Jump to content
Fiskersiden

Minn Kota i-pilot, noen med erfaringer?


palkr
 Share

Recommended Posts

Går svanger med planer om å kjøpe meg en Minn Kota Riptide ST I-pilot (http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31236&prodid=17209).

Denne saken er en kombinert trolling motor, autopilot og "elektrisk anker". Jeg har en hansvik 18 turfisker/HT med en 50hk 4T på hekken. Hele ekvipasjen veier omlag 800-900kg, inkludert fisker(e).

Hoved-bruken blir dorging og "oppankring" i indre oslofjord. Har ofte savnet en autopilot under dorging, og her får man jo anker-funksjon på kjøpet. Virker helt genialt.

Et triks som flere nevner er å ha hovedmotoren på tomgang og i gir, for å spare på batterikapasiteten til trollingmotoren. Trollingmotoren tar seg da av kursjustering samt finjustering av hastigheten (såkalt cruise control). Dette høres lurt ut, da trenger man jo ikke kjøpe den kraftigste trollingmotoren, eller det største batteriet. Her er det mye penger og vekt å spare. Innkjøpsplanen sier derfor foreløpig en 55lbs Riptide (den minste). Batterikapasitet har jeg ikke bestemt meg for ennå, men det blir så stort som økonomien tillater, hverken større eller mindre. Har permanent landstrøm tilgjengelig til båten, så lading er ikke noe problem.

Hadde vært artig å høre om andre som har brukt denne motoren, og fått eventuelle innspill og tips, hvis noen har noe :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

kan være en ide å kikke innom pikewallis sin blogg. tror en eller flere av de gutta har i-pilot. ellers så har lest om flere som bruker i-piloten i sverige, så en surfe-runde innom svenske fiskenettsider/forum kan kanskje være nyttig også.

Edited by puderhunden
Link to comment
Share on other sites

Har just bestilt meg en selv, men da 80 lb 24 volt versjonen. endte opp med å kjøpe den på berget..... selv om det var en del å spare på å kjøpe direkte. Den nye modellen var "utsolgt" i US, men de regner med at jeg har den på plass i løpet av en måned :) skal bruke den no tilsvarende det du tenker. Kan bli en spennende opplevelse og sesong ja :) den spotlock funksjonen må jo være genial under havfiske utenfor her.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan jo av og til gremmes over prisene her på berget... Samtidig er det lett å forklare, siden det selges minimalt av sånne ting her.

Venter på tilbud fra Jakt og Friluft på den nye modellen, blir spennende å se hva de kommer opp med. Fordelen med å handle her hjemme er hvis noe skjer med motoren, kan tenke meg at reklamasjon på denne greia kan bli interessant hvis den er handlet over dammen....

En tanke er jo hvis flere går sammen og kjøper, da kan vi kanskje få bedre rabatt. Loddet er herved kastet: si ifra til meg hvis du skal kjøpe Minn Kota før sommeren, så prøver vi å få til en god deal med norsk forhandler! :)

Link to comment
Share on other sites

Det som evt kan gå lettest i stykker på en Minn Kota (om man ser bort fra selvforskylde skader) er 1. Pedalen, nå er ikke det noe prob med iPilot, da man ikke har pedal. 2. Hovedkortet, denne er jo litt verre, men de går også an å bestille fra over dammen, til en brøkdel av prisen her hjemme...(En kamerat i sverige opplevde at HK gikk åt skogen) Og det er ikke sikkert at man hadde fått det på garantien her hjemme heller.

