Gå til innhold
Fiskersiden

Artsgalskaperi 2012-2013


veg
 Share

Recommended Posts

Kjapp oppdatering igjen.

I sommerferien fikk jeg krysset av Sørv, Karpe, Suter og Fjesing på Østlandet, rapport ligger i Østlands-forumet en plass.

Resten av sommerferien ble brukt på meningsløst fiske på Storsand etter klo som resulterte i Hå. meningsløst fiske etter ålekvabbe som ga sypike, halvtamt fiske etter hornkvabbe som gav tangsprell og enda mere kloskatesatsing som gav ny pers på hå.

8021035319_ac31fdb4bf_z.jpg

Night fishing at Storsand by Vegar Seljestokken, on Flickr

Etter å ha brukt tida mi på alt annet enn fiske i det siste mannet jeg meg opp for å satse litt igjen. Pakket sekken, tok første buss til røros og gikk i random retning til jeg fant en elv det gikk an å telte ved.

8021052896_00a2ea9e73_z.jpg

banksticks.jpg by Vegar Seljestokken, on Flickr

Banksticks er genialt

Etter først å ha mistet alt håp sammen med en fin fisk på brekket gikk jeg tilbake til ca. midt i hølen og plutselig gikk det kast i kast med småharr. Har dessverre ikke noe godt bilde av min første da jeg hadde hoppet over frokosten, og den stakkars fisken gikk rett i steikepanna sammen med en halv pakke bacon. Var heldigvis ikke bare microfisk på ett par hekto å få, denne var størst med 520gr. (Fortsatt ikke særlig svært altså)

8021053956_6770fa283b_z.jpg

Thymallus thymallus 520g by Vegar Seljestokken, on Flickr

Yay! Art nr. 49 i boks! (Thymallus Thymallus)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer! :)

Såg ut som ein triveleg tur! Sjølv var eg på ein grotesk konsert i helga og har gongsperre i alt frå øyreflippane til brystvortene, men når nyegliset rullar inn på plassen vert det nok meir fisking igjen... (?)

Kva var resepten på harren? Og var den god med bacon? :)

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er festlig at NKML, like etter å ha dratt både kjerring og stav i bøtter og spann, beskriver bunnmeite i håelva med ord som "cred" og "sykt". Om dere prøver å være satiriske spiller jeg dum og takker for komplimenter. :)

Sindre: Det virket som de fleste tok i overgangen mellom hovedstrømmen og stille vann. Lakse/Piggvar tackle med en liten krok og mark var medisinen. Lett søkke på 5-10g som fikk såvidt hoppe nedover med strømmen. Harr og bacon var godt, om det var pga. fisken eller baconet skal jeg ikke uttale meg om. Om jeg leser rett, og du har skaffet deg ett nytt glis er jeg med på fisketur anytime.:D (Bare lekser eller andre ting ikke er i veien, seff.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre: Det virket som de fleste tok i overgangen mellom hovedstrømmen og stille vann. Lakse/Piggvar tackle med en liten krok og mark var medisinen. Lett søkke på 5-10g som fikk såvidt hoppe nedover med strømmen. Harr og bacon var godt, om det var pga. fisken eller baconet skal jeg ikke uttale meg om. Om jeg leser rett, og du har skaffet deg ett nytt glis er jeg med på fisketur anytime. :D (Bare lekser eller andre ting ikke er i veien, seff.)

Bacon er jo rein trolldom som funkar på alt som elles ikkje er spesielt å stå etter (les lutefisk), men i kombo med f.eks. pannekaker er det jo klart at det fungerer som ein berikelse av ein allereie utsøkt rett.

