Gå til innhold
Fiskersiden

Mitchell Avocet Gold III 1000 eller 2000 til BM CX 270L


ViktorS
 Share

Recommended Posts

Hei og hopp medfiskere:)

Har akkurat gått til innkjøp av ei Shimano Beastmaster CX 270L (3-14g) samt ei Mitchell Avocet Gold III 2000, som har fått seg gode 250meter 0,10 Fireline Crystal.

da jeg bestilte dette, var jeg usikker på str på snella, om jeg skulle ha 1000 eller 2000. Så jeg snakket med skittfiske og de sa at 2000-snella skulle passe bra til denne stanga. Men nå når jeg holder stanga med snella, så lurer jeg veldig på om jeg burde ha gått for 1000-snella i stedet... Men hvordan vet jeg at snella passer godt til stanga?

Den skal brukes til fjellfiske på all str vann.

Mvh

ViktorS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at stang/snelle ofte føles mer baktung før du kommer ut i den praktiske fiskesituasjonen med 80 meter snøre uti vannet og 10 grammern fristende vrikkende der ute. Din snelle veier 261 gram og er i så måte ingen overkill for stanga.

Mitchell Avocet Gold 3 er ikke verdens letteste sneller, med 1000 varianten hadde du spart nærmere 50 gram. Dette hadde vært mitt valg, men 9fotern burde uansett balanseres greit med din 2000 også. Forrige utgave av Beastmastern (BX) hadde mer tyngde og ville i så måte kanskje vært et bedre valg, men ville uansett som du valgt CX.

Skulle du i fremtiden ha lyst til å oppgradere på snellefronten så kan du vurdere å gå til innkjøp av ei 1000serie - eksempelvis Shimano Stradic CI4 1000 F.

Skitt fiske og gratulerer med nytt utstyr :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kjøpte mitchellen pga budsjett. Ville egentlig ha en shimano exage, men det var dobble prisen... Mulig at jeg setter avoceten på tica-stanga mi som er 9" 10,5-30g, og kjøper meg en 1000-snelle.

Ett annet spm: når jeg holder beastmastern min rett ut(vannrett), så bøyer stanga seg en del, virker nesten litt "slapp"?! Er dette normalt?

Hei. Jeg kjøpte mitchellen pga budsjett. Ville egentlig ha en shimano exage, men det var dobble æprisen... Mulig at jeg setter avoceten på tica-stanga mi som er 9" 10,5-30g, og kjøper meg en 1000-snelle.

Ett annet spm: når jeg holder beastmastern min rett ut(vannrett), så bøyer stanga seg en del, virker nesten litt "slapp"?! Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Mitchell Avocet Gold.

I tyskland er fiskeutstyr billigere av i norge.

Mictchelen Avocet er virkelig bra.

en kompis har en beastmaster,hmmmm jeg mener mitchelen er bedre.

shimano er ikke alltid bedre.

hilsen peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet spm: når jeg holder beastmastern min rett ut(vannrett), så bøyer stanga seg en del, virker nesten litt "slapp"?! Er dette normalt?

Noen med Beastmaster som kan kommentere på dette? Sikkert ikke mange med CX, men noen med BX kanskje?

en kompis har en beastmaster,hmmmm jeg mener mitchelen er bedre.

shimano er ikke alltid bedre.

hilsen peter

....... javel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påpeke at det er tuppen som bøyer seg litt, og ikle hele stanga. Hadde forventet at den skulle være strak som en pinne egentlig...

En stang på ni fot med kastevekt 3-14gr vil skjelden være helt rett, til det er stangemnet for mykt. Jeg har flere BM stenger og alle de bøyer seg en del i tuppen også uten belastning. Liker du stivere stenger kan du gå opp i kastevekt eller kjøpe en stang med stivere aksjon(en amerikansk bass stang eller en "jiggstang" fra Savagear etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine beastmaster stenger bøyer seg i tuppen når det ikke er belastning på dem. Er rimelig sikker på at det ikke skal være sånn heller. Jobber med fiskeutstyr og har aldri sett noe sånt, ikke på noen stenger egentlig.

