Gå til innhold
Fiskersiden

Ny til innlandsfiske, trenger hjelp!


SMedhaug
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Håper dette er korrekt fora.

Har nettopp fått det for meg at jeg etter mange år med noe laber innsats på havfiskefronten skal prøve meg på innlandsfiske.

Har kjøpt et enkelt sett

-Abu Garcia Cardinal 201i,

-7' Berkeley Phazer 704L 3/15 (hva enn de talla betyr)

-0,12 fireline av merket Berkley exceed.

Har også som en lokalhelt kjøpt fiskekort til vest- og øst-karmøy så det er i første omgang her fisket vil bli gjennomført.

Skal ærlig si at jeg er ganske så blank på innlandsfiske, er regelrett en nybegynner av laveste rang og har i den sammenheng noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Fikk hjelp til noen sluker i butikken, har kjøpt noen sluker som heter "Lillauren" i et par farger og noen "Panther martins".

1. Er det noen sluker forruten dette jeg bør kjøpe som øretten biter godt på?

2.Lurer også på hvordan det er med gjeddefiske, jeg ser for meg at gjedda biter firelinen tvers av og jeg da enten må skjøte på med gammeldags sen ut mot sluken (ser fortom er nevnt endel på forummet, er det dette som er fortom? ) eller ha en annen stang/snelle til dette bruket med gammeldags sen. (Har endel fiskestenger og sneller til lett havfiske som jeg ser for meg greit skulle kunnet takle gjeddene på Karmøy)

3.Hva bruker man forresten til agn/sluk mot gjedder?

4. Er interessert i å praktisere C&R, må jeg da bruke tang til å flate ut mothakene eller finnes det spesielle kroker til slike formål som er uten mothaker?

All hjelp mottas hjertelig!

-

Endret av SMedhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Med disse tre ulike typene kommer du langt: http://solvkroken.no/produkter/fiskeutstyr_0/sluk-spinner-wobbler_0/sluksett_ferskvann_0/Finnmarksvidda_

2. Kjøp en ferdig fortom i butikken. Finnes to typer på henholdsvis på 15 og 30 cm.

3. Gjedda er ikke kresen på agnet. Jeg syns wobbler fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal fiske på øynå e det bare en ting å si stå på så får du fisk.. Kan være en ide og kjøpe seg en kaste dupp og noen fluer,det kan til tider være efektivt.

Og C&R er greit det men, det er flere vann på kramøy som en heller må praktisere C&Eat. Det er knall godt med stekte ørret filee på skive........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal fiske på øynå e det bare en ting å si stå på så får du fisk.. Kan være en ide og kjøpe seg en kaste dupp og noen fluer,det kan til tider være efektivt.

Og C&R er greit det men, det er flere vann på kramøy som en heller må praktisere C&Eat. Det er knall godt med stekte ørret filee på skive........

Noen ryker vel sannsynligvis tenker jeg. Har du noen tips til fiskevann eller er det bare å prøve seg frem? Har henta det fiskekartet fra kommunen og det virker jo bra, er det noen stor forskjell på vannene? Prøvde meg kjapt på vannet ved demningen, men prøvde bare rundt demningen da jeg hadde dårlig tid og det var dårlig vær, regner med det er bedre å komme seg innover og på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

704 står for 7' muligens 4-delt og L'en står for light. 3/15 er anbefalt kastevekt mellom 3 og 15gr. Lillauren og phanter martin er gode sluker, om du skulle utvide sortimentet ville jeg gått for Sølvkroken spesial kobber/rød i 12 gr, mepps black furry (svart spinnerblad med hot orange prikker og en orange perle bak på kroppen) og en blysild gjerne jensenpirken 13gr trikolore. Uansett om du fisker ørret eller gjedde bør du ha en fortom. Til ørreten er det en grei løsning med En meter vanlig sene festa med swiwel (skal du gå for det beste bruker du fluorcarbon) til gjedda får du, som geirm nevner, kjøpt egne stålfortommer med hempe. Disse kan du knyte rett i firelinen, men jeg ville valgt den lengste typen du får tak i.

Du kan bruke de slukene du allerede har, etter gjedda, men litt større skjesluker hadde nok vert kjekkt å ha, og kansje noen woblere, f.eks. Savage gear's 4-play. Som Richard K. sier, er det mange vann det lønner seg å ta ut fisken i, for å få opp snittstørelsen. Liker du ikke fisk selv, gi den til naboen eller kast den i buskene til reven. Ikke gi den til måkene da det kan gi mark i fisken.