Jeg har hatt min MK i snart 5 år, ingen av tingene har knela på min. Jeg har ikke iPilot, da jeg så så stor verdi i den som mange andre, sikkert fordi jeg er vant til å styre med foten samt at for min del så er ikke 6 spor * 2 miles (3*2 på forrige utgave) såå veldig interessant. Jeg ville helle hatt flere trails, og kortere distanse, for havfiskere eller trollere er kanskje lange distanser ok...Spotlocken er vel den som er mest interessant, og kunne gjerne hatt kun den og pedal, da hadde det vært fint :) Men jeg tror nok på min neste automobåt, så blir det iPilot (kanskje noen har klart å hacke inn pedalen, slik de klarte på autopiloten)

Michael

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er temmelig OK kvalitet på disse motorene, leser få negative ting. Men uansett kvalitetsnivå vil det jo alltid være en og annen som opplever at ting ryker.

Ellers så skal det visstnok gå an å venne seg til fjernkontrollen kontra fotpedal, men perferanser er preferanser :)

Har kikket litt nærmere på det å handle fra USA. Ser ut til at det blir vanskelig å komme under 10 lapper fra US, hvis man skal ha den oppgraderte modellen (~1200 USD) + jetcarrier + moms. Blir spennende å se tilbudet fra Jakt og Friluft.

Link to comment
Share on other sites

Mine muskyfiskende venner i USA har alltid med seg ekstra pedal og det knela en da jeg var med ut. Jeg ble anbefalt det jeg og, meen... :)Problemet er forøvrig mindre på PD v2 enn på v1.

Jeg tok min inn for rundt 3500-4000.- :P (men som sagt uten ipilot og jeg har ikke riptide)

Nesten så jeg vurderer å beholde den, til neste båt, slik at jeg slipper å kjøpe ny...

Michael

Link to comment
Share on other sites

En del av de amerikanerne jeg har sett (jobber i amerikansk firma) er helt klart av en kaliber hvor de lett knuser en fotpedal. Akkurat det problemet er kanskje litt mindre her i Norge :D

Men klart, pedalen har leamikk og ligger attpåtil på dørken. Er vel mer utsatt for slitasje og vannsøl og møkk.

En ting jeg faktisk er litt nysgjerrig på er hvordan den vil takle fullt gasspådrag med hovedmotoren, i neddykket tilstand. Jeg kommer nemlig garantert til å teste ut det før eller siden. Og ikke oppdage det før jeg ligger i plan og ser vannspruten i baugen :)

Edited by palkr
Link to comment
Share on other sites

Dette blir nok en høyst uplanlagt og ufrivillig test, så det er vel tvilsomt om kameraet går. Men noen "etter-bilder" skal det vel i så fall alltids bli.

Det beste og billigste hadde nok vært å unngå en sånn ufrivillig høyhastighetstest. Et alternativ er kanskje å klipse fast dødmannsknappen på gasshåndtaket, sånn at hvis man gir gass kuttes tennngen...

Er nok nødt til å gjøre ett eller annet sånt, for å slippe å poste disse bildene..... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har det blitt kjøp av motor på deg palkr? Jeg har en lignende båt som deg (Rana 510 HT) og lurer på den samme motoren. Hadde vært interessant å høre hvordan motoren takler litt strøm og noen sekundmeter vind med en båt på denne størrelsen - 17-18 fot og 8-900 kilo.

Hvis noen andre har erfaringer med lignende oppsett så er jeg interessert i å høre :-)

--

Vabein

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat gått til innkjøp av en slik st-55 12v versjon. Har montert brakett på en buster M og bare fått tatt en liten testtur med den. men dæsken å digg det var med spotlock! Nå var det stille på vannet men en del strøm og hadde et batteri med ikke alt for mye juice... Det ser farlig ut på dypet nå...

skal prøve å komme med litt mer når jeg har fått litt erfaring i forskjellige sammenhenger

PCyX1l.jpg

Edited by Jonkanon
Link to comment
Share on other sites

Har det blitt kjøp av motor på deg palkr? Jeg har en lignende båt som deg (Rana 510 HT) og lurer på den samme motoren. Hadde vært interessant å høre hvordan motoren takler litt strøm og noen sekundmeter vind med en båt på denne størrelsen - 17-18 fot og 8-900 kilo.

