Gå til innhold
Fiskersiden

Lurer på om det blir lakserømming pga Berit?


Steinar
 Share

Recommended Posts

http://www.kvasir.no...e=startsiden.no

Litt å lese på.

Om det er noen som har eller burde ha nøkkelen på svaret er det onæringen selv. Men det er INGENTING som tyder på at tallen de opererer med er korekt.

Takk for linken. Hva er det som tyder på at tallene er feil da? Lurer oppriktig, er ikke ute etter å kverulere altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mye vind i trøndelag og norland håper jeg oppdretterene er sitt ansvar bevist og at vi slipper noen rømninger av o-laks pga uværet, er ikke optimist .

... og det kan komme mer:

I etterkant av stormen «Berit» har Fiskeridirektoratet fått inn fleire meldingar om truleg rømming.

Fiskeridirektoratet: Rømming etter uver

Link:

http://fiskeridir.no/akvakultur/aktuelt/2011/1111/roemming-etter-uver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FHL og Fiskeriministeren har en nullvisjon så de kan jo bare ta det rolig da.

Noen tror på Julenissen...

Nei man håper såklart at det ikke blir mere "uhell" nå, men man kan jo ALDRI sikre seg 100% når det gjelder naturkrefter eller

alt annet av tenkelige og utenkelige uhell som kan intreffe. Hva med en større båt som er i drift i storm etc?

Var vel en båt som ganske nylig kjørte rett igjennom en merd en eller annen plass i landet. Slikt kan jo skje flere ganger.

Det har jo ikke akkurat blitt færre merder langs kysten de siste 10 årene.

Steril oppdrettsfisk og kontroll på lakselusen tror jeg er veien å gå og fortsette med.

Pluss man må vurdere volumet pr. region av oppdrettsfisk, og noen plasser bør man helt sikkert ikke ha oppdrettsvirksomhet.

Det har alltid vært bråk rundt villaksen, ser ut som den historien fortsetter som før. Bare nye ting det bråkes om nå enn for 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samband med fleire tilfelle av rømming, ynskjer Fiskeridirektoratet og halde publikum oppdaterte om kva som vert gjort for å avgrense skadane av dette.

Fiskeridirektoratet: Oppdatering av rømmingssituasjonen

Link:

http://fiskeridir.no/akvakultur/aktuelt/2011/1211/oppdatering-av-roemmingssituasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FHL og Fiskeriministeren har en nullvisjon så de kan jo bare ta det rolig da. Noen tror på Julenissen... Nei man håper såklart at det ikke blir mere "uhell" nå, men man kan jo ALDRI sikre seg 100% når det gjelder naturkrefter eller alt annet av tenkelige og utenkelige uhell som kan intreffe. Hva med en større båt som er i drift i storm etc? Var vel en båt som ganske nylig kjørte rett igjennom en merd en eller annen plass i landet. Slikt kan jo skje flere ganger. Det har jo ikke akkurat blitt færre merder langs kysten de siste 10 årene. Steril oppdrettsfisk og kontroll på lakselusen tror jeg er veien å gå og fortsette med. Pluss man må vurdere volumet pr. region av oppdrettsfisk, og noen plasser bør man helt sikkert ikke ha oppdrettsvirksomhet. Det har alltid vært bråk rundt villaksen, ser ut som den historien fortsetter som før. Bare nye ting det bråkes om nå enn for 100 år siden.

Jeg har en visjon: all laksefiske er gratis.

er det da ok at jeg fisker overalt der jeg vil?

i mitt hode er det resultatene som betyr noe og ikke visjonene, de er jo kun et resultatmål.

har FHL og Fiskeriministeren et resultatmål som er uoppnåelig, ja er min første tanke.

Hadde jeg vært dem så hadde jeg vært mer opptatt av resultatene og styrt ut ifra dem.mulig de kunne ha hatt noe å vise frem da,

likte innfalsvinkelen din på slutten, det er løye hvordan et fiskeslag kan engasjere,

Om hundre år er allting glemt, er et gammelt ordtak, ovenfor villlaks kontra o-laks virker det som om vi må omskrive det det litt:

om et par uker så har stormen blåst over og vi kan bare kjøre på,

utrolig hvordan ansvaret fraskrives over hele fjøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Marine Harvests oppdrettsanlegg i Osen har det trolig rømt mindre laks enn først antatt. Også ved andre anlegg er situasjonen under kontroll.

Fiskeridirektoratet: Trolig mindre rømming enn fryktet

Link:

http://fiskeridir.no/akvakultur/aktuelt/2011/1211/trolig-mindre-roemming-enn-fryktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeridirektoratet region Møre og Romsdal har motteke melding om muleg rømming frå Marine Harvest AS sin lokalitet i Bremnessvaet.

Lokaliteten ligg på austsida av Smøla, tett opp til fylkesgrensa mot Sør-Trøndelag.

Fiskeridirektoratet: Mistanke om ny rømming

Link:

http://fiskeridir.no...-om-ny-roemming

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja nå er det et par nye stormer på vei, mulig kraftigere enn "Berit":

http://www.dagbladet...stand/19551786/

I tillegg er det jo Jul og helligdager så folket er vel ikke så opptatt med å overvåke merder men heller med å

få sprø svor på ribben?

Man får håpe det går bra, annet kan man jo ikke gjøre.

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hørt noe? Det vi har hatt de siste dagene er jo ganske voldsomt......krysser alt jeg har for at lykken er bedre enn forstanden hos oppdretterne, men frykter det værste :unsure:

Nyhetene har vert fulle av vestlandsbygder uten strøm og telefon..ras, springflo og helvete. Merdene som får juling og eventuellt revner, blir nok ikke nyheter før på ei stund enda.... Desse er desverre lite intressante før man har fått talt mllionene stormene har forårsaket på land. Og det tar jo sin tid... Imens, kan du banne på at mengder med oppdrettslaks svømmer fritt....... Og om en ukes tid, når avisene, ikke lengre har strømmstans og dårlig mobil-dekning å skrive om, begynner det vel, sakte men sikkert, å bli intressert i lakserømmningene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.