Gå til innhold
Fiskersiden

fiske lysing...


Iversen
 Share

Recommended Posts

Drar noen dager til Molde snart, og da må det jo bli litt fiske. For de som er kjent vet jeg at det er tatt mye lysing av yrkesfiskere i Julsundet. Kunne tenkt meg å gjøre noen forsøk, men hvordan fiske etter de (fisker fra båt)? Er det kun kveld/nattfiske som er tingen? Og hvilke dyp? Går utfra at makrell/sild som agn er det beste.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfiske går går som ei kula. En rød tråd med alle lysingplassene jeg kjenner til, er at de ofte står litt mer konsentrert innen et mindre område. Bratte skrenter/vegger ned til en 70-100m kan være plasser å se etter, og mye fisk kan stå 10-15m over bunn. Jeg ville brukt bom /m slep og riktig store agn, glupsk jævel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende satsing. Vi har for hundre år siden fått noe Lysing utenfor Fårøytangen, men jeg tror de vanlige plassene der er for grunne. Ville heller kikket etter grunntopper litt lengre ut. F.eks er det en grunntopp på 93 meter i forlengelsen av Fårøytangen, på høyde med enden på Hjertøya, den lukter Lysing. 46meterstoppen ved siden av Kua ute i Julsundet ser også spennende ut, hadde planer om å prøve den i sommer, men skipperen skulle fiske kveite...

Sild/makrell på paternoster med 6/0-8/0 kan funke greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har ikkje eg veeeldig god erfaring med lysing, men som nevnt over, store agn (gjerne flapper) på store slep. Elles har eg vel lest at det kan være lurt å sveive mykje opp og ned, sidan den ikkje nødvendigvis er heilt nede på botnen. Eg er jo litt svak for fluoriserande akkarimitasjonar i silikon, gjerne også dei i til dels absurde størrelsar, men det er ikkje sikkert dette gir utslag sjølv om eg har trua på det. :P

Dei lysingane eg/vi har fått tok på 70-140 meters djupne, botnen har variert frå leire, til sand og stein, og fisk fekk vi både på "sletter" og i skrentar. Trur kanskje "tid og stad" og litt flaks også er inne i bildet, for har fiska på same plassen, med same metode, og fekk absolutt ingenting, for så å få 6 lysing der fire dagar etterpå.

Lysingen er rimeleg vilter i forhold til størrelsen, og tåler trykkforskjellen beire enn anna fisk. Kjempar til siste slutt! Og så er den rå som mat og ei fryd for auget! :)

Andre seier den er stygg, men eg syns den ser ut som ein kryssning mellom gjørs, laks, kolmule, lyr, aligator og hvitting. Og om ikkje det er tøft, så veit ikkje eg.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips dette, takker!

quote:Spennende satsing. Vi har for hundre år siden fått noe Lysing utenfor Fårøytangen, men jeg tror de vanlige plassene der er for grunne. Ville heller kikket etter grunntopper litt lengre ut. F.eks er det en grunntopp på 93 meter i forlengelsen av Fårøytangen, på høyde med enden på Hjertøya, den lukter Lysing. 46meterstoppen ved siden av Kua ute i Julsundet ser også spennende ut, hadde planer om å prøve den i sommer, men skipperen skulle fiske kveite.

Skal se om ikke jeg får testet de plassene du nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysing virker som en kjempespennende fisk.

Tror, basert på alle innlegg i denne tråden og den som Palkr viser til, at man rett og slett må prøve endel forskjellig. Det som går igjen er vel Makrell/Sei/Sild som agn og at disse gjerne må være store.

Dybdemesiig er det ikke mulig å trekke noen som helst konklusjon... Reinhard tar sine fisker på 5-10 mtr mens andre mener 100-150 mtr gir størst sjanse for suksess.

Også bunnforhold varierer - alt fra flate muddersletter til rene fjelltopper har gitt resultater... Bildene til Rudolf peker mot at sand/blandingsbunn kan være tingen...

Reinhard sier at store forekomster av Hvitting nærmest garanterer Lysing - antar det er et greit clue...

Konklusjonen må bli at en målrettet satsning i beste fall er vanskelig og at det sannsynligvis er lokale variasjoner i fiskens adferd. Vanskelig å skjønne hvilken kode som skal knekkes som kan gjelde overalt.

Positivt at fiske etter lysing sannsynligvis kommer til å gi ganske mye annen fisk... Antar alt fra Sei til Piggvar kan finne på å bite på et lysingtackle - alt etter hvordan og hvor det fiskes... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og min bror var ute ein kveld her utenfor Brattvåg for og fiske kølkjeft/lysing.

Etter eit lite drift over ein grynnetopp fikk vi første nappet i skråningen utenfor grynnen.

Djupnen var ca 70meter.

Fisken var sprek og etter litt sveiving så fikk eg ombord min første Kølkjeft på knappe 4kg.

Vi gjekk oss opp igjen og prøvde eit nye drift.

Bettet var bra og når det var så godt som mørkt(kl 24) hadde vi fått ombord 16kølkjefter fra 3.7kg til 6kg i tillegg til ein lange og ein camofarget hå(husket ikkje navnet)

Vi brukte patanostertacle med 2 opphengere med Lopez slange/perler og VMC octopus 11/0 krok.

Min bror fisket med halve små makreller og eg gjekk over til 1/3dels makrell biter.

Vi brukte 400-700gram med bly i enden grunnet mykje straum og mykje motstand i agnet.

Mykje bly og mykje motstand i agnet gjorde litt negativt opplevelse for fiskeriet, men slik går det med mykje straum og store agn.

Vi fikk aldri på meir en en i gangen, og kanskje derfor det hadde vore nok med 1stk opphenger/krok på eit slikt snøre.

Vi dunka blyloddet i botn og prøvde og gjere skikkelig tilslag når vi kjente napp.

Eg er overaska over kor sprek denne kølkjeften er, og det var øyeblikk eg trudde eg hadde fått på ein liten kveite.

Men når ein kjenner "torskerykking" og ein form for torskerulling så avslører fisken sej om at dette ikkje var noko kveite.

Ein annen ting ej la til merke var at fisken kunne gi mykje motstand for så og tak ein pause, og idet du trur du har mistet den så rykker det skikkelig i snøret igjen.

Dette er heilt klart ein skikkelig sportfisk som er gøy og fiske etter no utover hausten.

Fisken var full av rogn/sperm, så ej vil tru den er klar for gyting.

At fisken smakte meget bra er vel kanskje unødvendig og nemne?

Vi fisket dett utenfor fjorden som går inn til Molde, og har også fått høre om ein arbeidskolega at der var mykje kølkjeft og få utenfor Tomrefjorden( eit godt steinkast frå Molde) Så eg vil nok tru du har gode muligheter med og få dej nokre eksemplar om du prøver litt.

Eit par stemningsbilder fra turen:

image0012.png

image0022.png

Endret av Terje338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.