Gå til innhold
Fiskersiden

Hvaslags swivel og hempe til dorging?


kje
 Share

Recommended Posts

Hvilken størrelse på hempen bruker dere? Jeg går ut ifra at det er best med Rapala-hempe som får best gange på wobbleren. Det heter vel Duo-lock Snap på engelsk. Hvilke er det som ikke ruster så fort? Er det "Stainless"? Bruker dere dobbel-swivel, enkel-swivel eller ikke swivel i det hele tatt? Hva er passe størrelse og type?

Hvis disse funker kjøper jeg de: http://www.ebay.com/itm/LOT100-CRANE-DUO-LOCK-SNAP-SWIVEL-SOLID-RINGS-5-B-/140717922221?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20c37117ad Er swivelen her litt stor kanskje, så den skremmer fisken?

Hvis det ikke finnes noe fasitsvar vil jeg likevel høre deres mening og erfaring! icon_smile.gif Jeg tenker å dorge på 1-15m dyp etter sjø-ørret, havabbor, torsk, lyr, makrell fra en 10fots jolle, med og uten paravan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare hemper når jeg dorger med wobblere, evt. en svirvel litt lengere opp på snøret(mellom fortom og hovedsene). Jeg liker Stay-loc hemper: http://www.muskyshop.com/modules/cart/products.php/nav_id/5/page/2/id/1139/name/StringeaseStayLocProSnaps i størrelse 2-4,5 alt etter størrelsen på wobblerene. Svirvler varierer jeg litt med, men foretrekker McMahan typen(Berkley sine er bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare hemper når jeg dorger med wobblere, evt. en svirvel litt lengere opp på snøret(mellom fortom og hovedsene). Jeg liker Stay-loc hemper: http://www.muskyshop...StayLocProSnaps i størrelse 2-4,5 alt etter størrelsen på wobblerene. Svirvler varierer jeg litt med, men foretrekker McMahan typen(Berkley sine er bra).

Hva syns du om linken jeg la ut da? http://www.ebay.com/...=item20c37117ad Vil dette være ok å starte med? (Eller er dette dårlig kvalitet? Ruster fort? Dum størrelse?)

Bruker aldri hempe på wobbler. Synes wobblere går mye bedre på en løkkeknute.

Jeg opplever like god gange på rapala-hempe som rapala-knuten, også er det mer praktisk med hempe når man vil skifte wobbler.

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blande meg inn ved å nevne den glemte og smarte dog undervurdert " Not a knot" som at påtil er en lek å lage selv :)

@ Trådstarter: Ikke bruk slike hemper som du nevner i linken!! Finnes ikke mer usikre hemper en disse

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nummer av Alt om Fiske har en stor test av svivler og hemper. Verdifull lesning.

Angående amerikanske størrelser som jeg ikke skjønner bæret av.....kurante størrelser til 7cm,9cm og 13 cm wobblere?

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i linken hadde aldri jeg fiska med, hempa åpner seg lett og man vet aldri kvaliteten på Chinaræl.

Jeg har prøvd så godt som alle hemper og not-a-knot, til wobblere holder jeg meg til Stey-loc. Til SØ ville jeg gått for størrelse 2 og 3. Ikke spar penger på svirvler og hemper når man har wobblere til 130kr stykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns du om linken jeg la ut da? http://www.ebay.com/...=item20c37117ad Vil dette være ok å starte med? (Eller er dette dårlig kvalitet? Ruster fort? Dum størrelse?)

Jeg opplever like god gange på rapala-hempe som rapala-knuten, også er det mer praktisk med hempe når man vil skifte wobbler.

Jeg liker generelt ikke den hempa.

Har selv opplevt at fisk har bitt akkurat på hempa, slik at krok har løstnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hempa der er etter min mening noe av det dårligste en kan bruke. Jeg bruker en type som heter duolock, og den er skuddsikker. Bruker en som tåler mer enn snøret jeg bruker i alle fall, men ikke sikker på str. (12-20lb?)

Her er et eksempel på type jeg bruker.

http://www.cabelas.com/swivels-snaps-clevises-cabelas-deluxe-ball-bearing-duolock-snap-swivels-150-black-1.shtml

Har aldri opplevd at den har åpnet seg.. enda :mp3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duolock hemper av god kvalitet, er "skuddsikre" ved overbelastning blir de deformert. Det skal mye til før det skjer, og enda mere til før de ryker.

Hempa med "blikkplata" er mye brukt på billige "kroksett" og da i slett kvalitet. Desse kroklåsene er null verdt. Jeg regner med at det finnes ymse kvaliteter i den løsningen også, ser bl.annet at Owner har produsert denne patenten, og antar at den holder vesentlig høyere kvalitet enn mye av tullet som har blitt presantert. Jeg er imidlertid skeptisk uansett produsent.

Verste varianten jeg har sett, var en sluklås bygd over samme mal, uten den lille "bøyen" som skal holde vekta igjen......

