Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjakt Sørlandet


Benson
 Share

Recommended Posts

Hei im a vestlending som skal til Sørlandet neste veke (Vennesla) og har planer om å prikke inn noken nye arter i den forbindelse :) Etter endel research har eg komt fram til følgende arter.

Regnlaue:Tvedestrand

Grundling: Nesheimvannet (Farsund)

Fjesing: Lenefjorden

Rødknurr: Sjøsanden (Mandal)

Bekkerøye: Åseral

Gullfisk: Kristiansand

Dei i bold mest aktuelle

Noken som veit noke om hvilke plasser som er i bittet for tida ? Andre arter ?

og kordan fisker ein regnlaue/grundling liten krok + ein bruker vel ettellerannet til agn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnlaue fisket jeg med en veldig liten følsom dupp og krok str #22 eller #24.

Du kan agne med små markbiter, det er lett å¨få tak i. Selv brukte jeg pinkies, men det kan kanskje være vanskeligere å få tak i sånn på sparket?

bygglandslaksen. bygglandsfjord er en lakseart som ble innesperret der oppe en gang i historien.

Det er ikke en egen art.

Er det det slik innlandslaks som vert kalla ei "bleke"?

Ja. Bygglandsbleke har jeg hørt den omtalt som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnlaue fisket jeg med en veldig liten følsom dupp og krok str #22 eller #24.

Du kan agne med små markbiter, det er lett å¨få tak i. Selv brukte jeg pinkies, men det kan kanskje være vanskeligere å få tak i sånn på sparket?

Takker for info:) Er ganke grønn på ferskvannsagn.. markbiter = levende meitemark? Har ein halv boks med "Bercley Powerbait Sparkle maggot"( små rødegummilarver) trur du det kan funke ?

Skal du satse på Fjesing ville jeg heller gått for Rosfjorden eller Listastrendene, florerer med Fjesing her!

Takker. Fint med fleire alternativer :)

Angående Bleke så kan det godt vær eg prøver meg på den men ikkje hovedprioritet siden det ikkje er ein eget art.

Endret av Benson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info:) Er ganke grønn på ferskvannsagn.. markbiter = levende meitemark? Har ein halv boks med "Bercley Powerbait Sparkle maggot"( små rødegummilarver) trur du det kan funke ?

"markbiter" skulle bety små deler av levende meitemark, ja

Tenker en bit av en tynn meitmark på ca 5 mm er passe....

Mulig powerbait-maggot kan funke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"markbiter" skulle bety små deler av levende meitemark, ja

Tenker en bit av en tynn meitmark på ca 5 mm er passe....

Mulig powerbait-maggot kan funke.....

Ja var det eg trudde men lurte litt på om det kunne vere makk frå butikk.. Får prøve å grave litt i hagen når eg kjem fram til sørlandet då :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei im a vestlending som skal til Sørlandet neste veke (Vennesla) og har planer om å prikke inn noken nye arter i den forbindelse :) Etter endel research har eg komt fram til følgende arter.

Regnlaue:Tvedestrand

Grundling: Nesheimvannet (Farsund)

Fjesing: Lenefjorden

Rødknurr: Sjøsanden (Mandal)

Bekkerøye: Åseral

Gullfisk: Kristiansand

Dei i bold mest aktuelle

Noken som veit noke om hvilke plasser som er i bittet for tida ? Andre arter ?

og kordan fisker ein regnlaue/grundling liten krok + ein bruker vel ettellerannet til agn?

Regnlaua er lett å ta i utløpsbekken fra Jordtjenn. Sandkryperen i Nesheimvannet bør du ha vadebukser for å finne - let opp stimer og slipp ned en 18-krok med en markbit foran de. Noen steder gir bunnen etter så trå forsiktig. I Lenefjorden forsøkte vi etter fjesing i 2008, men fikk kun en. Tipper det er mange andre bedre plasser. Monnelva i Åseral koker av bekkerøye - de slåss om agnet - husk fiskekort. Gullfisken tar du på mais og dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har komt fram til Sørlandet blei litt forsinka pga vert slått ut med tannverk i 2 dager. Heldigvis var det tannlegevakt åpent på søndager i Haugesund. Var å testa ut piren og sjøsanden i Mandal i dag siden eg ikkje hadde tid til å dra lengre. Fekk ein fjesing der så det var jo kjekkt, men fekk ikkje tid til å veie den pga ei meget bestemt stavangerkjerring som kom bort å befalte meg å gi den stakkars fjesingen friheten tilbake umiddelbart :S Irriterende siden eg alltid tar vekta på nye arter.

Hvis du er i Farsund kan du i samme slengen prikke inn karpe. Det bør ikke ta stort mer enn 5-10 minutt der :-) I Vågsbygd har du også karuss.

Ja det stemmer fant det ut i ettertid. Mosvolltjernet skal absolutt besøkes om eg kjem meg til Farsund. Karussen har eg tenkt å prøve meg på i Haugesund :)

Regnlaua er lett å ta i utløpsbekken fra Jordtjenn. Sandkryperen i Nesheimvannet bør du ha vadebukser for å finne - let opp stimer og slipp ned en 18-krok med en markbit foran de. Noen steder gir bunnen etter så trå forsiktig. I Lenefjorden forsøkte vi etter fjesing i 2008, men fikk kun en. Tipper det er mange andre bedre plasser. Monnelva i Åseral koker av bekkerøye - de slåss om agnet - husk fiskekort. Gullfisken tar du på mais og dupp.

Takker for gode tips. Har ikkje vadebukse men får vel prøve og ialfall gjøre reserarch til ein annen gang om grundlingen sku mislyktes. Har lest at enkelte har slitt med å finne bekkerøya. Veit du om det i nærheten av kyrkjebygda det er enklest å finne den ?

Jeg brukte 20 krok til regnlaua. Var i utløps bekken den var lettest å ta. Jo nærmere vannet jo bedre. Kjøp litt plastelina (barnevennelig laget av hvete), lett å lage små agn av og sitter lett på kroken.

Hehe kan ein bruke plastelina som agn? :P Det får ein kjøpt i leketøysforretninger ? Virket jo litt genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei ganske mislykka dette :P Etter ein grei start med fjesing så blei det null fisk i kilefjorden neste dag. Var deretter i Farsund ein dag og nesheimvatnet kom eg ikkje fram til ein gang. Fant tilslutt travbanen etter og ha kjørt sikksakk i kornåkrene. Kor går ein ned til vatnet egentlig ? Var vel nermest der med travbanen men det gjekk jo kyr i bakken mellom banen og vatnet. Så droppa det. Prøvde så etter karpa. Har aldri fiska etter karpefisk før så hadde nok ikkje rett type krok etc men fekk ialfall karpa til å nappe i seg maisen eit par ganger uten at den beit på. Måtte så prøve fra noken båtbrygge/kaier for å få følelsen av fisk fekk og rett før eg sko gi meg klarte eg å rote vekk kameraet mitt også. :(.

Lørdag hadde eg tenkt å prøve på gullfisken etter nm i friidrett men kvelden regna vekk. Så i går sku eg tebake men kjørte innom åseral for eit siste forsøk på ny ferskvannsart. Her fekk eg ialfall godt med fisk men det var kun aure :s Hadde ikkje så god tid så hadde nok funnet bekkerøya med bedre tid. Fint var det ialfall i åseral og det frister med retur ein gang med bedre tid til å utforske elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.