Gå til innhold
Fiskersiden

Mystisk laksedød


Haralds
 Share

Recommended Posts

Tragedie. Kjenner elva meget godt. Det har vært tilfeller av laksedød tidligere, men da helst under tørkeperioder der elva kommer langt over 20 grader. Dette er helt unormalt om høsten, selv med lav vannføring. Så høy temp i kombinasjon med liten vannføring og lavt oksygennivå er neppe årsaken denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... det var kjedelig sak.

Håper man finner ut hva årsaken er.

Spesielt kjedelig hvis det var mere laks enn normalt i år.

Vel, mer fisk enn normalt var det ikke, etter hva jeg forstår.

Men det har vært mye stor fisk, mot normalt. Loneelva er en nærmest legendarisk smålakselv hvor smålaksen ikke bare har vært tallrik, men svært liten :)

I år tror jeg kanskje at nærmere 2/3 av fisken har vært mellomfisk, noe som er nærmest oppsiktsvekkende, men som forsåvidt følger resten av vestlandet hvis jeg ikke tar feil. Tror det i det alt vesentlige har vært mellomfisk over hele linja, noe som ihvertfall må regnes som spesielt :)

Vi har faktisk elver hvor det knapt har vært gyting og lakseyngel på uminnelige tider som har opptil et par hundre mellomlakser :)

Så med tanke på størrelse tenker jeg man kan regne det som et godt, om enn noe spesielt år i Loneelva. Hva angår antall fisk derimot, vil jeg tro det er under middels.

Får bare håpe fisken hadde fått gytt fra seg i størst mulig grad, samt håpe at det står nok fisk igjen til å fylle ut resten av potensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare håpe fisken hadde fått gytt fra seg i størst mulig grad, samt håpe at det står nok fisk igjen til å fylle ut resten av potensialet.

det er jo ikke noe unormalt at en stor del av den utgytte laksebestanden dør; dette er jo regelen snarere enn unntaket. Normalt skyldes jo dette soppinfeksjoner i kjølvannet av gytingen, i dette tilfellet ser det ut som årsaken er en annen (få av disse fiskene ser soppbefengte ut). Men forutsatt at laksene har rukket å gyte kan vel dette neppe kalles noen stor tragedie? Medmindre også de befruktede eggene har strøket med da...? Uansett er det ikke akseptabelt at fisk dør pga forurensning, hvis det er årsaken i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.