Jump to content
Fiskersiden

MrVolcom
 Share

Recommended Posts

Bra patenter, David! Nå har min gummiboat kommet innenhus også, og det kan se ut som de verste svarte flekkene lar seg skrubbe av (heldigvis). Dere som ikke bruker gummiboaten særlig om vinteren, lar dere den ligge uten luft eller fyller dere den slik at den har noe i kammerne under lagring?

Edit: Stemmer at det er samme type ventiler på din båt som min, David. Det gikk overraskende kjapt å fylle båten med fotpumpen; spørsmålet er om man finner en tilsvarende pumpe hvis fotpumpen en dag går i stykker. Fabrikanten har kanskje slikt på lur?

Edited by BanJon
Link to comment
Share on other sites

Bra patenter, David! Nå har min gummiboat kommet innenhus også, og det kan se ut som de verste svarte flekkene lar seg skrubbe av (heldigvis). Dere som ikke bruker gummiboaten særlig om vinteren, lar dere den ligge uten luft eller fyller dere den slik at den har noe i kammerne under lagring?

Edit: Stemmer at det er samme type ventiler på din båt som min, David. Det gikk overraskende kjapt å fylle båten med fotpumpen; spørsmålet er om man finner en tilsvarende pumpe hvis fotpumpen en dag går i stykker. Fabrikanten har kanskje slikt på lur?

Best to deflate for storage Jon. slow leak from a valve on one chamber can cause uneven pressure on the partitions. If you do keep it inflated then only partially inflate it.

Most pumps come with a multitude of adapters, and if they don't come with the correct diameter adapter you can always buy one... or an 'adapter ring' but most come with at least one adapter that fits common push pin valves.

You can also buy a little spanner to open the valves if you need to change/clean them... If you don't already have one that is.

good tips on this link... http://www.grandboats.com/adv-boating.htm

How to change valves....

Couple of pics all set up:

006.jpg

002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo, forsto nok at det var bagasjerommet det var snakk om, men forbeholder meg retten til ikke å forståengelsk så godt:p

Men for å være alvorlig litt, jeg hadde ikke turt å brukt de derre gummibåtene som sko en dag det regnet over middels mye.

Link to comment
Share on other sites

Jo, forsto nok at det var bagasjerommet det var snakk om, men forbeholder meg retten til ikke å forståengelsk så godt:p

Men for å være alvorlig litt, jeg hadde ikke turt å brukt de derre gummibåtene som sko en dag det regnet over middels mye.

Would much rather have a Proper boat myself, but I have nowhere to put one (either at home or on the fjord) so an inflatable fits my needs for now, as it does for many others I suspect. They are surprisingly tough, and a lot easier to repair than fibreglass, aliminium and hard plastic boats.

Link to comment
Share on other sites

Strengt regner det vel minst like mye inn i en åpen 18 fots Hansvik.... :blink:

Når det er sagt. Må si meg enig med Haggis i at disse "badeballene" tåler mye mer sjø enn man kanskje skulle tro.

Man er selsagt mye mer utsatt mot elementene, men dersom man vet å ta hensyn til dette når man er utpå skal det ganske stygt vær til før det blir direkte farlig. Betinger selvfølgelig erfaring, gode preventive sikkerhetstiltak og en god porsjon gammeldags sjømannskap.

Link to comment
Share on other sites

Anything with sponsons round it will sit pretty in the swells. An equivalent length open boat on the other hand...

Would never go far from the shore or sheltered bays in a 9ft pram dinghy for example.

I think the most common cause of capsizing inflatables is overpowering them (I'm so far from the danger zone it hurts). Some crazy clips on youtube of 9-10 footers with 25 pony motors :D

Another danger I'm fast becoming aware of is the short days... got caught in the dark with no lights the other day. Luckilly there was no traffic whatsoever but there is a lot of pots, moorings and nets I'd rather not tangle with.

Thinking of how to rig some nav lights or just a 360 degree white light and maybe a searchlight now.

This looked pretty cool http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10579798;c:101646 But I'd feel like a right tit with a light on my head.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nytt ekkolodd!

Slenger ut noen bilder av min nyinnkjøpte gummibåt med lengde 290. Den veier bare 24 kg så jeg tok den med på bussen siden jeg ikke har bil. Kjøpte også en Tohatsu 3.5 hk firetakter til å dorge med, men det ble litt tungvindt å ta den med på bussen i tillegg til båten. Den har likevel en lav vekt på 17.5 kg. Her er bilder fra jomfruturen i Oslofjorden...

20121105_105408.jpg

20121105_105635.jpg

20121105_115338.jpg

20121105_122828.jpg

20121105_131202.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sånn liker vi :thumbsu: Gummibåt på bussen viser at man ikke legger fingra mellom for å komme seg på tur.

En sånn handletralle med store hjul som eldre ofte går rundt med.....ramma på den måtte jo egne seg knallbra for båtsekken +++ ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.