Som fiskebollen sier, lettere stenger vil bøye seg noe uten belastning. Sikt langs stanga så vil du se det 2Fish.

Ellers er jeg enig med Peter og BGA, shimano er ikke det eneste saliggjørende. Shimano har gode sneller og er spess. gode mot korrosjon, men det finnes mange alternativer på markedet. Selv har jeg erfart Mitchell sneller som er overlegne shimano på snøreopplegg og brems i prisklassen rundt 1000.- Men de trenger mer stell, da de er mer utsatt for rust og annen korrosjon.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocet snellene er nette til lett fiske, samt at de har en hysterisk brems størrelsen på snellene tatt i betraktning. Har endel av disse på jobb, og har blitt langt mer positivt overrasket over de enn jeg hadde trodd på forhånd (forhåndsdømmende værsågod :P) - særlig hva brems på 500- og 1000 serien angår.

Om du skulle hatt 1000 eller 2000 snelle blir nok like mye smak og behag som et eventuelt fasitsvar - så lenge balansen i stanga ikke føles "feil" når snellen er montert og ved bruk under fiske så vil jeg si at du er innafor med det du kjøpte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vekker denne til livs igjen jeg:)

2 sesonger har jeg brukt dette setter, og er meget fornøyd, men har vært for sløv å olje snella...

Nå skal jeg ha meg ei beastmaster dx UL 165 1-10 gram, og skal ha meg en ny avocet, denne gang gold IV. Men er usikker på om jeg skal hå for size 500 eller 1000... Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Sedona 750 på min UL 165, og den virker helt optimal. Ville derfor sjekket hvilken av alternativene dine som ligger nærmest sedonaen.

Må nevne at beastmasteren er en ordentlig tøffing som kan kaste langt og takler stor fisk uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Sedona 750 på min UL 165, og den virker helt optimal. Ville derfor sjekket hvilken av alternativene dine som ligger nærmest sedonaen.

Må nevne at beastmasteren er en ordentlig tøffing som kan kaste langt og takler stor fisk uten problemer.

Det er 165UL du mener man kastet langt med og som takler stor fisk?

Hvordan er aksjonen på denne stanga? Virker den på koen låte løs og slaskete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 165UL du mener man kastet langt med og som takler stor fisk?

Hvordan er aksjonen på denne stanga? Virker den på koen låte løs og slaskete?

Mener UL 165 ja. Ikke en typisk ultralett da ryggen er svært sterk. Ikke noe som minner om løs og slaskete på den stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener UL 165 ja. Ikke en typisk ultralett da ryggen er svært sterk. Ikke noe som minner om løs og slaskete på den stangen.

Hmmm, trodde denne stanga skulle være typisk ULtralett... Vet du av noen andre stenger som er UL da?

Også sliter jeg veldig med snellevalg... Om jeg skal ha str 500 eller 1000... Sahara, aernos, rarenium, exage... Valgene er så mange:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, trodde denne stanga skulle være typisk ULtralett... Vet du av noen andre stenger som er UL da?

Også sliter jeg veldig med snellevalg... Om jeg skal ha str 500 eller 1000... Sahara, aernos, rarenium, exage... Valgene er så mange:/

Mener ikke på noen måte at stangen fungerer dårlig som ultralett. Stangen er helt rå og ville erstattet den ordinære lettstangen min om den hadde vært i flere deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke på noen måte at stangen fungerer dårlig som ultralett. Stangen er helt rå og ville erstattet den ordinære lettstangen min om den hadde vært i flere deler.

Hadde gjort seg om den var i 3-4 deler ja:/

Jakter nå etter daiwa presso 5,6fot, 4delt:)) men må nok til utlandet for å få has på denne. Helaksjon og meget moderne flott design:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.