Gå til innhold
Fiskersiden

Ukjent sluk- Trenger hjelp


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kjenner opphavet til avbildede sluker ? Har aldri sett disse før , heller ikke selve stempelet. men vet at de er fra 50 tallet. Takker for hjelpen om noen kan :)

IMG_0100.JPG

Kanskje du finner det du leter etter her, ser at det er flere sluker som ligner.

http://hvalsluk.no/galleri/gallery/diverse-sluker/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forsøket gutter men den jeg søker etter er ikke blandt disse. Mye fint som ble laget i Norge i gamledager ser jeg når jeg ta en titt på linkene. Det er verdt å ta en titt i historien fra tid til annet.

Historie kan sammenliknes med det å kjøre bil. Det lønner seg å ta en titt i sladre speilet fra tid til annet for å kunne kjøre trygd fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Kanskje bilde og beskrivelse av sluken er verdt å sende inn til "Spør ekspertene" i Alt om Fiske? ikke sikkert disse har svar på det heller, men har lagt merke til at en del folk har fått ganske gode svar når de har sendt inn bilder av gamle fiskestenger, sluker og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes de ligner på en eldre modell av Halnekongen .Mener å ha noen liggende ett sted.Skal se om jeg finner dem og kan sammenligne stempelet.

Kan være at du er inne på noe her; den modellen har blitt kopiert/oppgradert noen ganger siden orginalen en gang ble konstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historie kan sammenliknes med det å kjøre bil. Det lønner seg å ta en titt i sladre speilet fra tid til annet for å kunne kjøre trygd fremover...

Sant som det er sagt. Hvis man ikke vet hvor man kommer fra så vet man heller ikke om veien fremover fører en dit en skal.

Det er mulig at de slukene er laget av en sølv eller gullsmed en gang i tida, kanskje kopiert fra en annen i samme yrke, eller bestilt i denne formen av noen. Det var vanlig opp til 50-60 tallet at disse laget sluker som en liten biinntekt. Sølv og gullsmeder hadde sine personlige stempler som de preget inn i det de laget. Det kan være at det er et slik stempel på sluken. Dette er ikke noe jeg vet, men det er ikke umulig. Kanskje en eldre gull eller sølvsmed kan kjenne det igjen og sette deg på sporet? Hvis det er tilfellet, så har de samleverdi.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med denne under som har store samlinger av sluker:

Daglig leder: Per Kirkeng Adresse: Gartland - 7870 Grong

Tlf: 74331070 Fax: 74331071 Mob: 95977488 E-post: post@hvalsluk.no

Eller en som heter Jon Steinsnes i Haugesund. Har en av de største samlingene av gamle norske sluker. Har ikke info på ham, men burde være mulig å sjekke opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet over en gammel sluk her nå istad, en "Delfin Brisling". Ser ut som den er eldgammel, og det er et stempel foran. Er vrient å se om det er likt det på dine sluker, men formen på sluken er i alle fall veldig lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som logoen til Delfin Slukfabrikk i Trondheim kan stemme overens med den på bildet ytterst til høyre hos deg Martin.

Kan det være en tidlig utgave av Delfin Brisling?

Legger ut ett par bildelinker jeg har funnet, se spesiellt på de 4 bildene i første linken:

http://digitaltmuseum.no/things/sluk/NSK/SJF.13009?name=%22Brisling%22&also_without_pictures=1&search_context=1&count=4&pos=0

http://medium.tradera.com/631/136107631_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjon:

1904 - 1911

Oi, jeg så at sluken jeg hadde ikke akkurat var Made in China-ny, men at produksjonen er så gammel hadde jeg ikke gjettet. Får vel la være å fiske med akkurat denne sluken kanskje. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjon:

1904 - 1911

Oi, jeg så at sluken jeg hadde ikke akkurat var Made in China-ny, men at produksjonen er så gammel hadde jeg ikke gjettet. Får vel la være å fiske med akkurat denne sluken kanskje. :D

Gjelder det avbilded sluk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 years later...
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.