Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp i forb med toll


Ginny
 Share

Recommended Posts

har en pakke som har blitt snappet opp av tollen som ufortollet. De vil ha kvittering og en fullmakt typ kom i brev fra posten. Hvorfor skjer dette har bestilt fra Sverige mange ganger uten problem tidligere og hva gjør jeg for at det skal koste så lite som mulig???

har en pakke som har blitt snappet opp av tollen som ufortollet. De vil ha kvittering og en fullmakt typ kom i brev fra posten. Hvorfor skjer dette har bestilt fra Sverige mange ganger uten problem tidligere og hva gjør jeg for at det skal koste så lite som mulig???

Det står i brevet at ikke-deklarasjonspliktige sendinger behandles gratis, hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bekrefte at pakken ikke har en kjøpsverdi på over 200.-

Antar dette er snakk om netthandel og da har du vel en mail med faktura/ordrebekreftelse? Denne videresender du ganske enkelt til en mailadresse som står oppgitt i det brevet : privatfortolling@posten.no Dermed har de den dokumentasjonen de trenger for å behandle pakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan det være lurt på få en proformafaktura.... fra lev.

Når jeg eksporterer - selger produkter til Tyskland-Sverige -Danmark -Spania er jeg som bedrift pliktet til å sende kopi av faktura samt pakkseddel og klistret til pakken. (ekstra papir arbeid)Merkelig at bedrifter fra Sverige ikke gjør det samme? Da blir man kvitt problemer med fortollinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer en del ganger at at pakker som er så små at de går i postkassa glir i gjennom systemet til posten. Så kommer det noen stikkprøver der de ber om infoen i ettertid. Det som går via posten sklir oftest i gjennom pga store kvanta pakker, men fedex etc er mye mer våkne på å kreve inn. Og lever kun av dette med fortolling om mva håndtering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et klassisk eksempel på hvordan man brått kan sitte der med et stativ postkasser i skjegget hvis man har spurt selger om å sette en lavere verdi på vare & frakt enn det man faktisk har betalt - hvor pakken sier en oppdiktet verdi, men selgerens invoice (fakturakopi) med den orginale prisen ligger inne i pakken. :P Den er ikke så enkel å bortforklare. Forøvrig bør du dobbelsjekke at Tollvesenet faktisk mottar eventuell bekreftelse du sender - hvis du sender det via e-post. Jeg opplevde en gang at pakken min ble sendt i retur til selger i Taiwan, pga at ingen hadde sjekket e-posten og de ble ganske brydd da jeg ringte de for å spørre hvorfor i all verden pakken min var blitt sendt i retur når jeg tross alt hadde sendt de tillatelse til å åpne den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.