Henger meg på det som har blitt sagt tidligere, en god duolock hempe inn mot wobleren, og en swiwel i overgangen multi/fortom er en fin løsning. Du bør også alltid ha ei fortommsflue en meter eller så, opp på fortommen, den øker sjansen for fangst, men først av alt vil denne ta imot urenheter (sjøgress) slik at wobleren fisker videre, og "dritten" setter seg på opphengsflua. Denne flua bør være ei stor saltvannsflue med mye flash, og ha saltvannsbestandig krok. Ellers er Nils Master's løsning sevfølgelig den beste, woblere går bedre i en superloop, rappalaløkke eller lignende løkkeknute, så spørs det om man gidder å knyte om for hvert woblerbytte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kun i svivel-splittring for min del, etter kjipe opplevelser med flere crosslock hemper - Owner modeller inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.com/...#ht_2637wt_1397 bruker slike til wobblerne. Har enda ikke åpnet seg på fisk opptil 17 kg. har selvfølgelig en svivel et par meter lenger opp på snøret.

Jeg kjøpte nettopp denne som du linket til! :)

Har dere gode forslag til swiveler også? (Så jeg ikke kjøper dårlig kvalitet som de hempene jeg linket til i starten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kun i svivel-splittring for min del, etter kjipe opplevelser med flere crosslock hemper - Owner modeller inkludert.

Fint om du kunne utdype... For viss jeg skjønner deg riktig så mener du at det er kun splittring i woblerøye med en swiwel i splittringen som holder?

Vil ikke dette rote til gangen på woblerene det er snakk om ?

Hvilke problemer har du hatt med crosslock hemper?

Hadde kansje skjønt det hvis vi snakka om Kveitetrolling, men nå er det jo Oslofjorden og normal trolling etter Lyr, Sei, Torsk, H.abbor, ørret og lignende, og i så henseende burde jo en god kvalitet crosslock holde i lange baner eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du kunne utdype... For viss jeg skjønner deg riktig så mener du at det er kun splittring i woblerøye med en swiwel i splittringen som holder?

Vil ikke dette rote til gangen på woblerene det er snakk om ?

Hvilke problemer har du hatt med crosslock hemper?

Hadde kansje skjønt det hvis vi snakka om Kveitetrolling, men nå er det jo Oslofjorden og normal trolling etter Lyr, Sei, Torsk, H.abbor, ørret og lignende, og i så henseende burde jo en god kvalitet crosslock holde i lange baner eller?

He he kan vel ikke si at jeg ser noe sted hvor jeg har skrevet at det er kun det som holder? Men jo; for min egen del har jeg gått tilbake til å kun bruke svivel + splittring. Man må selvsagt gjøre den vurderingen selv, ut ifra f.eks. hvor følsomt kunstagnet man skal bruke er for ekstra vekt/hvor mye plass det er å gå på i festet foran på det vs størrelsen på splittringen som brukes osv osv. Her kan man være så sportsfisker-sær man bare vil. Det skal også sies at min kommentar ikke var rettet mot trollingfiske, men mer generelt - sånn sett var den kanskje litt off-topic. I så fall får jeg beklage om kommentaren var misvisende.

Til trolling er det sikkert helt fint å bruke diverse hemper uten at fisken klarer å åpne de; det jeg skrev i forrige innlegg er jo som sagt ingen fasit - kun min egen vurdering etter å ha opplevd at selv mindre gjedder har klart å åpne blant annet Owner crosslock-hemper. Forøvrig har jeg ikke modellnavnet på de i hodet, da må jeg i så fall lete de frem igjen, ta bilder av de, legge de inn her osv.. kjenner at entusiasmen for det ikke er voldsom pådrivende. De hempene er ikke noen av de som det er linket til i andre innlegg her i alle fall.

Når Vilhelm viser til hemper som har tålt fisk på 17 Kg uten problem, så er jo det et eksempel i seg selv på at det finnes bra kvalitet. Men det er ikke sikkert at det i seg selv er nok til å få meg vekk fra Mustad tønnesvivler (de svarte) og Sebilé splittringer. :) Sportsfiskere er jo sære, og alle har sine "smak og behag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Banjon har jeg brukt svivel rett i splittringen, men i mitt fiske skifter jeg ofte wobbler, så da er ikke det noen enkel løsning. Jeg har vært borti masse forskjellige "hemper" og alle typer holder om du kjøper dem store nok, men svære hemper hemmer wobbler/agn til å gå skikkelig, og er veldig synlig for fisken.

Den duolock er den eneste jeg har bare god erfaring med, og resten av patentene er søppel etter min mening.

Om en ikke bruker stålfortom som etter gjedde er rapalaknuten en veldig god måte å feste wobblere på, og fisker en med Tomic så er dobbel sluk-knute rett i øyet best syntes jeg. Det gir den beste gangen på agnet.

Når det gjelder svivler så er det kulelager som gjelder, de gamle tønnesvivlene er utrangert for lengst.

Til gjedde bruker jeg ikke fortommer med hemper lengre, jeg fester fortommen rett i wobbleren med en klemhylse, og bytter den når den er veldig bøyd eller skadd. Gjedda åpner alle varianter av hemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.