Hvis noen andre har erfaringer med lignende oppsett så er jeg interessert i å høre :-)

--

Vabein

Nei dessverre! Handelen ble utsatt litt, da jeg fikk motstridende informasjon fra hhv forhandler og importør på hvilken størrelse jeg trengte. Så planen var å dregge opp og faktisk måle hvor mange kg som skal til for å holde båten under diverse forhold. Kjipt med feilkjøp i denne prisklassen. Uheldigvis fikk jeg en kostbar reparasjon på bilen i tillegg, som blåste resten av utstyrsbudsjettet for 2012, så nå er det utsatt til neste år. Noe jeg forsåvidt lever greit med, ser jo ikke ut til å være plagsomt mye havabbor å jakte på i fjorden for tiden, og denne riggen hadde en nøkkelrolle i havabborjakten. Selv om den selvfølgelig er genial til all slags fiske da :)

Jonkanon: supert at du deler erfaringer! :) Ser frem til oppdatering på hvordan den takler litt vind og bølger i tillegg. Hvor lang stamme kjøpte du, og hvor langt er det fra braketten og ned til vannlinja?

Edited by palkr
Link to comment
Share on other sites

Grattis :-) Blir spennende å høre hva slags erfaringer du gjør deg.

Jeg har en baug/framdekk som ikke er det enkleste i forhold til montering, pga plassering av rekker, kryssholt, luke for ankerrom etc. Hadde vært interessant å vite hvor høyt stammen ligger over dekket ditt når motoren er i "transportstilling" og hvor langt bak forbi festebraketten den strekker seg da. Så ta med målbånd neste gang du er ute :-)

--

Vabein

Link to comment
Share on other sites

Nettopp der er busteren veldig snill med tanke på montering. den er flat og lav, men et en liten kant gjør at vi bare fikk festa braketten med 3 skruer. Vi løfta båten i braketten så det tenker jeg går bra, det er ikke store krefter motoren utsetter festebraketten for.. Det er forøvrig en 60 tommers modell så lengden på skaftet skal være 137cm plus undervannshus og ipilot på toppentilsammen 150cm

Det lille jeg har brukt den så er den mer en sterk nok til en 15-17 fots båt eller 5-600kilo. Den kan fint fungere på tyngre båter. Min mening er at når båten kommer opp i en 18-20 fot og vekt på snaue tonnet så burde nok 24voltsversjonen vurderes. Husk at disse prammene som amerikanerne flyter rundt på ikke er av de letteste heller pluss amerikanerne som er oppi dem. De kjører jo 300 verado hele gjengen.

En ting jeg hører ofte om elmotorer er å velge så kraftig du har råd til, for de trekker mindre strøm til de vanlige oppgavene som utgjør 90% av bruken

skal få dokumentert litt neste gang jeg skal ta den i bruk..

Edited by Jonkanon
Link to comment
Share on other sites

Ser at tilbudet de har hos Jakt og Fritid kun gjelder 12voltsutgaven, og forøvrig også kun den med 54" stamme. Har du kjøpt din her i Norge Jon, eller har du importert selv? Jeg har 75cm fra framdekket til vannlinja, så jeg er vel litt i grenseland i forhold til 54" eller 60".

Ellers tror jeg brekkstangeffekten på en 150cm lang stamme med 25kg trykk ikke skal undervurderes, men med alubåt har du vel ikke så mye å bekymre deg for :-)

--

Vabein

Link to comment
Share on other sites

har 24 volt, og har til nå ikke klart å bruke opp batteriene. er strålende fornøyd så langt, spotlocken ruler stort og klarer faktisk ganske grov sjø og vind, i tillegg er den jo suveren som både dorgemotor i sakte fart, og som autopilot m stormotoren i gang :) kjøpte min som tidligere nevnt på jakt og fritid via Tommy, som fint klarte en godkjent pris....

edit: her ser dere litt hvordan vi gjorde det.... http://per-willy-ormestad.blogspot.no/2012_03_01_archive.html

Edited by Pero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.