Gå til innhold
Fiskersiden

Devon spinner


bcvagan
 Share

Recommended Posts

Nja, man må jo få litt fart på den for at det skal fungere.

Man kan ikke kaste oppstrøms og la den danse nedover med strømmen som en sluk. Men du kan gjøre som med spinner, kaste oppstrøms og sveive raskt inn. Ellers så kan de brukes som sluk ja, tverrstrøms eller skrått nedstrøms kast der du strammer opp og lar den jobbe gjennom strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Har sett dette spørsmålet før. Sannheten er at devonspinneren er en overlevning fra ei anna tid, og lager mye tvinn i lina di. Disse slukene ble laget for å motvirke tvinnet som de første kastesnellene laget, da disse kastet ut som ei haspelsnelle og sveivet inn som ei multiplikatorsnelle. Devonsluka spant motsatt vei av dette tvinnet, og tok det ut igjen. Hvis du ser på ei gammel devonsluk så ser du at finnene er laget slik at de kan bøyes, dette for å justere spinnhastigheten. Vannpresset på sluken vil også gjøre at svivler ikke vil virke før lina er så full av tvinn at den er nesten ubrukelig. Det er ikke meningen å ta fra deg gleden, men det er kanskje greit å være obs på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med devon-spinneren som en del av utrustninga etter laksen. Dette var i smålaks-elver med 5-meter stenger og fluesnelle. Desse stengene ble brukt til mark, flue, reke, devon og etter hvert, rapala. Alt med andre ord. På fluesnella satt det vel noe slikt som 0.60mm med en swiwel i enden. I denne satte man den dagsaktuelle fortommen, alt etter vær, føre og agn. Dette var kortholds fiske, og standplassen var ofte strømkanten bak en stein. Fiska man devon eller wobler, var teknikken å vippe den på nedsiden av standplass og dra den motstrøms gjennom "hølen" ved å bevege stanga. Altså ikke kast og sveiv. Hadde du dradd devon gjennom et par, tre ganger så hadde den gjort jobben. Vis fisken ikke hadde tatt da, kom den neppe til å gjøre det. Med mark derimot kunne du gjøre ørten kast, og på det treogørtiende kastet tok den.... Tror kombinasjonen kort tjukk line frem til swiwel og fortom, samt få kast pr. kulp minimerte problemene med tvinn. Dette føltes ivertfall ikke som noe problem. Skal man derimot bruke vanlig slukutstyr i større elver, er det noken ide' å forberede seg på problematikken. Jeg vil tro at taktikken med relativt tykt snøre er lurt,(kansje 0,50 mono) og viss man legger på et par-tre high-tec kulelagerhvirvler i overgangen til fortommen (som f.eks. kan være en drøy meter 0,50 F.C.) så tror jeg kansje man er inne på no....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det brukes Totendevon med sidespor bør fortom være på minst 0,60mm, stivhtene og overflatehardheten til vanlig Maxima gjør at den er det beste jeg har prøvd til dette bruket. Det er nok med en stor høykvalitetskulelager selv i sterk strøm hvis du fiske med relativt tykt snøre med en viss stivhe. Jeg bruker Stroft GTM 0,40 eller 0,45mm.

Finnes forresten devon med motsatt rotasjonsretning av standard som tar bort igen eventuellt tvinn. Rund Gordon Griffith er et eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.