Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er favorittsluken/wobbleren din til SØ fiske?


Recommended Posts

Jeg har alltid fådd mye fisk på møresild blank og blå 22gr, men har fådd en ny favorittsluk!

Jensen tobis Blå 16gr, kjempebra sluk som fisker ekstremt godt! Helgas største var bare på 0,7 men fikk laks på 3kg. Men har kjøpt inn en sluk jeg syns så god ut;), det var en dirty Harry blå 14gr. Noen som har erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å ha sluker med forskjellig bæreevne i skrinet nei. Skaffer du deg noen kystwobbere og Cobra`er så skal det ihvertfall ikke stå på utstyret!

Lofty`s Cobra kan med fordel rigges som en gjennomløper! (kan da snus og fiskes begge veier, samt at du minsker fiskes mulighet til å bruke sluken som brekkstang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritter: D360 fra Magic minnow og Salty fra samme produsent.

Fått mest med jensen tobis 20g blå/sølv og sølvpilen 20g blå/sølv og tree amigos(svart/hvit/rød)

cobra og tasmainian devil har jeg bare dorget med uten hell, kanskje man skulle prøve den på SØ :)

Endret av A Garcia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal inrømme at jeg har tatt mest brun ørret på cobra/tassie, men har sikkert 20+ sø på disse også.

Bruk grov fortom som gjennomløper, kan være kanter/grader inn røret. Alternativt skaff et mikro filsett på Biltema som er greit å bruke til å slipe ned disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del cobra men har faktisk aldri vært borti fisk :/

Magic minnow serien har ekstremt mye bra! Tror jeg skal bestille noen maxi goby, i farger pickled sardine og gfr.

Men minuset med Jensen tobis er jo at mindre SØ som er under minstemålet dør :(

Sluken blir så lang at når den blir angrepet fra siden og man tar tilslag blir det 80% gjelle blødninger altså blir fisken kroket i gjellene, noen flere som oppdager / erfarer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er ikke rapala x-rap litt vel store for SØ?

Det kommer an på hvor stor sjøørreten er ;) Relativt små SØ biter på 27g Møresild, så da skal det litt til å finne noe som er for stort tenker jeg.

Min favoritt er Sort/Sølv holo Møresild og 18g er den jeg har fått mest på. Tilfeldig? Helt sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min favoritt er Blue Flake maxrap 13g. tatt 7 av 10 SØ på denne i år her i agder + 2 av 3 smålaks. Savagear har en blå en også som er veldig god.

har også hørt gode fangstrapporter på den blå maxrappen som har sjokkrosa mage.. husker ikke navnet på den. jeg har sluttet å bruke sluk utelukkende pga fangsten økte veldig etter jeg begynte å bruke wobblere. har sett meg ut en dansk kystwobbler som er i offwhite/oliven. som ligner en tobis i formen også.. tenker den kan gi litt fisk nå i begynnelsen av aug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lystfiskern sier, er det lurt å ha et utvalg sluker med litt forskjellig bæreevne. Hvis du deler slukene inn i tre "bæreevnekategorier" kan det se omtrent slik ut:

Liten bæreevne:

Feks Stingsilda, Jensensilda - altså rette "spiker" som synker fort, gjerne kalt sildesluker. Fine hvis du trenger å komme ned, eller hvis det skal fiskes veldig fort.

Middels bæreevne:

Feks Møresilda, Toby - altså sluker som er smale og relativt tynne i godset. Dette er "alroundere", for min del den mest brukte kategorien.

Stor bæreevne:

Feks Spesial, Cobra - altså sluker som er brede og relativt tynne, gjerne kalt skjesluker. Disse er fine hvis man skal fiske sakte og/ eller høyt i vannet.

Videre kan dette så kombineres med ulike størrelser (slukvekt) og selvfølgelig farger. Av hver type vil jeg ha noen som er sølv, kombinert med blått og/ eller grønt, samt noen som er ganske mørke slik som gull/kobber kombinert med sort. Jeg vil også ha noen ytterst få "wild cards", altså sluker med sterke farger slik som signalgrønn eller gul for bruk når det er grumsete vann.

Jeg tror det er bedre å ha færre merker/ modeller med sluker, og så heller ha flere som varierer på vekt og farge. Poenget er at man da lettere får en oppfattelse av hva som fungerer når, enn dersom man har 50+ sluker som alle er helt forskjellige i form og farge. Jeg tror også at slukens bæreevne, og dermed gange og dybde i vannet, er viktigere enn størrelsen/ vekten.