Har fått nytt glis ja, kjøpt av en bekjent på Sunnmøre. Om alt går vel skal den være her til komande mandag, men trur kanskje vi må halde fiskestengrene ut av vinduet for å få plass, for det er ein søt liten 1994 Toyota Corolla 1,3l :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er festlig at NKML, like etter å ha dratt både kjerring og stav i bøtter og spann, beskriver bunnmeite i håelva med ord som "cred" og "sykt". Om dere prøver å være satiriske spiller jeg dum og takker for komplimenter. :)

Ingen forsøk på å være satirisk! Å dra avgårde med buss, å drasse med seg campingutstyr og fiskeutstyr er fantastisk innsats for å dra en ny art! Ergo creds til deg i bøtter og spann :)

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen satire herfra heller, for vi er tross alt fire idioter med tilgang til bilær og båtær, og med vesentlig mer erfaring enn man skulle tro ved første, andre og tiende øyekast. Jeg hoppa ikke på en buss med telt i lomma og dro nye arter på målretta fiske for 15 år siden, langt, langt derifra. Sykla derimot langs Drammenselva og fiska abbor på jigg og meita vederbuk inni kloakkutlslippene. Ergo; cred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisket i Håelva som guttunge brukte jeg (vi) lukket haspel og små blanke ABU-droppen spinnere etter harren. Med blå prikker. Det funket. Pluss dupp og flue av og til. Brukte også faktisk oter og dro oterfjøla sakte oppstrøms. Der ofte 6-7 harr beit på utover. Vi slapp uti all harren, var jo ørret og røye på fjellet som var greia vårres den gangen :-) Bodde jo på Stormoen og fisket spesielt mye fra Røros` gamle fyllplass (var et lite sagbruk der også da) og utover mot hengbrua ved Håneset. Og videre utover mot Sjåfram. Like ved utløpet mot Glomma. Husker godt eldste sønn av eieren på Håneset Camping dengang, som var en kløpper på de virkelig store harrene som holdt til ved Sjåfram. Store som feit og fin smålaks ! Han fisket med fluestang tror jeg. Lillebroren hans ("Monse") var også en kompis av oss og tok mange harr der. Var ham som dessverre fikk et illebefinnende og kjørte ut i Håelva ved sagbruket i vinter og druknet :-(

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke forstyrrer tråden din Veg, men jeg ble litt beveget når jeg hørte du har vært i Håelva (Silver`s fotspor) hehe. Og tillater meg å vise deg et bilde av en ung og fremadstormende rev under hengebrua ved Håelva. Hadde faktisk ikke begynt å fiske harr i elva enda her. Og steike kor artig det var å klatre oppunder tårnene på brua, og røyke Long Fellow med filter til vi ble grønne i trynet ! Stjålet fra slekta selvsagt, for vi var jo ikke gamal nok til å kjøpe dette på S-laget :-)

alqfyt.jpg

Og se på denne ørreten ! Bestefaren min som tok den i Femundsmarka, men på garn ja.

2mzibn.jpg

Også sier vi det mye fordi vi vil oppmuntre deg til å fortsette artsfiske fremfor laksefiske!

OJ, sa jeg for mye nå?

Ja, det er dere som har ledet gutten ut på villspor (skråplanet) ! Bare gærninga i klubben deres.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, moro å mimre litt ja, er jo litt sånn historisk sus rundt elva nede ved røros, selv om det strekket jeg fisket var midt i et tett hyttefelt.

IrVo: Det har jo alltid vært ganske opplagt. Takk for omtanken, men med mindre kortprisene på magisk vis synker til anstendig nivå blir det nok ikke mye kaksefiske i året som kommer, gitt.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klatre oppunder tårnene på brua, og røyke Long Fellow med filter til vi ble grønne i trynet ! Stjålet fra slekta selvsagt.

Bare gærninga i klubben deres.

Spørs kanskje hvem som er mest gæern :shifty:

Hadde foreldrene til Veg, Sigve visst hvor mye fanteri jeg hadde gjort i oppveksten hadde de nok aldri i verden fått blitt med meg på fisketur !

Klatre under Stavnebrua bl.a. Halvtam manøver :lolu:

Men jeg venter på svar Veg og Sigve, ang. helgas ØRRETfiske 700 moh. en plass . Men kanskje det ikke er fint nok lenger det !?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good job man, kunne gjerne ha blitt med på baconspising hvis jeg hadde hatt tid...

