Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor er noen vann så næringsfattige ?


Recommended Posts

Når man fisker kommer man av og til over vann hvor det er lite liv.Lite planteplankton,dyreplankton,

planter og få fiskearter.Og få individer av de artene som finnes.Da snakker jeg om lavlandsvann som

er tilsynelatende "normale".Vann med normal PH.Jordsmonn på bunnen hvor planter kunne ha vokst.

Men hvor det er lite eller ingen planter.Alt burde tilsynelatende ligge tilrette for både planter og fisk.

Men allikevel har disse vannene lite liv.Hva skyldes dette ? Noen av disse vannene kan jo ligge litt

avsides til i forhold til andre vann.Kan mangelen på planter og plankton i disse vannene skyldes at planktonet og plantene ikke har funnet veien dit ? (Snakker da om lavlandsvann og ikke høyfjellsvann hvor det er lettere å forstå hvorfor plankton,planter og fisk ikke har kommet dit.)

Er det jordmonnet i disse vannene som gjør at planter ikke liker seg der ? (vann med normal PH)

Og lite planter, lite plankton og lite fisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge er vi jo ikke spesiellt velsignet med høy P.H i grunnen. Tvert imot er store deler av landet vårt, mineralsk sett, svært surt.

Når du, Dvergmalla, fisker i vann som ser helt O.K ut, bortsett fra at det er dårlig med liv, så vil jeg tru at det fortsatt er P.H'en som er problemet.

Du foreslår at det kansje kan være geografiske grunner til at byttedyr som dyre- og plante-plankton ikke har funnet veien dit. Jeg tror det er P.H'en som et problemet. Det er definnetivt ikke at plankton ikke har funnet veien...for de har vert der, forsvunnet, vert der igjen, forsvunnnet, komt tilbake, o.s.v.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fisker kommer man av og til over vann hvor det er lite liv.Lite planteplankton,dyreplankton,

planter og få fiskearter.Og få individer av de artene som finnes.Da snakker jeg om lavlandsvann som

er tilsynelatende "normale".Vann med normal PH.Jordsmonn på bunnen hvor planter kunne ha vokst.

Men hvor det er lite eller ingen planter.Alt burde tilsynelatende ligge tilrette for både planter og fisk.

Men allikevel har disse vannene lite liv.Hva skyldes dette ? Noen av disse vannene kan jo ligge litt

avsides til i forhold til andre vann.Kan mangelen på planter og plankton i disse vannene skyldes at planktonet og plantene ikke har funnet veien dit ? (Snakker da om lavlandsvann og ikke høyfjellsvann hvor det er lettere å forstå hvorfor plankton,planter og fisk ikke har kommet dit.)

Er det jordmonnet i disse vannene som gjør at planter ikke liker seg der ? (vann med normal PH)

Og lite planter, lite plankton og lite fisk ?

Det er mange faktorer som bestemmer forholdene i et vann, og sammenhengen mellom disse er som regel svært kompliserte. Viktige faktorer er berggrunnen (PH), mengden og type løsmasser (høyde over havet, terrengform rundt vannet), vanngjennomstrømming, dyp og gjennomsnittstemperatur. Hvilke arter som har klart å ta seg frem til vannet har også mye å si; artene påvirker og utvikler sitt eget levemiljø og hverandre; dette er en nær evig vekselvirkning! Derfor er det vanskelig å skulle peke på EN bestemt grunn til at et vann som ligger i et område man kanskje burde forvente næringsrikdom tilsynelatende er næringsfattig. Og når jeg skriver tilsynelatende er det fordi næringsforholdene nok kan være bedre enn de fremstår ved første øyekast.

Hvis du vil vite mer om dette kan jeg anbefale bøkene til Jan og Karen Anna Økland. Vet ikke om de er å få tak i lenger, men de har ihvertfall tidligere blitt brukt som lærebøker i limnologi.

EDIT:

http://www.akademika...n%20%C3%B8kland

se linken over, bøkene til Økland er fortsatt å få tak i.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.