Lykke til og skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ryker vel sannsynligvis tenker jeg. Har du noen tips til fiskevann eller er det bare å prøve seg frem? Har henta det fiskekartet fra kommunen og det virker jo bra, er det noen stor forskjell på vannene? Prøvde meg kjapt på vannet ved demningen, men prøvde bare rundt demningen da jeg hadde dårlig tid og det var dårlig vær, regner med det er bedre å komme seg innover og på sidene.

Det er flere vann med demninger på øynå men ,Det er jo bare å prøve deg. Det som funker fint for meg er nødvendig vis ikke det som funker for deg.Det er greit med litt tips men det er mye viktigere å prøve selv og se litt på hva du liker selv.Som et generelt tips på øya er det min egen erfaring og fiske raskt inn sluken. Er ikke lenge siden jeg hanka inn 4 ørreter, der alle kom den siste 1/2 timen.Så det er bare å denge sluk fisk gjerne i vifte form gå noen skritt og ny vifte gjerne 5-15 kast.Og kjenner du fisk som er bortpå deng til du er blå eller lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere vann med demninger på øynå men ,Det er jo bare å prøve deg. Det som funker fint for meg er nødvendig vis ikke det som funker for deg.Det er greit med litt tips men det er mye viktigere å prøve selv og se litt på hva du liker selv.Som et generelt tips på øya er det min egen erfaring og fiske raskt inn sluken. Er ikke lenge siden jeg hanka inn 4 ørreter, der alle kom den siste 1/2 timen.Så det er bare å denge sluk fisk gjerne i vifte form gå noen skritt og ny vifte gjerne 5-15 kast.Og kjenner du fisk som er bortpå deng til du er blå eller lei.

Prøvde meg i aureivannet i noen timer, fikk verken napp eller noe annet, men tvi tvi. Tror jeg skal prøve meg på ytre/indre holmevatn til helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om C&R skal ha god effekt for fiskens overlevelsesevne er det strengt tatt ganske mange ting som bør oppfylles, ikke bare det å bruke kroker uten mothake.

Ikke "kjør" fisken unødvendig lenge. Helst løs fisken i vannet, eller bruk knuteløst nett i håv.Bruk en tang og frigjør krok mest mulig skånsomt, men raskt.

Væt håven skikkelig før bruk.Væt hendene skikkelig, men ta minst mulig på fisken. Ved utsetting, hold fisken under vann til du merker at den kommer til hektene og er i stand til å svømme videre. Ikke framtving "gjennopplivingen" ved å føre fisken frem og tilbake. Jeg senker håven under vann og støtter forsiktig fisken med en hånd slik at den står "oppreist" mens jeg venter på at fisken viser tegn til å ville svømme.

Hvis fisken blør bør den avlives. Blodet i fisk har svært liten evne til å koagulere og på den måten stoppe blødningen.

Du er oppmerksom på at du bør lære deg egne knuter, beregnet for multifilament?

Multien er svært glatt. Flere knuter man bruker på nylon vil kunne løsne ved bruk av multi. Det finnes varianter av knuter som fester multi til svivel, skjøting multi/multi og skjøting multi/nylon.

Stanga du har kjøpt er som nevnt over en 7 fot lang, 4-delt lettspinn-stang (Light) beregnet for slukvekter fra 3 til 15 gram. Spin refererer til at stanga er ment for haspel.

Du finner også stenger beregnet for multiplikatorsneller (eks. Ambassadeur). Disse har ofte betegnelsen Casting.

Berkley har til sammenligning en modell som heter "Berkley Phazer 1062 MH 20/50 Spin"

Denne stanga er 10,6 fot, er to-delt og er beregnet for medium til tungt haspelfiske (MediumHeavy) med slukvekter fra 20-til 50 gram.

Denne måten å betegne stengers lengde, antall deler,slukvekt og snelletype er nokså utbredt, selv om det ikke er en definert standard som alle forholder seg til.

Folkene i den lokale fiskebutikken er vel de som burde kunne gi deg de mest treffsikre rådene angående sluker. Utenom dette vil jeg spesiellt anbefale 7grams "Lofty`s Cobra". Har gode erfaringer med alle 7 farger i den øverste rekka i linken.

7 og 10 grams varianter av Møresilda,Stingsilda,Toby og Jensen Minipirken Perch er også svært gode fiskefangere.

Grattis med nytt utstyr - Skitt fiske!

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om C&R skal ha god effekt for fiskens overlevelsesevne er det strengt tatt ganske mange ting som bør oppfylles, ikke bare det å bruke kroker uten mothake.

Ikke "kjør" fisken unødvendig lenge. Helst løs fisken i vannet, eller bruk knuteløst nett i håv.Bruk en tang og frigjør krok mest mulig skånsomt, men raskt.