Ja Silver. *Host**Hark* Bare gærninger i den klubben. Hmm, noe sier med at elvezombien ved hiet er vell så gærn!

Og angående turen; Jeg har litt å gjør på Lørdag feks fotballkamp jeg må stille på, men hvis du tenkte dagstur hadde Søndag passet! Er vell ferdig med alt jeg skal gjøre i 17 tiden på Lørdag.

Hadde jo vært helt knalldigg med en fjelltur etter ørret. Har jo ikke fått til det i år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke blitt så gæern at jeg svømmer blant haier enda da. Så jeg advarer: Vær aktsom med den gjengen der :-)

Søndag kan gå, hvis været holder seg. Tenkte mest på gamle reven som burde hatt 1 døgns restitusjon etter en hard fjellmarsj. Men jeg kan godt være halvveis invalid på arbeid på mandagen jeg, bare du og Veg og evt. Raga (?) blir med. Koselig med litt selskap da sjø. Men vi snakkes uti uka, sender PM jeg. Knall natur i høstfarger og fint vær. Og knallrød fjellørret, det er saker ja ! Jeg tenkte å ta med primus så lager vi middag der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke blitt så gæern at jeg svømmer blant haier enda da. Så jeg advarer: Vær aktsom med den gjengen der :-)

Søndag kan gå, hvis været holder seg. Tenkte mest på gamle reven som burde hatt 1 døgns restitusjon etter en hard fjellmarsj. Men jeg kan godt være halvveis invalid på arbeid på mandagen jeg, bare du og Veg og evt. Raga (?) blir med. Koselig med litt selskap da sjø. Men vi snakkes uti uka, sender PM jeg. Knall natur i høstfarger og fint vær. Og knallrød fjellørret, det er saker ja ! Jeg tenkte å ta med primus så lager vi middag der oppe.

Hørtes ikke feil ut.. Yes vi snakkes senere i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser at lysing ble nevnt her. Det har vært bra fiske etter dem i Trfjorden i det siste, men det trengs nok helst båt. Siste turen fikk vi fem stk opptil 4+, men Alex har fått på 6-7 som største. I tillegg et kanonartig fiske etter sei på overflatejerk. seien tar faktisk langt villere enn gjedde. Ofte er de en meter oppe i lufta i hoggene. Største ligger på oppunder ti. Grunnet mengdene har det blitt eksperimentert friskt med lett ørretutstyr, flue etc. Drifting etter kveite har kun gitt et hogg der fisken ruste i over tre minutter og deretter sleit braiden over en kant. Gutta har etterpå kjørt topshot, så vi får tro de lykkes bedre neste gang. Ellers er jo fjorden en uslepen diamant, både med hensyn til arter og størrelse. Har flytta ned båten, så det kan bli endel sprell neste år, men også utover høsten mellom spillejobbene når været tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at lysing ble nevnt her. Det har vært bra fiske etter dem i Trfjorden i det siste, men det trengs nok helst båt. Siste turen fikk vi fem stk opptil 4+, men Alex har fått på 6-7 som største. I tillegg et kanonartig fiske etter sei på overflatejerk. seien tar faktisk langt villere enn gjedde. Ofte er de en meter oppe i lufta i hoggene. Største ligger på oppunder ti. Grunnet mengdene har det blitt eksperimentert friskt med lett ørretutstyr, flue etc. Drifting etter kveite har kun gitt et hogg der fisken ruste i over tre minutter og deretter sleit braiden over en kant. Gutta har etterpå kjørt topshot, så vi får tro de lykkes bedre neste gang. Ellers er jo fjorden en uslepen diamant, både med hensyn til arter og størrelse. Har flytta ned båten, så det kan bli endel sprell neste år, men også utover høsten mellom spillejobbene når været tillater.

The Lysing's spawning ground was previously marked on the map... Very close to where Veg spends a lot of time fishing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.