Gå til innhold
Fiskersiden

Lus og sportsfiskeren


Recommended Posts

Har fått med meg at det de i de kommende dagene skal tas en avgjørelse om et evt sø fiskeforbud i 2012 på vestlandet. Stiller meg noe skeptisk til om jeg(sportsfiskeren) er et spesielt stort problem for stammen?

Men synes forsåvidt det bare er bra med hvert eneste tiltak som gjøres for å redde denne fisken, om det så er et fiskeforbud selv om jeg som sagt ikke har noen stor tro på at det jeg og du er noe stort problem.

Det er også et annet spørsmål jeg alltid har lurt litt på: Jeg har litt problemer med å se hvordan lus på sø og oppdrett henger sammen. Er et oppdrettsanlegg også et slags oppdrettsanlegg for lus?

m jeg har forstått det riktig vil fiskeforbudet inntre med umiddelbar virkning hvis den vedtas?

Får kanskje ta en siste tur for å ta et foreløpig farvel, mens jeg enda har sjansen :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lakseoppdrettsanlegg også er luseoppdrettsanlegg er helt riktig. Tenk deg en fjordarm med tre oppdrettsanlegg og ei lita laks/sjøørret- elv. I hvert anlegg er det fire merder, og i hver merd 50000 fisk. Det betyr at i den fjorden går det dobbelt så mye laks som i alle norske lakseelver til sammen. Lusebestanden blir deretter, og dette er det laks- og sjøørret-smolten fra den lille elva møter på våren når de slipper seg på fjorden. Det sier seg selv at det må gå galt. Det sies vel at en smolt kan tåle drøyt ti lus, jeg har selv sett smolt med ti ganger så mye lus, og det var ikke ett enkelt tilfelle. Det var mengder av smolt som hoppa frenetisk i elveosen og de var dekket av lus. Det er et kjempeproblem, og dimensjonene er vanskelig å fatte. Når jeg lager et tenkt eksempel med 50000 fisk i hver merd, så er dette ikke spess mye. I en rømming i utløpet av trondheimsfjorden i fjor, rømte 175000 fisk fra en merd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsannlegg produserer masse lus og det går spesiellt ut over sjøørreten ettersom den oppholder seg i kystnære områder hele livet (med unntak for gytetid i ferskvann hvor lusa ikke overlever). Ingen tilfeldighet at det er verst i Hardangerfjorden hvor oppdrettsannleggene ligger tett. Ligger noen snutter på TV 2 ang både lus og annet rundt oppdrett bl annet en som viser sjøørret som går opp i elvene for å bli kvitt noe av luseplagen. Noen grelle eksempler på ørret bombardert med lus..

Luseplagen kan man enkelt bli kvitt med lukkede anlegg.. se www.pelletssei.no

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.