Gå til innhold
Fiskersiden

Lakeoppsummering


gullfiskern
 Share

Recommended Posts

Etter 2,5 år klaffa det endelig med plass, tid og metode. Har sliti fælt med å finne ut hvor jeg skal kunne finne de større lakene blant alle de små her oppi stor-elvdalen. Været har også gjort sitt for at det ikke har vert mulig å utføre C&R under gyteperioden, som utifra usikre kilder skal være fra slutten av desember til ut januar. Etter returnering fra juleferie hvor tempen hadde holdt seg lovende, så ble det brått kaldere. Fisket som jeg hadde håpet på å få utføre så ut til å måtte skrinlegges atter en gang. Men så kom vinden og blåste varmlufta fra høyden ned i dalen og i løpet av en kveld gikk tempen fra -14 til -2. Yess, nå skulle jeg endelig få fiska under gytetida. Neste kveld hadde vinden hadde løyet og tempen lå på -8, men bestemte meg for å ta turen allikevel. Så lenge jeg holdt matta og slingen tørr frem til jeg evnt fikk en fisk av veibar størrelse så kunne jeg dokumentere den for så å vende nesa hjem (våt sling og matte blir isete og jævelig når den først har blitt bløt, og er da trolig lite skånsom for fisk). 3 ismeitestenger ble satt ut samt ei stikke som skulle brukes til dunking. En liten halvtime uti fisket gikk det ene angeldonnet i været og i det jeg satte tilslaget så kjentes det unormalt tungt ut (for en som er vant med å dra slips og synåler). Opp kom det en deilig feit laka og en ny pers var sikra allerede på første fisk.

3390gram og 74cm. Ingen portrettbilde ble tatt grunnet vær og det faktum at lake er en real kødd av en fisk å holde i positur.

3390%2B74.JPG

Etter fisken pakket jeg opp og dro fornøyd hjemover, men frykten over at dette kunne bli sesongens første og eneste tur gav en liten bismak.

Neste dag var jeg atter utpå til tross for temperaturer ned mot -8, men utpå kvelden kom vinden og det ble betraktelig mildere. Det ble bare med smålaker denne kvelden, men nå var i hvertfall tempen på G. Dag 3 blåste det så snøføyka sto til tross for at det var 0 grader og kram snø. Men når tempen først var god så måtte man ut. Første fisk denne kvelden var ei 5 kilos gjedde som virkelig fikk igang pumpa føre jeg fikk sett hva som faktisk hadde tatt ræbubetan. Men fisk nummer 2 var av riktig art og størrelsen var også respektabel. 2820gram og 66cm. Fortsatt ingen portrettbile, rett og slett fordi lakan hadde blitt sandblåst av snøføyka hvis jeg løfta den opp fra matta som lå lunt nedi pulken.

2820+%282%29.JPG

Etter den fortsatte det å komme laker på løpende bånd og det var utsetta som leverte. Stikka som jeg så iherdig satt å dunka med leverte ingen verdens ting. Helt frem til det plutselig var noe som forsiktig lugga i andre enden. Satte tilslaget og det kjentes tungt ut. Opp av hølet kom det ei pen lake som ble veid til 3410 gram og 74cm. Ny pers med 20 gram :P

3410+%282%29.JPG

Ettersom vekt og lengde var såpass nærme min forrige pers gikk jeg inn på kameraet for å undersøke om det ratt var en gjenfangst. Det var det jaggu meg, tydeligvis så var dama fortsatt sulten etter den første deiten våres ;) Etter denne ble det plutselig dødt og etter ett par slips bar det hjem.

Dag 4 holdt jeg meg hjemme, var rett og slett dausliten. Men dag 5 måtte man på nytt ut. Hadde lukta litt på en ny plass under hviledagen. Kanskje ikke så lurt når man endelig har funnet en plass som leverer, men har man fått noe på hjernen må man jo bare prøve. Vell fremme på den nye plassen rakk jeg ikke sette ut stang nr 2 engang føre det dro avgårde på første stanga. Fisken kjentes tung ut, faktisk større enn noe lake jeg har kjent tidligere. Var litt usikker på om det var ei ny gjedde som var i andre enden, men det var jaggu meg ei laka. Var ikke så stor som jeg trodde, men 3280 gram fordelt på 71cm var jeg godt fornøyd med som første fisk på ny-plassen.

3280+71.JPG

Rett etter kom lake nr 2 og denne var også av bukbar størrelse. Anslo den til mellom 2,2 - 2,3 men satte den ut uten foto, måling og veiing. Etter dette gikk det slag i slag, men lakene ble bare mindre og mindre. Endte vell opp med rundt 20-25 laker denne dagen om ikke flere. Igjen ble dunkestikka utklasset, faktisk ikke så mye som ett lite lugg i stikka. Utover natta kjente jeg tempen begynte å synke og bestemte meg for å returnere. Hadde håpet på å få tatt en tur i dag også, men nå står målestokken på -16 og langtidsvarselet ser ikke lyst ut. Men må si meg bra fornøyd med disse dagene, til tross for at jeg ikke fikk ei skikkelig purke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gratulasjoner :)

Dette var moro Gullfiskern! :) Jakten på stor lake er selveste "via dolorosa", men selvsagt ekstra moro når det klaffer. Nå er det bare å gunne på etter 4+ . Jeg har allerede vært å tyvtitta på tacklet ditt på hjemmesida, det så veldig bra ut.

"via dolorosa" indeed.!! Hvertfall når man er i ett helt nytt område hvor det nesten ikke er utført noe kjent lakefiske tidligere. Får håpe tempen kanskje stiger igjen etter helga, slik at jeg får muligheten til å få kontakt med den ønskede 4 kilosen føre hun føder sine mange 1000 små.

Ang riggen: Hadde mulighet til å se hvordan den egentlig funka forrige tur ettersom det var grunnere og lysere bunn på den plassen. Lyste ned med hodelykta og så hvordan den oppførte seg. Er nok veldig lite som skal til for at riggen ikke fungerer som den skal. Hvis jeg korta ned sena til søkket med bare noen cm så havnet agnet på bunn helt inntil søkket, men hvis jeg hadde korrekt lengde så ble agnet tatt riktig av strømmen og flakka ca 10 cm over bunn. Det er også forskjell fra høl til høl selvom det er små strømvariasjoner, så det å kunne variere lengden fra søkket til svivel vil være en fordel (f.eks klemme inn øyet på pæresøkke slik at den får samme funksjon som ett vertiaklsøkke, evnt om man finner ett vertikalsøkke med passende form og tyngde). Viste seg også å være lurt å spandere flere propeller og skranglekuler på riggen, ettersom kun en propell+kule gikk ikke rundt, men flere propeller satte fart på sakene. Det å bruke braid som hovedline er nok heller ikke dumt ettersom man får mindre strømmotstand og muligens kan føle om riggen "går" riktig..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.