel helt konsekvent er det ikke, blacklight er vel ikke blått?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he grunnen til at det er blått har jo jeg allerede sagt. ;) Uv lys vil bli mer og mer synlig jo nærmere de synlige blåfrekvensene det kommer.Du kan ikke få blått lys til å bli gult(blått + gult =grønt) heller ikke rødt(blått +rødt=lilla)

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i farger og lys vil det alltid være overganger.Når dette er sagt er alt lys egentlig usynlig,vi ser ikke lyset kun effektene av det.Det menneskelige øye kan med andre ord ikke se effektene av uv og ir lys,sliksom det kan med det "vanlige lyset".Unntaket for uv lys er når det fluoreserer,da ser vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen (fluoriserende) stoffer har den egenskapen at når de tilføres energi fra ultrafiolett stråling så sender de ut synlig lys. Dette synlige lyset kan være blått eller andre farger.

PS: Egentlig finnes det ikke farger. Farger er kun et triks hjernen bruker for å skille mellom synlig lys med ulike bølgelengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øynene våre er ikke like følsomme for alle fargene, sjekk denne grafen: http://en.wikipedia....sensitivity.png

Eyesensitivity.png

Så hvis lampa sender ut like doser uv, fiolett, og blått, vil nok fiolett "drukne" i det blå lyset, siden øyet er så mye mer følsom for det.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.