Ren synsing fra min side selvfølgelig. :)

Skulle jeg ha valgt en sluk til sjøørretfiske hadde det blitt en Møresilda i sølv/ blått et sted mellom 10-15g. Jeg fisker stort sett fra båt, og trenger ikke tenke så mye på kastelengden som dersom man fisker fra land og derfor vil velge seg en noe tyngre sluk som "den ene". Samtidig er snittstørrelsen på sjøørreten i Oslofjorden ganske sparsommelig.... Delvis på grunn av dette fisker jeg også med lett utstyr etter sjøørret, noe som i seg selv utelukker sluker noe særlig over 18-20g.

Kanskje viktigst av alt er å variere innsveivingen underveis. Prøv forskjellig fart, og legg inn ett spinnstopp eller to i hvert kast. Jeg opplever ofte at fisken tar akkurat i det jeg setter fart på sluken igjen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten er definitivt max rap. Fisker ikke med annet når jeg fisker etter sjøørret. Har bare brukt 13 cm foreløpig, i fargene FB, FG, FS og FAYU. Ser ingen grunn til å bruke noen mindre størrelse. Har faktisk kjøpt etpar 15 cm modeller fra ebay i farger som vi ikke har hjemme, så de blir spennende å prøve. EDIT: Testa max rap en i helga, 15cm skuffa litt, kasta ikke så bra som jeg hadde trodd og man måtte fiske den kjapt for å få gange på den. Fikk en ørret på 35 cm på 15 cm max rap. Håpløst :P

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye bra om Max Rap, men jeg synes ikke den beveger seg så bra i vannet, og har dermed ikke helt trua når jeg fisker med den. Det er egentlig bare tull fra min side, da jeg har sett den har levert SØ og HA så det holder, men trua er viktig og må prioriteres! Dessuten koster Max Rap fletta, noe som passer meg særdeles dårlig.

Min favoritt er Strike Pro 10,5cm/11g i fargen C44. Fikk en av Chris Appleby på en tur her forleden, og den fikk raskt tittelen "godwobblærn". Fargen ser ganske tam ut på land, men når den kommer i sitt rette element ser den brilliant ut. Den har fine bevegelser ved vanlig innsveiving, og skjærer fint ut med flott bellyflash og henger fint i vannet ved rykking og spinnstopp.

Ellers er Bomber, Rapala Husky Jerk, X-rap, Original, blant mange andre, gode alternativer.

Har hatt best erfaring med naturlige farger. Duse pastellfarger som rosa, turkis, blått osv. leverer. Litt flash i form av holografisk film, glitter el. kan være bra.

Men gutta, ørret fiskes med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerens store fortrinn er dens kombinerte evne til å reflektere lys samt lage kraftige lyd/trykkbølger og på den måten lokke til seg fisk på stor avstand.

Dens begrensning ligger i relativt korte kastelengder og at den ikke ligner noe naturlig føde for SØ.

I gitte scenarioer vil derfor spinnerens fortrinn også kunne bli dens hemsko - Fisken oppdager agnet men kvier seg fra å ta.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hansen Stripper Pearl White 8.5cm / 17g

Hansen Stripper Blue / Silver 8.5cm / 17g

Hansen Stripper Pearl White 8.5cm / 22g

Hansen Stripper MJ (Black & White UV) 8.5cm / 22g

Hansen Lotus Blue/Silver 9.8cm / 18g

Sølvkroken Jensen Tobis B 11cm/20g

Sølvkroken Jensen Tobis BLFL 11cm/25g

Sølvkroken Jensen Tobis S/B/BL/D 11cm/20g

Abu Garcia Toby S/Blue Glitter 7.5cm/20g

Moresilda SBLU 8,7cm / 32g

Behr-Blinker 4 Blau-Prisma 10cm/20g

Kruunu BLU/S/R-S 8.5cm/19g

Er vel noe her som er brukende til sjøørreten? Bestilte de alle for 350 kr inkl. frakt. Må da være billig det for 12 sluker?

Edit: Jeg ville helst hatt Møresilda Sølv/Blå i en lettere utgave enn 32g men de var utsolgt for den. Har lest mye bra om den så det var litt dumt.

Endret av Fjellørret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes en (eller er i stand til å lage en) "statistikk side" der brukere rapporterer inn sine resultater med forskjellige sluker? størrelser, vekt på fisken, kast fra land, fart, dybde, sen, værforhold, dorg, tid, andre sluker i sjøen osv...

Jeg har dorget med 2 sluker i vannet, som oftest en møresild...resultat så langt i år:

Atom sild svart/rød 35gr - 1 laks, 1ørret

Jensen silda Svart/rød 40gr - 6 laks 2 ørret

Toby sølv 40gr - 1 laks 1 ørret

Møresild - 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden få sjøørret? Har fisket med Tobis blå 16g og Møresilda sølv/blå 22g men alt jeg får er kun makrell. Og en liten torsk. Hadde vært moro og få noe annet enn makrell. Er sjøørretfiske best om kvelden? I skumringen? I mørket?

Endret av Fjellørret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.