Væt håven skikkelig før bruk.Væt hendene skikkelig, men ta minst mulig på fisken. Ved utsetting, hold fisken under vann til du merker at den kommer til hektene og er i stand til å svømme videre. Ikke framtving "gjennopplivingen" ved å føre fisken frem og tilbake. Jeg senker håven under vann og støtter forsiktig fisken med en hånd slik at den står "oppreist" mens jeg venter på at fisken viser tegn til å ville svømme.

Hvis fisken blør bør den avlives. Blodet i fisk har svært liten evne til å koagulere og på den måten stoppe blødningen.

Du er oppmerksom på at du bør lære deg egne knuter, beregnet for multifilament?

Multien er svært glatt. Flere knuter man bruker på nylon vil kunne løsne ved bruk av multi. Det finnes varianter av knuter som fester multi til svivel, skjøting multi/multi og skjøting multi/nylon.

Stanga du har kjøpt er som nevnt over en 7 fot lang, 4-delt lettspinn-stang (Light) beregnet for slukvekter fra 3 til 15 gram. Spin refererer til at stanga er ment for haspel.

Du finner også stenger beregnet for multiplikatorsneller (eks. Ambassadeur). Disse har ofte betegnelsen Casting.

Berkley har til sammenligning en modell som heter "Berkley Phazer 1062 MH 20/50 Spin"

Denne stanga er 10,6 fot, er to-delt og er beregnet for medium til tungt haspelfiske (MediumHeavy) med slukvekter fra 20-til 50 gram.

Denne måten å betegne stengers lengde, antall deler,slukvekt og snelletype er nokså utbredt, selv om det ikke er en definert standard som alle forholder seg til.

Folkene i den lokale fiskebutikken er vel de som burde kunne gi deg de mest treffsikre rådene angående sluker. Utenom dette vil jeg spesiellt anbefale 7grams "Lofty`s Cobra". Har gode erfaringer med alle 7 farger i den øverste rekka i linken.

7 og 10 grams varianter av Møresilda,Stingsilda,Toby og Jensen Minipirken Perch er også svært gode fiskefangere.

Grattis med nytt utstyr - Skitt fiske!

Jeg fikk beskjed om knutene når jeg kjøpte settet. Fyren som jobba der viste meg hvordan jeg skulle gjøre det osv!

Takker for alle forklaringene! Nå må jeg bare finne fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg i aureivannet i noen timer, fikk verken napp eller noe annet, men tvi tvi. Tror jeg skal prøve meg på ytre/indre holmevatn til helga :)

Aurei er vel ett av de særeste vannet vi har, men fisken er stor...........

Blir nok en tur til holmavannet på meg også snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg løfte den bommen ved holmavannet og kjøre innover? Kan jeg evt parkere utenfor bommen? Ser ingen andre steder å parkere som er spesielt nære

Viss du er sterk eller har nøkkel til bommen.........Er den oppe må du passe på ,når du kommer tilbake kan den være låst.Det er å parkere på kanten av veien som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda har tatt over indra holmavatnet. Det samme gjelder ytra holmavatet, Har ikke fått noe i det ytra, men det indra har jeg ikke sett tegn til ørret på et par år. Et genialt vann å prøve seg frem i er Kigavatnet. Masse små bitevillige aurer. Svært få over 300g, men et perfekt sted å begynne fiskehobbyen på. Her funker det og med dupp og flue samt sluk.

Kigavtnet er det første vatnet på venstre side av burmaveien når du kommer fra østsiden. Et par hundre meter før stiglene.

Anbefaler å gå langs vatnet på vestsiden. Der er fisket best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel slenge meg på lasset. Er ett vann ovenfor flyplasshotellet med andre fiskeslag også.

Fisket i det vannet som er ca 2km innover burmavegen fra der hvor speiderleiren er. Fikk 5 småtasser på panter 3gr sølv farget. (ikke panter martin)

Prøv med fiskefilet av feilkroket ørret når det skumrer. Glidende pæresøkke og Splitthagl-bunnmeite.

Som de andre har nevnt,så SKAL man ikke bruke multi rett mot sluk.

bajs fishing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på ytre holmavatn, hadde napp engang, ellers mista jeg to sluker på samme sted. Trodde jeg satt meg fast i bunn når jeg mista første, men da jeg prøvde igjen fant jeg ut at jeg var hekta i en slags tykk sen eller noe som gikk over vannet, sært.

Takk til både pelle og tryta for tips, får prøve meg en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, burde ikke denne diskusjonen om fiskeplasser vært flytta til "Vestlandet" ? :shifty:

Lag en egen tråd der som går på deres nærområde, knall lesing for andre som kunne tenke seg å fiske rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.