Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøulv! Sjøulv!


Veggeland
 Share

Recommended Posts

Deltok på tur med Torungen Havfiskeklubb forrige søndag, og klarte å lure en ganske så flott steinbit. Gav god kamp på Greys'en (24lbs). Ved innveiing etter endt tur viste den seg å veie 6860 gram. Ny pers, og en fantastisk matfisk! Tok den på et glidetakkel agnet med makrellstrimmel og råreke. Dunket søkket i bunnen med korte mellomrom, og lot agnet ligge stille i perioder.

Steinbit686kgII.jpgSteinbit686kg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hyllest!

Steinbiten er såpass sjelden her nede nå at det er ekstra moro når et så flott eksemplar tar agnet.

Gratulerer så mye med pen og dessverre sjeldent fangst i Skagerrak. Den er nå så skjeldent , og ikke minst glemt i forvaltningen av resurser, at jeg unngår å fiske etter disse under gytetiden eller å fiske etter disse. Håper Fiskeridirektoratet infører både minstemål , også for steinbitt eller aller best fredning i Skagerrak før det blir for sent. Jeg skal prøve å pushe på Fiskeridirektoratet om denne arten.

De fleste av oss husker hvordan det gikk med stammen ved Fedje...

Edit: Det 1. jeg tenkte på ¨når jeg leste trådens tittelen (sjøulv) var : Spekkhogger !! :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært fint om dykkere og yrkesfiskere kunne latt den være i fred...

Hvor mange steinbiter ca. har du fått i løpet av året de siste årene? De sier i THK at det stort sett bare har blitt tatt en steinbit i året på klubbturene, og at det endog har vært år der ingen har fått arten.

Mvh

Stian

En del tyskere kaller steinbiten for seewolf, men jeg kan huske en episode for en del år siden, når jeg dro opp en på kystmeiteutstyr, og det stod noen tyskere i nærheten, som utbrøt: Aaaahhh! Ein Seeteufel! De var meget fascinerte, men holdt betryggende avstand til havets hinmann... :-)

Endret av Veggeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært fint om dykkere og yrkesfiskere kunne latt den være i fred...

Hvor mange steinbiter ca. har du fått i løpet av året de siste årene? De sier i THK at det stort sett bare har blitt tatt en steinbit i året på klubbturene, og at det endog har vært år der ingen har fått arten.

Mvh

Stian

En del tyskere kaller steinbiten for seewolf, men jeg kan huske en episode for en del år siden, når jeg dro opp en på kystmeiteutstyr, og det stod noen tyskere i nærheten, som utbrøt: Aaaahhh! Ein Seeteufel! De var meget fascinerte, men holdt betryggende avstand til havets hinmann... :-)

Ikke bare yrkesfiskere og dykkere , vi sporstfiskere må også ta vår del av ansvaret :) Treffer man på en virkelig "gytehøl" er det bare å pumpe til det ikke er flere igjen (de har stor forkjærlighet for "Oktopus jig"). Har vært heldig og "har truffet" minst 4-5 av disse plasser. Jeg kan ta en tur fra tid til annet for å kjenne disse på stanga , men de får svømme i fred like etter.

Håper inderlig at arten blir fredet i Skagerrak !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare yrkesfiskere og dykkere , vi sporstfiskere må også ta vår del av ansvaret :) Treffer man på en virkelig "gytehøl" er det bare å pumpe til det ikke er flere igjen (de har stor forkjærlighet for "Oktopus jig"). Har vært heldig og "har truffet" minst 4-5 av disse plasser. Jeg kan ta en tur fra tid til annet for å kjenne disse på stanga , men de får svømme i fred like etter.

Håper inderlig at arten blir fredet i Skagerrak !!

Når er det egentlig steinbiten gyter her nede på sørlandskysten? Februar- mars? Eller endrer dette seg etter svingninger i sjøtemperaturen?

Neste gang skal jeg søren meg prøve blekksprutjiggen din også. Har ihvertfall en av dem i kassa mi... Anbefaler du å slenge på noe agn også på treblekroken, eller hemmer dette bevegelsene for mye?

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det egentlig steinbiten gyter her nede på sørlandskysten? Februar- mars? Eller endrer dette seg etter svingninger i sjøtemperaturen?

Neste gang skal jeg søren meg prøve blekksprutjiggen din også. Har ihvertfall en av dem i kassa mi... Anbefaler du å slenge på noe agn også på treblekroken, eller hemmer dette bevegelsene for mye?

Stian

Ja, temperaturen har en god del å si, men det pleier å være mest aktivitet i mai. Blekksprutjiggen som er i handelen er ikke min,selv om jeg er pappaen , Sølvkroken overtok konseptet og produksjon for omtrent 5 år siden, dog produserer jeg selv mine egne originaler til selvbruk :) I NordNorge kalles denne for "steinbitakkar" grunnet nettop hvor bra den virker på steinbiten (også) Vet også at mange tyskere ikke reiser til Norge uten denne i bagasjen, mens her i Norge har ikke jeg sett 1 eneste butikk som fører modellen. Ikke spør meg hvorfor, dog kan det hende at Sølvkroken selger via nettbutikken sin.

Det 1. du bør gjøre med Oktopus er å hive 3ble kroken !!En treble gir ikke 3 ganger mulighet til fast fisk og burde avskaffes til havfiskebruk , især når man fisker mest efektiv langs bunnen og i drift - en treble medfører kun til 3 ganger sjanse for å sitte fast på bunnen !! monter da ring>tønnesvivels>ring>enkelkrok med god gap, a la VMC Oktopuskrok og tilpasset størrelsen på jiggen. Agn på kroken er 1 måste og 10dobler fangstene...Mine og originalmodellen er fremstilt i material som trekker til seg agnlukt om du legger disse opp i agnboksen .Det er blitt skrevet eget tråd om akkurat denne jiggen ett sted på "havfisketråden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.